Färsk rostbiff för 4.50:-/kilot

Låter som en omöjlighet, eller hur.
Antingen det eller så kommer rostbiffen direkt ifrån soptunnan… Men icke!

Jag ska take it from the top.
Igår var jag och Inger och storhandlade på ICA Maxi (vi är superorganisaerade minsann och handlar för två veckor i stöten). Gårdagens storhandel innebar även premiär för en så kallad cykelstorhandel. Sedan vi gjorde oss av med vår skitbil har vi organiserat våra storhandlingar som så att vi under vindertid promenerar till affären, handlar och så tar vi en taxi tillbaka hem igen. Två taxiresor i månaden går på max 300:-, och det var precis vad vi betalade för parkeringsplatsen (som vi nu naturligtvis sagt upp) då vi hade bil. Eftersom vi fortfarande slipper bensinkostnader, försäkringskostnader och skattekostnader (samt alla oförutsedda reparationskostnader) för en bil så tycker vi att det är värt det.
Nu när sommaren kom så köpte jag en ny cykel, och för inte så länge sedan investerade vi bägge två i en innovativ sorts cykelkorg (från JOJE INVENT) som man skruvar fast på packåsnor.JPGpakethållaren. Vi köpte även varsin lockförsedd plastback, modell stor, samt en bunt bagageremmar (ni vet såna där tygklädda gummiremmar med krokar i vardera ände). Dessa sattes sedan ihop med våra cyklar på ett sätt som skulle underlätta storhandlingar UTAN taxifärd, åtminstone så länge det inte är is/snö ute.
Premiären för denna sortens storhandel avlöpte alltså som sagt igår, och det gick HELT över förväntningarna. Det är fantastiskt vad mycket man fick ner i de där backarna! Visst var det lite tungt att cykla hem, men det gick ändå hyfsat lätt med tanke på att de två backarna tillsammans visade sig väga nästan 23 kilo (vi var ju såklart tvungna att väga dem för att kolla hur mycket vi lastat på våra stackars packåsnor).

På gårdagens inköpslista stod bla 300g färsk rostbiff (till en biffgryta). Rostbiffen var dock snuskigt dyr, kostade väl kring 140-150:-/kg eller nåt liknande, så vi övergav den och ställde in oss på att istället använda “hemjagat” älgkött (som vi har i frysen).
Med posten idag kom en sommarhälsning från ICA Maxi, där man bland annat fick en kupong så man kunde hämta ut en “Sommarhits 2006″-cd. Jag såg den kupongen som en chans att komma ut en stund (det är riktigt guldväder ute, med 20-25 grader och strålande sol på klarblå himmel). Sagt och gjort, jag stoppade kupongen i plånboken och cyklade iväg.
På ICA Maxi visste de däremot inte riktigt vad det där var för något, men de skulle kolla upp saken och undrade om jag kunde komma tillbaka om tio minuter. Ok, visst, tyckte jag och strosade runt inne på affären så länge. När jag spankulerade förbi köttdisken såg jag att de nu hade rostbiff för 99:-/kilot. “Typiskt” tyckte jag och kände lite på förpackningarna (kartonger, med vacuumpackad rostbiff inuti). De vägde alla minst ett kilo och jag hade ingen som helst avsikt att köpa någon rostbiff, men plötsligt ser jag att den förpackning jag står och håller i måste har gått igenom prismärkningssystemet TOM, och SEDAN packats med en rostbiff-bit. Den uppgavs nämligen väga 0,06 kg… Jag kollade några av de andra förpackningarna, men de var alla stämplade med 1,0 kg eller mer.
En chans som är för bra för att missas tänkte jag och tryckte den felmärkta rostbiffkartongen långt bak i disken.
Jag gick och hämtade en självscanningsapparat och en plastkasse. Jag gick förbi infodisken där de nu fått tag på en kartong med gratisskivorna. Det visade sig vara en cd-singel med 5 låtar – och vad värre är; det verkar som att låtarna sjungs av något som kallas ICA Maxi-kören. Lord help me! Men det spelade nu inte längre någon roll, jag hade annat att tänka på: ja, just det – rostbiff!
Jag plockade på mig ett par bananer, en drickyoghurt (det var lunchdags och jag var hungrig) samt mina “60 gram” rostbiff och gick mot kassan.
Tjejen i självscanningskassan såg lite konfunderad ut, men i grund och botten hade jag ju inte gjort något fel utan hade lydigt scannat in alla varor i min plastkasse… Något som innebar att jag betalade 26:- och gick därifrån med ett par bananer, en drickyoghurt samt 1,3 kilo rostbiff.
kvittot.JPG
En snabb uträkning visar att MITT kilopris blev ca 4.50:-

invägd.JPG
WOHOO!

5 thoughts on “Färsk rostbiff för 4.50:-/kilot

  1. Haha, inte ofta man lyckas lura systemet i dessa hi-techtider! :D
    Jag ska också gå dit och kräva att få köpa till samma pris som du, annars känner jag mig diskriminerad. ;)

    Fight the power!

  2. Way to go! :) Man ska kanske ta sig en extra titt bland köttkartongerna nästa runda i affären. ;)

    Smarta “cykelkorgar”, visar att min teori besannas igen,, men behöver ingen bil, inte som praxis ialla fall. Förstås kan bil vara bra att ha om man är stor familj med några barn som kanske behöver skjutsas omkring.

  3. Det var mig ett himla bra kilopris!! :D Ibland har man tur.

    Ang SL- idag var det bussarna som inte gick som de skulle istället, tre bussar åkte förbi oss, för de var redan fulla med drägg från Grönan ;) Till slut förbarmade sig en annan busschaffis över oss och körde oss till centralen fast han inte hade rutt dit. Najs! ( men dock var man då redan en timme försenad… )

    Toodeloo.

  4. Mamma har också den där ica maxi skivan, jag slänger glatt på låt 1 och låt 4 och sjunger för glatta livet i bilen. Jag tror inte mamma vill skjutsa mig nånstans mer. :(

  5. Hej.
    Vet att detta är ett gammalt inlägg, men jag är litet nyfiken på de där cykelkorgarna ni köpte, de från JOJE INVENT. Hittar dem inte på nätet, har du nåt tips ?
    Tack på förhand.
    Suss

Leave a Reply

