Påsken 2009, etapp 1.

Igår inleddes dagen med ett 45 minuters spinningpass, redan klockan 07.10 satt jag på cykwln och trampade så att svetten inte bara lackade, den fullkomligen flödade!🙂 Tog mig sedan, efter välbehövlig dusch, till jobbet där ett ynka fem timmars arbete avklarades – fast med lön för åtta, vilket ger en gosig liten timlön på ca 197kr.

Efter jobbet åkte jag hem och slappade en stund i soffan…
Läs: kollade på några avsnitt av Red Dwarf!

(KLICKA HÄR FÖR ATT SE “THE MORALE MEETING”)

Efter det begav jag mig iväg till Hertz för att hämta våran hyrbil, bilmodell och pris courtesy of Speedfreak (läs: Fredrik E).

Likt ett barn roades jag kungligt av det faktum att bilen (en Renault Megane) helt saknar traditionell nyckel.
Det som sitter fast i nyckelringen, tillsammans med den obligatoriska Hertz-brickan, är något som ser ut som en plastbricka, stor som ett kreditkort, kanske 3-4 millimeter tjockt. På brickan finns tre knappar som används för att låsa/låsa upp dörrar/bagagelucka… De tre knapparna gjorde att jag först trodde att det bara var en extremt otymplig låsa-upp-bilen-apparat™, men när jag satte mig bakom ratten så såg jag en display med orden “Please insert card”.
Smått road letade jag efter en slot att stoppa låsa-upp-bilen-apparaten™ i, och jodå, en bit ner till vänster på mittkonsollen fanns en liten springa.
I med kortet – ny text i displayen “Press brake and push start”.
Jag tryckte ner bromsen och tryckte in den lilla knappen märkt “stop/start”, finurligt placerad bredvid kortslot’en, och hux flux så startade bilen!
Jag skrattade så jag tjöt sittandes där på Hertz parkering. (Ja, jag vet, jag är patetiskt lättroad).

Nåväl, jag lade i växeln och körde iväg i mitt nyfunna rymdskepp – med sikte på Robertos Pizzeria (Umeås, kanske till och med Sveriges, godaste pizzor!).
Hämtade Inger vid sjukhuset och körde hem.
Pizzan, en I Diavolacci som vi delade på, var stark som attan och supergod!!!

Efter vår pizzamiddag packade vi bilen full och rattade iväg mot Luleå, till tonerna av musik från mina tre nybrända blandcd-skivor (jag tar mitt musikblandande på fullaste allvar och hade spenderat närmare sex-sju timmar med dem dagen innan).

Det tog strax under tre timmar att köra de 30 milen, och väl framme var det mest fråga om att sitta still, ta det lugnt och umgås – utom de tio-femton minuter jag spenderade ute i garaget bakom Kims trumset. Hamrade lite på det (det är otroligt skönt med RIKTIGA trummor) tills han kom hem, då jag med glädje lämnade över trumstockarna till hans makalöst flinka fingrar… Killen är en total naturbegåvning vid det där setet, händer och fötter far fram över skinn och pedaler som vore de glödhett kol. Jag nöjer mig så gärna med att stå vid sidan av och bara beundra…
Nåväl, frampå midnattskvisten sjönk vi ihop i en säng och somnade, ganska omgående!

Idag ska vi åka förbi ICA Maxi/Ö&B och Boslagret och handla lite förnödenheter inför påsken, sedan beger vi oss de 25 milen upp till den lilla röda stugan med den vita knutarna samt den inte så lilla, men genialiskt konstruerade vedbastun.

AAAH ljuva påskledighet!

2 thoughts on “Påsken 2009, etapp 1.

  1. You are welcome!🙂
    Tack för påskägget, det var awesome. Hoppas inte tanken var att jag skulle dela med mina kollegor……för dem fick inget🙂
    Hälsa Inger och hoppas hemfärden går bra.

Leave a Reply

