Det ser mörkt ut…

…ute alltså.
Klockan är snart 23.00 och jag sitter i ett rum i en stuga i Neistenkangas vid Freddes trådlöst-internet-uppkopplade Toshiba laptop (han har sedan länge gått och lagt sig). Ett tag tänkte jag gå och lägga mig jag med, men beslutade att sitta uppe ett tag till och vänta på Inger – som åkt till Pajala (5 mil bort) för att hälsa på en kompis.

Kvällen har bestått av god middag (ugnsstekt lax med kokt potatis och hollandaisesås), filmtittande (Die Hard 4.0) och en massa sittande-i-soffan-stirrandes på tv’n…
Under tittandet på ovan nämnda film slogs jag av att jag nog sett den åtminstone EN gång för mycket, eftersom jag nu upptäckte två saker som fick mig att rynka pannan och tänka “waaait a minute…”

*SPOILERVARNING UTFÄRDAS HÄRMED*

1) John McClaine (Bruce Willis) och Matthew Farrell (Justin Long) bryter sig in i en bil som McClaine sedan tänker tjuvkoppla, men Farrell visar honom hur man gör för att ta hjälp av den helt uppenbarligen hypermoderna bilens tekniska utrustning – genom att utlösa krockkuddarna och därmed via ett com-system i bilen få kontakt med personal hos bilmärkets alldeles egna “Emergency Services”.
MEN; bara minuterna innan denna scen påstår Farrell att filmens skurkar lyckats stänga ner all satellit/nätverkskommunikation – vilket enligt filmens egen logik verkar omöjliggöra all sorts kommunikation. Så hur lyckas kundtjänstpersonalen hos “Emergency Services” så enkelt kontakta McClaine och Farrell i bilen? Och hur lyckas hon, under deras korta samtal, utan några som helst svårigheter kontakta närmaste sjukhus för att skicka efter en ambulans åt dem?
Hmmm…

2) Skurkarnas mål är att stjäla datafiler – innehållande USA’s samlade förmögenhet – som finns lagrade på ett topphemligt ställe kallat Woodlawn. Det verkar vara enorma mängder data, ty det krävs ett flertal “kyltorn” för att förhindra att servrarna, där allt detta finns lagrat, fattar eld. De 4-5 meter höga kyltornen går på högvarv och servrarna tar upp ett (kanske till och med flera?) stort rum!
Jag är långt ifrån någon expert på vare sig hård- eller mjukvara, men tycker ändå att det verkar lite underligt att ovanstående “storleksfakta” inte hindrar filmens skurk, Gabriel (Timothy Oliphant), från att ladda ner det mesta av detta på maximalt fem-sex olika apparater som per styck inte är större än en normalstor resväska.
Hmmm…

*SLUT PÅ SPOILERVARNINGEN*

One thought on “Det ser mörkt ut…

  1. Haha…när man ser filmer för ofta så ser man dom med andra avsikter än att bli road tror jag bestämt.😉

Leave a Reply

