Öppet brev till Filip & Fredrik:

Poängen med detta är såklart att så många som möjligt ska
läsa det, men det riktar sig i första hand till Kanal 5's
alldeles egna små egocentriska barnungar, Filip och Fredrik.

 Hej på Er!

 Redan första gången jag såg ett program med Er var jag extremt avogt inställd – och nej, det var inte det där Sydneyprogrammet, utan något av High Chaparall avsnitten.
Ni drev friskt med has-beens och gamla avdankade kändisar…men inte på ett kärleksfullt sätt, utan mer som att Ni försökte säga; “Kolla här nu, de här personerna såg man upp till för tio-femton år sedan, och nu är de bara en bunt värdelösa losers!”.
 Kort sagt, Ni skapade i High Chaparall en solklar känsla av att Ni tyckte Er vara mer värd än de personer Ni nosat rätt på för att hänga ut i programmet.

 Min avoga inställning mattades knappast av 100 Höjdare-programmen, och Era uppenbara brister som intervjuare/programledare lyste starkt i Ett Herrans Liv.

 Man behöver inte ha doktorerat i beteendevetenskap för att räkna ut att jag inte är ett fan av Er och Era program… Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig, vilket jag definitivt gjorde under Vem Kan Klå Filip & Fredrik.
 Visst, jag ska erkänna att jag började tittade på det enbart för att kanske, eventuellt, möjligen få se någon av Er bli spöade i…nånting…vad som helst! Men sakta växte intresset och jag var tvungen att erkänna att programmets underhållningsvärde var skyhögt!
Så det slutade med att jag faktiskt såg alla avsnitt av Vem Kan Klå Filip & Fredrik!

 När 5:an började annonsera Erat senaste program, Söndagsparty, var mitt intresse dock minst lika svalt som det alltid varit och jag tänkte inte se programmet alls.
 Nu vill det sig så illa att mitt yrke (personlig assistent) gör att jag ibland inte kan välja mellan något annat än att antingen glo på den tv som min arbetsgivare vill se…eller sitta i köket och stirra in i väggen – och igår ville han dessvärre se premiäravsnittet av Söndagsparty.

 Jag såg nästan hela avsnittet (under sista reklampausen bytte till och med min arbetsgivare, som ÄR ett Filip&Fredrik-fan, kanal) och kan för mitt liv inte förstå vad i hela helvete Ni håller på med?!
 Kanske var Ni så nervösa av den jättesatsning som gjorts på Er av Kanal5 att ni faktiskt gjorde hela programmet i nåt sorts blackout-tillstånd, och i sådana fall kan jag upplysa Er om att de 90 minuterna togs upp av Filip & Fredrik som berättar slutet på en Van Veeteren-film, Filip & Fredrik som visar hemvideoklipp, Filip & Fredrik som driver med den amerikanska Wrestlingvärlden (på sitt sedvanligt överlägsna “vi är bättre än er” sätt – jag hoppas att ni verkligen fick ordentligt med stryk!) samt två gamla senila gubbar – tidigare måltavlor i ett Filip & Fredrik-driver-med-andra program – som leker Ghostbusters i New York.
 Däremellan kunde man skymta ett husband som man knappt fick höra spela samt två biffiga killar som kunde knäcka basebollträn och böja stekpannor (det var förresten svårt att INTE lägga märke till att stekpannan blev bucklig efter att en av Er slagit den mot sitt knä!).

 Mitt i allt detta plockade Ni fram sångaren i The Hives (som helt uppenbarligen inte kunde sjunga alls!) samt Jonas Gardell och Marilyn Manson…
Jonas Gardell satt mest och såg vilsen ut, lite som att han undrade varför han var där – och vet Ni vad; det undrar jag också!
 Marilyn Manson, en artist ni påstår er respektera, verkade relativt tidigt fatta att han av misstag tackat ja till att delta i ett riktigt skitprogram – och svaren på Era puerila, oigenomtänkta och ibland oförskämda nonsensfrågor blev därefter.
I hela 20 sekunder lyckades ett samtal föras på seriös nivå, då frågor ställdes kring Barack Obama och Mansons inställning till den nya presidenten.
 Märkte Ni ens att Manson då Ni började ställa dessa frågor tittade på er och frågade “Are we being serious now?” som för att kolla att Ni verkligen menade allvar – till synes fullt medveten om att 99% av allt Ni hävde ur Er under de 90 minuterna var total dynga.

 Gardell har skrivit en kontroversiell, storsäljande bok som så vitt jag förstått ifrågasätter sanningshalten i många saker kring Jesu liv i Nya Testamentet, how about that for a topic?! Visst, boken nämndes och Er stackars poster-boy fick snabbt säga en mening eller två – innan det tydligen var dags att kolla ett klipp om hur det gick för Er på Wrestlingskolan…eller ifall de två biffarna lyckats förstöra en bil parkerad utanför studion.
 Gardells extremt taskiga engelska drevs det givetvis med; “Jonas Gardell håller i engelska för nybörjare…”, men hur vore det ifall Ni såg till att Ni inte stod mitt i växthuset innan Ni börjar veva runt stenarna? Den lilla engelska Ni sluddrade fram under programmets gång var fanimej knappt på högstadienivå!

 När det gäller Marilyn Manson så gissar jag, efter att ha sett Er staka Er igenom en MÄNGD patetiskt lågribbade frågor, att Ni inte sett särskilt många andra intervjuer med honom än den i Bowling For Columbine, eller hört särskilt mycket av hans musik och/eller soundtrack-kompositioner.
 Har ni läst självbiografin The Long Hard Road Out Of Hell?
Nej, antagligen inte, eftersom Er research verkar röra sig på en extremt likgiltig nivå. Lite som att ifall Ni skulle fått chansen att intervjua Olof Palme så skulle researchen troligtvis bestått av att prova roliga lösnäsor på Buttericks…

 Det finns hundratals intressanta saker att diskutera med den såväl pålästa som intelligenta Marilyn Manson, men Ni valde istället att hålla det hela på billiga-sexskämt-nivån och hacka Er igenom pinsamma frågor som han för det mesta inte ens brydde sig om att svara på.
Jag är på fullaste allvar förvånad över att han inte reste sig och gick ut.

Nästa gång jag jobbar en söndagkväll så kan jag garantera Er att jag utan vidare dröjsmål tänker välja att sitta och stirra in i den där köksväggen, eftersom vad som helst är bättre än att behöva genomlida ännu ett avsnitt av Söndagparty.

tva-vardelosa-idioter

2 thoughts on “Öppet brev till Filip & Fredrik:

  1. Jag har läst. Jag kan bara säga att gör allt som står i min makt för att undvika ALLA program med dessa varelser, såg bara på “vem kan klå…” på rekommendation. Men annars så “flyr jag från soffan” när det vankas Filip och Fredrik.

  2. Varken vilda hästar eller en skog full med vargar skulle få mig att titta på ett TV-program med Philip och Fredrik. Jag ogillar skandal-TV, göra-narr-av-TV och allt annat övertramsigt jamsigt. Kriminalserier (typ CSI, NCIS, Bones) nyheter och film är väl nästan det enda sevärda på TV nu för tiden.🙂

Leave a Reply

