Deklarationstrubbel…

Fick i måndags för mig att jag skulle ta och deklarera (via internet såklart).
Lade fram papprena på tangentbordet så att jag skulle se till att fixa det efter träningspassen jag hade bokat mitt på dagen.
Tittade dock lite snabbt på siffrorna i deklarationen medan jag ändå hade den i handen, och fick plötligt syn på en sak längst ner, under rubriken “Uppgifter som du själv ska redovisa i deklarationen”, där det stod:

Enligt våra uppgifter har du sålt bostadsrätten i LÖPAREN NR 3, BOSTADSRÄTTSFÖRENINGEN. Redovisa på blankett K6.
Broschyren “Försäljning av bostadsrätt” bifogas.

Jag stirrade på den där texten ett tag, innan jag började inse att någonting troligtvis var jävligt fel! Jag ringde skatteverket (fick plats 180-nånting i kön, men de svarade efter bara 3 minuter…snabbt jobbat!!!) och frågade hur i hela friden jag skulle hantera detta.
Kvinnan i telefonen lät väldigt konfunderad, men sade att jag under “Övriga upplysningar” måste skriva att den uppgiften är felaktig när jag lämnar in deklarationen.
Hon nämnde även – nästan lite sådär i förbigående – att ifall de inte får in en rättelse ifrån Bostadsrättsföreningen så måste de starta en utredning.
 -Verkligen toppen, låter ju superspännande… NOT!

Jag sökte på Bostadsrättsförening Löparen nr3 på Google, hittade ett telefonnummer och ringde. Efter fyra signaler fick jag faxtjut i örat.
 Nåväl, jag provar igen senare.

Det femte eller sjätte samtalet (något senare på dagen, efter träningen) gav resultat, men mannen i andra änden bad mig istället ringa föreningens ordförande, åsså fick jag namn/nummer till henne.

Hon var inte på plats, men ett antal samtal senare fick jag äntligen tag på henne. Hon var först oerhört skeptisk och nästan avfärdande. Men när jag sade nåt i stil med att “när Skattemyndigheten gör sin utrdning och de kontaktar dig, kan du vara så vänlig att upplysa dem om att jag inte sålt någon bostadsrätt hos er?” så tycktes poletten ramla ner.
 -Det är ju liksom inte så att jag tänker lämna in en deklaration där jag påstår att jag tjänat 100 kronor mindre förra året, jag tänker påstå att jag inte sålt en lägenhet! Det är LIIITE mer pengar det handlar om, skattmasarna KOMMER med andra ord reagera!
Hon bad att få återkomma – och rusade antagligen raka vägen ner till föreningens kontor, eftersom hon bara 10-15 minuter senare ringde upp igen.
Hon bad så hemskt mycket om ursäkt och meddelade att hon vid en försäljning under föregående år hade skrivit den sista siffran i ett personnummer fel. Hon sade att hon omgående skulle skicka in en rättelse till Skatteverket. Finemang!

Idag, nyss faktiskt, gjorde jag min deklaration och skrev följande under “Övriga upplysningar”:

Uppgiften om såld bostadsrätt i LÖPAREN NR3 är felaktig, jag har aldrig ägt eller sålt en bostadsrätt, ingen sådan försäljning har med andra ord ägt rum. Rättelse är inlämnad av Bostadsrättsföreningen.

Jag var även tvungen att gå in under bilagor och kryssa i att blankett K6 inte kommer att lämnas in pga “Annan anledning”.

Det var det, slut på historien….nästan!

En mer eller mindre kuslig sak med allt detta är följande:
 I Bostadsrättsföreningen LÖPAREN NR3 har det alltså bott någon med nästan identiskt personnummer som jag, sånär som på en siffra. Gott så, det finns säkerligen många fler människor i det här landet som passar in på det.
 Men, en felskriving vid en bostadsrättsförsäljning kan vem som helst göra. Vem som helst i vilken bostadsrättsförening var som helst i hela landet, eller hur? Och det måste finnas tusen och åter tusen olika bostadsrättsföreningar i Sverige…

 Det är därför en näst intill skrämmande tillfällighet att just denna felskrivning – som drabbade just mig – skedde hos Bostadsrättsföreningen LÖPAREN NR3, som råkar ligga ca 70 mil söder om min nuvarande bostadsort, Umeå.
Närmare bestämt i min uppväxthåla, Trångsund!
Och ännu mera exakt på Tornslingan 25, bara sex ynka portar ifrån det hyreshus jag en gång bodde i!!!

[insert eerie Twilight Zone-music here]

2 thoughts on “Deklarationstrubbel…

  1. Ojoj, ja det var lite småläskigt sådär. Tycker ibland det är svårt att få bra svar från Skatteverket när man ringer dit, men du lyckades ju till slut lösa ditt problem (hoppas jag iaf!). Jag jobbade på en ambassad förra året och ringde tre gånger till Skatteverket under den tiden och frågade hur jag skulle betala in skatten och rapportera inkomsten. De tre olika handläggare jag pratade med menade att eftersom jag tjänade så lite skulle jag inte månadsbetala utan göra en egen inbetalning till mitt skattekonto. Som självklart inte stod med på deklarationen. Jag fick ringa igen och året senare fick jag nu besked om att jag visst skulle registrerat att jag arbetade för utländsk arbetsgivare och månadsbetalat. Doh. Min egen inbetalning täckte dock alla inbetalningar och avgifter så förhoppningsvis är det “the end of the story” där med. Men läskigt är det… ingen vill nog frivilligt ha skattemasen efter sig. Och som du säger, det var mycket som slumpade sig “nästan som du” där… Men frågan är om personen med nästan samma siffror som du också heter samma som du? Om inte tycker man ju att Skatteverket borde ha reagerat redan där…🙂

Leave a Reply

