SICK & DESTROY!

Jag har gått och blivit vuxen.
Jag tror åtminstone det.
Det kan ju inte vara något annat än just vuxendelen som gör att jag tycker man ska sitta ner på en sittplats… Nåja, mer om det senare.

Den efterlängtade måndagen inleddes ganska lugnt, då vårat värdpar befann sig på sina respektive jobb så kunde vi fritt ströva runt i lägenheten (inte för att vi inte kunde göra det annars också) och leka med diverse saker så som en flucker PS3a och en internetkopplad laptop. Jag med den första, Inger med den andra.

Middagen, som vi tåtade ihop – och som vi åt redan vid 16-tiden, bestod av en yummig tomatsoppa med vitlöksbröd till.
Ganska snart efter att vi ätit drog vi iväg in mot Söder, med sikte inställt på toppen av gamla Skatteskrapan, till takbaren som poetiskt nog heter Och Himlen Därtill.

och-himlen-dartill-fs
Det är ren skam att Skatteverket en gång i tiden avnjutit denna utsikt!

Man kan givetvis argumentera att det inte är särskilt mycket som är “Metal” med en stramt inredd takbar som heter Och Himlen Därtill, men jag förvandlade det hela till glassig 80-tals glamrock genom att bjussa alla (i vårat gäng, inte alla i baren) på drinkar!🙂

-Vad ska du ha? Vad vill du ha? Vad hette den där drinken du kollade på nu igen? Nej, nej, det är lugnt. Jag tar det här!

Ett glas rött, två stora stark, en Screwdriver, en Gin & Tonic och en Shy Cocktail beställdes och mitt stabila plastkort betalade för hela kalaset (LyxFällan-entusiaster bör notera att kortet är helt avsaknat av kreditfunktion), och man kan knappast påstå att notan matchade den otroliga utsikten, eftersom ovanstående sex drycker gick på ganska överkomliga 550 balubas.

Vi drog sedan vidare mot Globen, där förband #1, The Sword, redan börjat spela.
Kändes lite pissigt just då, att vi missade delar av deras show alltså, men de var i ärlighetens namn faktiskt inte särskilt bra – så jag överlever.🙂

Vid entrén fick vi varsitt fluckert plastkort med en individuell kod som kunde användas för att ladda ner konserten i MP3-form från Metallicas hemsida.
(Något som ju nästan måste räknas som avancerad självironi, med tanke på bandets välkända inställning till nedladdning av deras låtar).

Laddade ner konserten idag, onsdag, och måste ju erkänna att det är fantastiskt kul att i schysst kvalité kunna lyssna på en konsert man såg live för mindre än två dagar sedan.
En schysst kompensation för den inställda spelningen…

På sidan där man laddade ner konserten fanns även möjlighet att ladda ner färdigt omslag och allt. Plockade hem omslaget, mest för att det såg ut såhär:

hetfields-oyster-house-fs

MEN, den gratisa MP3-konserten var inte nog, vi fick även varsin specialtshirt!

metallica-special-edition-tshirt_front1 metallica-special-edition-tshirt_back

 -Efter ett litet tag insåg jag, under högljutt skratt, att den virriga texten på baksidan faktiskt var en “ny variant” av Seek & Destroy:

Stockholm
On our way
Oysters
He will pay
Dying, one thousand deaths.
Stockholm
Spoilt your day
Puking
He did pay!
Dying one thousand deaths
Wretching
SICK & DESTROY

Då är man alltså (sett till det stora hela) en av ganska få som har en sån tshirt!
Mycket förnämligt!

Förband #2, Machine Head, var förvånande jobbiga att lyssna på…
Har trots allt sett dem live en gång tidigare (på Cirkus), och då tyckte jag att de var helt suveräna… Kändes dock som att Metallicas enorma scen var lite för mycket för dem.
Deras basist hade tydligen även drabbats av tandvärk och fått göra en akut rotfyllning – varpå basen sköttes av nån svensk lirare*¹ från nåt svenskt band*².
*¹) Vet ej vem.
*²) Vet ej vilket.

Det är egentligen lönlöst att försöka att i text beskriva stämningen, trycket och energin som omger en Metallicakonsert (i största allmänhet – och måndagens konsert i synnerhet).
Men det framgick i alla fall glasklart att bandet inte bara ville dyka upp och spela en ersättningsspelning, de ville verkligen kompensera…faktiskt näst intill överkompensera, sina fans för att de var tvugna att ställa in två månader tidigare.

Jag har egentligen bara två riktiga minus…
 -Det första är för att jag (såklart) hamnade bakom en anfallsspelare från Alviks Basketlag…eller nåt sånt. Killen var hur lång som helst! Och den här gången är det inte bara snack, jag ställde mig bredvid honom på vägen ut från Globen efter konserten, och insåg att när jag vände mig mot honom så hamnade min blick någonstans mitt på hans överarm!!!

Det andra minuset måste dessvärre gå till Metallicas val att köra hela första låten (That was just your life, från nya plattan Death Magnetic) i nästan totalt mörker… Nån sorts lasershow blinkade frenetiskt under låten och nästan alla andra lampor var avstängda.
Schysst laser, killar – men jag vill se er!!!

Några mindre roliga låtar kanske borde hamnat här också – men varför låta en eller ett par låtar som jag kanske inte gillar så jättemycket förstöra helhetsintrycket?!

Låt-för-låt recensioner finns det redan gott om i de olika tidningarna och i en mängd bloggar, så jag nöjer mig med att påstå att plock-fördelningen från Metallicas digra katalog var oväntad…
 -Hela sex låtar från nya skivan (ganska väntat iofs); ovan nämnda That was just you life samt The end of the line, Broken, beat and scarred, My apocalypse, The Judas kiss och The day that never comes (en av Death Magnetics allra bästa låtar).
 -Fyra låtar från Svarta Skivan; Enter Sandman, Sad But True och Nothing Else Matters väntade man sig kanske, men Holier Than Thou var en överraskning som stack ut ur mängden!
 -Det var förvisso bara två låtar från Justice, med One som ett standardinslag – men jag trodde nästan jag skulle börja lipa när de även körde Blackened! Viss besvikelse infann sig då introt till The frayed ends of sanity ekade ur högtalarna…utan att leda någonstans. Men vad förväntade jag mig egentligen?!🙂
 -Bara två låtar från Master of puppets, men vilka låtar sedan! Titelspåret i fullängdsversion samt metalballaden Welcome Home (Sanitarium). Ljuvt!
 -En ynkaste låt från Ride the lightning, och det var INTE Fade to black? WTF!!?? Men man kan dock inte klaga på gensvaret från publiken i For whom the bell tolls

Konserten avslutades med några riktigt gamla godingar, Diamond Head-covern Am I Evil?, Motorbreath (från första plattan, Kill ‘Em All) samt, från samma skiva, allsångsfavoriten – och den under vilken min hals kändes som att den skulle börja spontanblöda – Seek and destroy.

Man kan därmed konstatera att de helt ignorerat Load, ReLoad och St.Anger.
…Och det gör egentligen ingenting.🙂

Hetfield (och publiken); efter Motorbreath – innan Seek and destroy:

It’s time to go home…
(NOOOOOO!)
You need more?
(YEAH!)
Stockholm needs more!
(YEEEEEEAH!!!)
Well, we’re the ones to give it to you. But you have to promise, that if you have any energy left – you give it! You give it to us on this song! Is that a deal?
(YEEEEEEAH!!!)
Alright. Now, we’re gonna make it a little more interesting… Can we turn on the houselights? Can we see our friends here…?

Och FAN vilken känsla det var att plötsligt SE alla 16.531 personer!!!

metallica-family-stockholm-style

Yeah! This is the Metallica Family, Stockholm style. Now I can see if you’re singing or not, allright? No hiding. No excuses. It’s very simple. Three simple words… SEEK! AND! DESTROOOOOOY!!!

Och så drog Seek and destroy igång, i full belysning, bandet öser på, 16.500 personer vrålar i extas samtidigt som det började regna ett hundratal svarta badbollar(?!) från taket… Fy jävla fan vilket drag!

we-got-balls

Jag var lomhörd efteråt, och min hals ville nog helst kasta in handduken, besöka Fonus och boka plats åt sig själv – men det var värt det. Det var värt vartende litet öronpip och varenda hostning! Rock ‘n roll, tamejfan!

green-metal-hell-yeah-fs

 

You’re still here! I’ve got one q…
[Hetfield avbryter sig mitt i presentationen av Am I Evil? och tittar ner mot några som står längst fram vid staketet och håller i en stor svensk flagga med text på]
What does that say? Sweden loves Metallica? Give me that thing!
[Han håller upp den och konstaterar att…]
Metallica loves Sweden to, man!
[Flaggan ligger sedan draperad över några högtalare under resten av konserten]

3 thoughts on “SICK & DESTROY!

  1. Ohhh YEAH!!!!

    Jag håller med dig om ALLT!!!!
    Jag blev lycklig över att höra “Motorbreath” – det var längesedan och den är såå bra!!

    Lite besviken såklart att dom inte körde min absoluta favorit “Fade to black” (men den är säkert “söderspelad” – även om jag fortfarande tycker att den är bra).

    Jag plockade mina vuxenpoäng DUBBELT upp. Dels därför att jag oxå irriterade mig på att personerna framför envisades med att STÄLLA sig upp (på sina SITTplatser) och dels därför att jag under hela konserten använde öronproppar. Joo, man hör ju faktist jättebra ändå – men lite av publiken “faller bort” (mäktiga allsånger m.m.). Ska köpa sånna där “skruvade” öronproppar som släpper igenom mer men ändå skyddar 8jaja, jag VET jag är VUXEN, men eftersom jag har lite dålig hörsel till å från redan nu så känns det som att jag vill skydda det som finns kvar;))

    ….å vinet var riktigt GOTT (Merlot från 07 = inte fy skam:)). Men JÖSSES, dom att ta betalt!!! Stort TACK för att du bjöd så frikostigt *kraaaam*

    Till helgen ska vi ladda hem konserten *kuuuul*

    Krampårej!
    /Sys

  2. Hmmm…. upptäckte ett fel i en av de sista meningarna. Det ska stå:

    “Men JÖSSES, dom VET att ta betalt!!”

    /Sys igen

Leave a Reply

