Play Misty For Me

 Jag fick en film av Lainen när jag var nere i Stockholm i slutet av april.
Eller snarare, jag fick två…
 En av dem fanns med på min lista över Gröna filmer, Robert Altmans tre timmar långa epos Short Cuts. Den andra var en film som hon insisterade borde finnas med på min lista – detta trots att den inte ens finns med i boken som jag baserat listan på!🙂

 Stefan sov länge idag när jag jobbade, och jag passade då på att se denna av Lain högt rekommenderade film – Play Misty For Me (1971), Clint Eastwoods regidebut och med honom själv i huvudrollen som radioDJ’n Dave Garver. Garver får varje dag, under sin fem timmar långa jazzbaserade sändning, ett samtal från en kvinna som med en hes, sensuell röst ber honom att “play Misty for me” (Misty = en jazzklassiker från 1954, skriven av Erroll Garner).
Mer än så tänker jag inte skriva…
-Men jag kan lova att det INTE är en rosig kärlekshistoria!

 Jag ska börja med att meddela Lain att jag INTE tänker lägga till filmen på min Gröna Filmer-lista, men det beror enbart på att den inte finns med i boken 1001 Filmer Man Bör Se Innan Man Dör – på vilken min lista är baserad.
 Jag kan däremot tycka att den nog borde ha stått med i den boken – åtminstone med tanke på att det fanns ett stort antal betydligt mindre bra filmer bland de 1001 som man lugnt skulle kunna peta bort till förmån för Eastwoods rulle!

 Play Misty For Me är en fantastiskt spännande film!
Den öppnar, som så många andra filmer från tidigt 70-tal, långsamt och avslappnat – nästan tråkigt. Men sakta skruvas spänningen upp och scener och situationer som inledningsvis uppfattats som milt roande skiftar i ton till obekväma, vidare in i obehagliga bara för att slutligen landa nånstans mitt i skräck och terror.
 Eastwood regidebuterar med buller och bång, och i den medföljande dokumentären (för jodå, Lain hade minsann fixat mig en version fylld med godsaker! *woohoo*) jämförs Play Misty For Me, helt rättvist, med Hitchcocks rysligare verk.

 Det är udda att se Clint Eastwood i rollen som utsatt offer. För även om det fysiska hotet mot honom aldrig känns direkt livshotande (trots knivar och andra tillhyggen) så är den psykiska terrorn närvarande i allra högsta grad – och den (terrorn) ska helt och fullt ackrediteras Jessica Walter, som spelar Evelyn.
 Hon får Evelyn att verka så sympatisk, glad, positiv och “normal” att man helt och hållet faller in i synk med Eastwoods karaktär och – likt honom – mer eller mindre skjuter undan de initiella varningssignalerna. Man ignorerar det man i vanliga fall borde uppmärksammat – just för att Evelyn verkar så…så…hyvens!

 Nåväl, när skiten slutligen landar mitt i de snurrande fläktbladen är man sedan länge mer eller mindre fastnaglad. Genialiskt nog sker detta inte under en av de många våldsamma scenerna, utan det är under en långsam, ödesmättad inzoomning mot Eastwoods karaktär – rätt in i dennes ögon, där en blandning av panik och uppgivenhet trängs.
 Han är fast, fångad som ett djur i bur, och kan inte komma loss.

Play Misty For Me - poster
En mycket bra film!
Tack så mycket Lain!

3 thoughts on “Play Misty For Me

  1. Jag har aldrig hört talas om filmen kan jag erkänna, men Jessica Walter spelar mamma i den dysfunktionella familjen i Arrested Development, så mycket har jag sett henne.😉

  2. Okej, jag köper (nästan) att den inte får stå med på Gröna Listan. Kan jag få kräva en BLÅ Lista då? Över filmer man absolut bör se som inte finns på Gröna listan?
    *Lain – på krav-ställar-humör”

    (kul att du gillade den)

  3. En så gammal film som fortfarande kan hålla en ung “kräsen” publik i spänning, kul tycker jag som såg den för alldeles för länge sedan.😉

Leave a Reply

