An té a luíonn le gagharaibh éireoidh le dearnaithibh.

Imorgonbitti flyger jag på jobbresa till Dublin, Irland.

 Halva jag tycker att det ska bli kanonkul, eftersom jag aldrig varit där förut, eftersom flyg & hotell och praktiskt taget all mat är betald, eftersom … jag får ut och resa helt enkelt!
 Men min andra halva suckar och ojar sig vid tanken på att behöva vara “på jobbet” i nästan åtta dygn, vid tanken på att behöva resa med inte bara bara mitt eget handbagage utan även med en handikappad man, dennes rullstol, dennes handbagage, dennes ventilatorväska samt dennes enormt stora resväska.
Jag HATAR att resa med stor packning!!!
 Den andra halvan påminner också den första halvan om de många nätterna med usel sömn – kombinerat med dagar fulla av aktiviteter…

 Nåväl, jag ska sluta klaga (gudarna ska veta att min sambo är mer än lovligt trött på att lyssna på mitt ältande om den här resan) och istället bara fokusera på det roliga, tänka positivt och hoppas på mängder av photo-ops!

 Har, de få gånger jag pratat i telefonen med personalen på det lägenhetshotell-liknande ställe vi ska bo på, tyckt att det varit sådär lagom halvlätt att förstå vad de säger. Den irländska dialekten är visserligen påtaglig, men det känns mest som att det är ett eller annat ord man måste “översätta”.
Men då jag nyligen hittade en sida med topp 10 irländska uttryck fick jag mig en redig chock!
För de som inte alls fattar jag jag pratar om så kan jag meddela att titeln på detta inlägg är skrivet på irländska (eller kanske snarare gaeliska)!
Mhm, eller hur, jag menar ju det!

Översättningen av rubriken lyder:
Den som lägger sig ner med hundar, stiger upp med loppor.

Hursomhelst, wish me luck…
Ty imorgonbitti är det som sagt dags att skilja pojkarna från männen!

Bailys_fuzzy

Baily’s go Brách!

(Baily’s forever…typ)

4 thoughts on “An té a luíonn le gagharaibh éireoidh le dearnaithibh.

  1. Måste erkänna att jag också trodde det var alviska… Fan, folk får åka på jobbresor till Dublin, Kina, Tyskland, Japan, Texas… Vad skickas jag till för exotiskt, spännande resmål av jobbet? OSLO! Där allt är svindyrt, alla låter äppelkäcka och typ inget är bättre eller intressant. Det är otroligt synd om mig, bara så att ni vet.

  2. Hoppas att du hinner se lite av stan OCH njuuuuta lite av den oxå.

    Ha toppenkul och drick lite Baileys åt mig oxå;)

    Krampårej!

Leave a Reply

