100, del 16 av 20.

Lite blandat, igen.
Bara 20 kvar till 100 nu!

Enjoy!😉

¤

¤

100 oförglömliga filmögonblick
(del 16 av 20)

The Omen, 1976
 Robert Thorn (Gregory Peck) har av professor Bugenhagen fått sju antika dolkar, vilka han ska använda till att – enligt specifika intruktioner – ta livet av (det han tror är) sin egen son Damien.
Han vägrar göra det, och i ett upprört tillstånd under en konversation med fotografen Jennings (David Warner) kastar han dem in i en gränd. Jennings går omdelbart för att hämta dem, och uttalar de ödesmättade orden “If you don’t kill him, I will!”.
Scenen är kanske, med dagens effektmått mätt, inte så spektakulär som den var 1976, men jag blir fortfarande imponerad. Delvis av uppfinningsrikedomen i sekvensen i sig, men även regissören Richard Donners medvetna val att med hjälp av fem olika kameravinklar dra ut på chockeffekten så länge som möjligt. Han förklarade i en intrvju att det var för att de i biopubliken som snabbt blundade då de insåg vad som var på väg att hända, skulle öppna ögonen i tron att det var över och fortfarande se Jennings huvud rulla längs glasskivan… Genialiskt!

What’s up, doc?, 1972
Hela den här filmen förtjänar egentligen att vara med på listan, och om inte det så skulle jag åtminstone kunna göra ett eget segment med bara denna och plocka fem oförglömliga ögonblick BARA från What’s up, doc?.
Men, eftersom det känns som att jag åtminstone borde begränsa mig lite grann så tänker jag kasta en självklar strålkastare över ett av filmens stora signum; den vansinniga biljakten upp, ner, över och genom San Francisco.
Biljakten tog en månad att spela in och kostade en fjärdedel av filmens budgeten. Enbart segmentet med den stora glasskivan tog 4-5 dagar…
Hursomhelst så är Peter Bogdanovich’s What’s up, doc? en av de roligaste filmer någonsin, och biljakten är bara en “liten” del av hela denna fabulösa pärla, med en hunsad Ryan O’Neal (Howard Bannister), en snabbpratande Barbara Streisand (Judy Maxwell) samt en obetalbar, filmdebuterande Madeline Kahn (Eunice Burns)!
Mina två absoluta favoritbitar i nedanstående klipp är dels det smärtsamma hoppet över staketet (AJSOMFAN!) och dels följande replikskifte:

-What are you doing?! This is a one way street!!!
-We’re only going one way!

The Stepfather, 1987
 Gerald ‘Jerry’ Blake (Terry O’Quinn, som gör sin allra bästa roll någonsin) söker konstant efter den perfekta familjen. Han bildar ett liv med en intet ont anande singelmamma, men så fort något ske som bryter mot hans äppelpajsbild av “den perfekta amerikanska idyllfamiljen” så dödar han dem alla, flyttar till en ny ort och börjar om…
Dessvärre tycker hans nya styvdotter, Stephanie (Jill Schoelen), att det är något skumt med honom och hon lyckas övertala sin terapeut, Dr. Bondurant (Charles Lanyer), att kolla upp honom…
Scenen då Dr. Bondurant utger sig för att vara husköpare – för att komma mäklaren Jerry inpå livet – och inte riktigt kan hålla koll på sin egen påhittade bakgrund är mer läskig än äcklig, trots att den bland annat innefattar en mans huvud och en tjock planka.
Musiken, av Patrick Moraz, i kombination med den rytmiska redigeringen och det besinningslösa våldet, fascinerar…konstigt nog.
The Stepfather är en b-film, men en ovanligt bra sådan!

Caddyshack, 1980
En av 80-talets tidiga, ganska oskyldiga, tonårskomedier, om Danny Noonan (Michael O’Keefe) som jobbar som caddie på fritiden för att få ihop pengar så att han kan betala för sin egen collegeutbildning. På den lyxiga golfbanan där han jobbar finns, bland många andra bisarra karaktärer, det utflippade proffset Ty Webb (Chevy Chase).
 Caddyshack kanske inte är världens roligaste film, men vissa av replikerna (i synnerhet Chevy Chase’s) är så flummigt skrivna att man bara måste älska den!
Det som platsar på denna lista inleds då Noonan ska vara caddie åt Webb, under en eftermiddagstur på golfbanan, och gör misstaget att be honom om råd.
Försök att fokusera på ordväxlingarna dem emellan i det första klippet…

-Do you take drugs, Danny?
-Every day.
-Good. So what’s your problem?

…och lyssna på Ty Webbs bluddrande livsfilosofi (modell Kvasi), som verkar vara utan någon som helst innebörd, i det andra klippet:

Egentligen är detta två separata scener, men jag tänker räkna
dem som en - då de rent dialogmässigt skulle kunna sitta ihop!

Full Metal Jacket, 1987
 Jag har tidigare offentliggjort min (kontroversiella?) åsikt att jag jag inte gillar Stanley Kubricks filmer. Visserligen har jag inte sett dem allihop, men de fyra jag sett har föga imponerat på mig.
Varken 2001: A Space Odyssey, Dr. Strangelove eller The Shining tycker jag är särskilt intressanta. Full Metal Jacket är betydligt bättre, men är fortfarande (och dessvärre) bara till hälften intressant. Så fort den rör sig bort från Boot Camp och in i krigsmiljöerna (så som Kubrick valt att porträttera dem i filmen) så tappar den fart, intensitet och trovärdighet.
Men det är den där första halvan, fylld av psykologisk krigföring mellan de blivande soldaterna och Gunnery Sergeant Hartman (R. Lee Eremy) som faktiskt gör den sevärd – man kan, om inte annat, stänga av efter halva filmen, om man så önskar.
 Men eftersom det här inte är en lista över 100 oförglömliga filmer (i vilken Full Metal Jacket inte skulle platsa) utan snarare 100 oförglömliga filmögonblick, så kan man utan tvekan inkludera Gny Sgt Hartmans fantastiska motivationstal till de nyanlända färskingarna.
Som extra info tycker jag bör nämnas att R. Lee Eremy, den före detta Drill Sergeanten, aldrig någonsin var påtänkt för rollen som Hartman, utan togs in som konsult inför den del av filmen som utspelar sig i träningslägret. Han spelade på video in en demonstration, under vilken han vrålade förolämpningar och obsceniter i 15 minuter, utan paus, utan att upprepa sig och till synes utan att reagera på de föremål (så som tennisbollar och apelsiner) som kastades mot honom från bakom kameran. Kubrick blev så imponerad att han tog ifrån skådespelaren Tim Colceri rollen och gav den till Eremy.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s