Drag me to hell… Jorå, visst!

Drag MeToHell

Var på bio med Danne igår och såg Sam Raimis Drag me to hell.
Det var andra gången i mitt liv jag gick på bio utan att veta någonting alls om filmen*.
 -Jag visste inte vad den handlade om.
 -Jag visste inte vem som var med i den.
 -Jag visste inte hur lång den var.
Det enda jag visste var titeln och regissören bakom filmen.
I övrigt; nada!

*) – första gången vardå jag såg Pitch Black tillsammans med mamsingen, då jag egentligen visste ÄNNU mindre – handlingen hade jag ingen aning om, namnet Vin Diesel var på den tiden inte allmänkunskap och filmens regissör hette David Twohy (who?!).

 Vad jag dock denna gång var medveten om, som det stora flertalet av alla “vanilla-moviegoers” där ute säkert inte är, är att Sam Raimi gjort mer än Spider Man
Hans Evil Dead-filmer (del 2 i synnerhet) tillhör mina favoritfilmer, och jag såg därför fram emot en skräckis gjord i samma anda.

 På sätt och vis var Drag me to hell precis just det.
En gammaldags skräckis – bortanför den så märkligt populära tortyrgenren.
Handlingen var så enkel som den om möjligt kan bli (utan att för den sakens skull reducera filmen till en slasher á la Friday the 13th).
 Christine Brown (Alison Lohman) jobbar som lånehandläggare på en bank – och i jakt på en position som Assistant Manager nekar hon en gammal tant, Mrs. Ganush (Lorna Raver), ett tredje uppskov på sitt lån – varpå tanten förlorar sitt hus. Samma kväll söker tanten upp Christine och – efter ett våldsamt slagsmål dem emellan – kastar en förbannelse över henne. Demonen Lamia kommer hemsöka och plåga henne fysiskt och psykiskt i tre dagar…på den fjärde dagen kommer den för att “drag her to hell” där hon kommer att brinna i alla evighet.

Det var det.
 -Låt de makabra hallucinationerna sätta igång!

Har man sett Evil Dead-filmerna så finns det mycket ögongodis att hämta i Drag me to hell. Den ryckiga kameran, satt till extremt högljudda ljudeffekter, symboliserande demonen då den tar sig in i vår värld är ett kännetecken för Raimi. Samma sak med de svävande, besatta människorna med läskiga ögon och förvrängd röst.
 Den bisarra blandningen av skrik och skratt (men där Raimis tidiga filmer visserligen lutade mer åt skratt-hållet så lutar Drag me to hell mer åt skrik…och kanske lite åt urp-hållet** också).

Danne mumlade även något om “bilen” då man första gången fick se Mrs.Ganush bil, och jag noterade då att jodå, visst var det Ash’s slitna bil från Evil Dead-trilogin.🙂
Raimi har även inte värjt för att kopiera sig själv, då han i en scen återskapar en av de mer uppmärksammade gag’sen från Evil Dead II – det utpoppade och svalda ögat!

Men, för här finns ett litet men; Sam Raimis Evil Dead-trilogi siktade alltid i första hand på att locka åskådaren till skratt, i andra hand att skrämma skiten ur dem och i sista hand – om inget annat tycktes fungera – att äckla sin publik… Men i Drag me to hell är prioriteringarna omkastade. Skratten har fått prio två, medan skrämsel och äckel delar förstaplatsen.
Det fanns ett antal scener då jag mumlade “men fy f-n”  för mig själv där i biostolen; antingen för att jag just fått en smärre hjärtinfarkt av ett chockmoment – eller för att jag just sett en äcklig gammal tant hänga över en tjej i dennes säng och kräkas maskar över hela henne.
 -Ja, det är alldeles sant.

Men ibland skrattade jag också…

Ska jag sammanfatta det hela så blir det såhär:
 Drag me to hell är en ganska enkel, men ändå rätt så spännande, historia som roar “de insatta” och lyckas skapa allt från igenkännande skratt till hjärtklappning och kväljningar (vilket luttrade jag säger inte är fy skam).

Sam Raimis nya är alltså helt klart något för den som sett (och gillar) Evil Dead-filmerna, men den är även sevärd för de vars passion ligger i att bli skrämda OCH äcklade.
Övriga gör nog egentligen bäst i att hålla sig på behörigt avstånd.

En fyra kan den få…ja, det tycker jag allt!

Drag Me To Hell_4

Leave a Reply

