Michael Jackson, topp 10.

Michael Jackson

 Kom igen nu, de flesta av er visste att den skulle dyka upp här förr eller senare.
Jag var trots allt ett ganska stort Michael Jackson fan under en begränsad period i mitt liv…då det begav sig, som man brukar säga.

  • Har läst hans bok Moonwalk.
  • Har sett filmen Moonwalker.
  • Har sett långa versionen av den John Landis-regisserade musikvideon Thriller så många gånger att jag tappat räkningen.
  • Har – utan framgång – själv försökt lära mig Moonwalk’a.
  • Har, efter att ha sett (live)musikvideon till Dirty Diana, dansat runt på ett betonggolv, snurrat två varv och – precis som min idol – kastat mig ner och landat på knäna…bara för att inse att Jackson i videon såklart har knäskydd; jag kunde knappt gå på flera timmar.
  • Har till och med funderat på att skaffa hatt – men lade tacksamt nog ner det!

 Jag ville så gärna se honom 1987 under Bad-turnén när han spelade i göteborg, men jag var blott 12 år och fick inte åka iväg ensam (såklart!).
Såg honom istället i början av 90-talet, då han under Dangerous-turnén spelade på Stadion i Stockholm (med Kriss Kross “…will make you JUMP! JUMP!” som förband). Mitt intresse för Michael Jackson hade då redan dämpats så pass mycket att jag ärligt kan säga att jag mest gick och såg honom – sittandes på de sämsta tänkbara platserna – som en sorts kompensation för att jag INTE såg honom då mitt dyrkande var på en all-time-high.

 Har ägt Off The Wall och Bad på vinyl samt Dangerous på CD (har sedermera dock gjort mig av med alla mina vinyler och sålde Dangerous-CD’n…eftersom den helt enkelt inte var särskilt bra – vilket ytterligare stärker ovanstående påstående om varför jag valde att betala för att se honom live på Stadion).

 För bara ett par veckor sedan fick jag av en kompis till Stefan låna en dubbel-CD med Michael Jacksons “greatest hits”, som jag omedelbart rippade till datorn…
 -Lite väl kuslig tajming på det lånet tycker jag.

 Nåväl, jag är nu såklart tvungen att gör en sorts topp 10 lista över de bästa Michael Jackson-låtarna. Listan har ingen som helst inbördes ordning – och är såklart komplett med motivering och allt.
 Ni behöver inte hålla med om mina val, vilket är varför detta är MIN blogg där jag är allt från diktator till Supreme Ruler.
 Ni behöver inte ens tycka att det här är det allra minsta intressant, eller kanske till och med tycker att det här är rent av onödigt! Det finns säkert många som tycker att världen just blivit en pedofil kortare, och därmed är en bättre plats att leva på, men jag tänker se förbi alla bisarra delar av Michael Jackson (vilket innebär att jag ignorerar praktiskt taget ALLT utom just musiken – och ibland är till och med det ett gränsfall) och bara fokusera på vilka tio låtar jag tycker är BÄST!

Så…

Michael Jackson TOPP 10:
(för rättvisans skull i alfabetisk ordning)

Another part of me
(Bad)
 -En låt med en otroligt catchy synthslinga och med ett tempo och en beat man inte kan ignorera – huvudet vickar liksom per automatik i takt! Videon till denna var blandade live-klipp, och jag önskar att soundet var det också – för det är utan tvekan en låt som är som gjord för liveuppträdanden!

Bad
(Bad)
 -Hade detta varit Championship Vinyl, och jag varit Rob Gordon, så hade jag varit tvungen att utse Bad till en av “top 5, side 1, track 1’s”, och antagligen fått stryk på kuppen! Men eftersom jag inte är en elitistisk musiksnobb så nöjer jag mig med att bara inkludera den på den här listan.
Den där fyra-beats öppningen, där man lätt kan föreställa sig någon slå med en knuten näven över synthesizern – BAM! BAM! BAM! BAM! – följs av den där pulserande slingan och sången som ökar i styrka tills Jackson, med sin höga stämma – liknande en mopedmotor på högvarv, skriker ut att “I’m bad! I’m bad! You know it!” som för att övertyga världen om att han inte är någon späd liten porslinsfigur.
 -Whatever man, you had me at hello!

Billie Jean
(Thriller)
 -Den här får vara med mycket för det där pulserande beatet – som jag gissar skulle få högre träffprocent än Beethovens 5:a i ett eventuellt igenkänningstest.
Valet att ta med den är även delvis baserat på det där makalösa framförandet på Motown-jubiléet 1983, då Jackson under denna låt introducerade Moonwalk’en för första gången.
Trots att dansstegen är ganska opolerade och trots att han solklart gjort detta betydligt bättre senare i karriären så får jag fortfarande gåshud då jag någon gång ser det där originalframträdandet på tv!

Come together
(HIStory)
 -Ja, just det – en Beatleslåt från 1969, vilken Jackson ägde rättigheterna till!
Skivnamnet ovan, HIStory, är ditskrivet enbart för att det är där man hittar den på cd – men det är en annorlunda inspelning än när Jackson första gången spelade in den, vilket var som ett liveframträdande i filmen Moonwalker. Egentligen är det väl i grund och botten samma version fast i olika tonarter.
 Filmens version är bättre!
Bättre än skivversionen, bättre än originalet (ja, jag säger “fan” i kyrkan) och till och med bättre än Aerosmiths hyllade cover från 1978.
En av få låtar där Jackson faktiskt lyckas se lite tuff ut…

Dirty Diana
(Bad)
 -Och apropå ovenstående avslutningsfras, här är den låt där Jackson är som allra tuffast! Man kan argumentera textens innehåll och alla de där “UH”, “AH” och “HEE-HEE” som stöts fram under låtens gång – men den där spöklika basslingan som löper genom hela introt och nästan hela första versen är fängslande!
 Jacksons inledningsvis bräckliga, nästan gråtmilda röst växer i styrka tills han praktiskt taget skriker sig igenom refrängerna…ackompanjerad av ylande elgitarrer!
 Kolla gärna in videon och var extra uppmärksam vid 2:43, och minns vad jag skrev längre upp i fråga om knäskydd och min korta karriär som dansare… 🙂

Earth Song
(HIStory)
 -Här är det faktiskt mer temat och texten jag gillar än själva framförandet.
Visst, refrängen är catchy och Jackson låter bättre än han gör under restan av låten. Men verserna är mer som en sorts snyftparad. Lite trist att han på sätt och vis förstör låten med sin klagoröst – i synnerhet med tanke på den betydelsefulla texten.
 Men texten i sig gör den fortfarande värdig en plats på listan!

What about sunrise
What about rain
What about all the tings
That you said we were to gain…
What about killing field
Is there a time
What about all the things
That you said was yours and mine…
Did you ever stop to notice
All the blood we shed before
Did you ever stop to notice
The crying Earth, the weeping shores

Leave me alone
(Bad, 1988 CD-version)
 -Det är något fascinerande över en artist som har så många märkliga rykten surrandes kring sin person att när han ska slå tillbaka genom att, som i Leave me alone-videon, parodiera många av de saker som pressen skrivit om honom faktiskt kan göra en sekvens då han dansar med Elefantmannens skelett!!!
 Gillar själva beatet och synthslingan som löper genom hela låten, och textens andemening – riktad till all världens skvallerpress – är allt annat än subtil: Men ge för fan upp nu!

Man in the mirror
(Bad)
 -Huruvida den (då) stenrika Michael Jackson verkligen har en realistisk bild av hur det ser ut i världens fattiga delar är ovidkommande. Jag gillar texten i den här låten, och Jacksons väna stämma passar alldeles utmärkt när det gäller att med övertygelse framföra rader som

As I turned up the collar on
My favourite winter coat
This wind is blowin’ my mind
I see the kids in the street
With not enough to eat
Who am I to be blind
Pretendeing not to see their needs

 -Man in the mirror är helt klart en av Jacksons allra bästa ballader!

Smooth criminal
(Bad)
 -Visst är videon till denna cool (hur gjorde dom egentligen den där framåtlutande rörelsen?!) och liveframträdanden av den är ännu coolare (hur fan gjorde dom den där framåtlutande rörelsen PÅ SCEN!!!???) men det som gör att den platsar på listan är utan tvekan en kombination av det där hårda beatet och Jacksons (i denna låt) hackiga och hårda sångstil.  Varenda hårda konsonant uttalas så starkt att man lätt kan föreställa sig spottet stänka i luften.
 Bandet Alien Ant Farm gjorde 2001 en fullkomligt lysande cover av denna, satt till en ännu mer lysande video (länk till Yahoo-videos).

Thriller
(Thriller)
 -Motivering är egentligen överflödig.
Beatet, sången, allt!
 Och – såklart – den John Landis-regisserade minifilmen till musikvideo (glöm inte att klicka bort reklamannonsen som dyker upp i början), med suveräna effekter av Rick Baker. Thriller har verkligen allt!
 -Thriller var alltid ett självklart inslag på en sådan här lista!

2 thoughts on “Michael Jackson, topp 10.

  1. ….och minns du då vi (du & jag) gick ner på ICA (eller om det var Konsum??) i Trångsunds centrum och “tingade” varsin reklamskylt för Pepsi som hände vid läsken. En hård skylt med MJ och hans silverhandska på:)

    Ljuva minnen!!!!

    /Sys

Leave a Reply

