Norrbottens Ungdomssymfoniker!

Ok, såhär ligger det till:

Igår, söndag, var jag och Inger på Norrlandsoperan (premiär för mig) för att kolla in Norrbottens Ungdomssymfoniker – där min svägerskas yngsta son spelar fiol (eller säger man kanske violin? – det LÅTER ju i alla fall tjusigare…nåja!).

Jag hade plockat med kameran, hade tänkt fota/filma under konserten.
Jag gjorde så, och har lagt upp klipp för allmän beskådan på nätet…

Fyra saker dock, INNAN ni kollar in klipppen här nedan:

1) Kameran har en PÅ TOK för känslig mikrofon, och ljudet – som i Norrlandsoperans Konsertsal var klart och rent – blev tyvärr lite skallrigt.

2) Jag envisades då och då med att använda zoomfunktionen på digitalkameran (för det är inte en digital videokamera), vilket tragiskt nog ledde till att ett ovälkommet och svårignorerat “ZZZWIIII”-ljud lagts till på de ställen där mitt zoomfinger varit med och bestämt.

3) Den blondhårige violinisten (ja, det låter definitivt tjusigare än “fiolspelaren”) – som skickligt gömt sig bakom såväl dirigent som en annan violinist, och som jag gör mer eller mindre lyckade försök att fånga på bild – är såklart svägerskans son.

4) Jag är inte helt 100 på att de angivna styckena/kompositörerna i de två första klippen stämmer (jag har gått helt efter informationen utlagd på Norrlandsoperans hemsida), men skulle jag nu ha helt j-a fel så är det väl skit samma.

Bara lyssna och njut!

Nedanstående klipp är världspremiären (eller Urpremiären som konferencieren sade) av ett stycke kallat Poéme, komponerat av Emil Råberg. Det kändes, för mina filmmusikvana öron, väldigt inspirerat av John Williams och Howard Shore, och det var ett oerhört vackert stycke musik.
Kompositören kom själv upp på scenen efter framförandet för att ta emot publikens jubel, och han kunde verkligen inte sluta le! 🙂

2 thoughts on “Norrbottens Ungdomssymfoniker!

Leave a Reply

