Analfabetmagasinet City!

Nytt nummer av Nöjesmagasinet City är ute.
 -Decembernumret.

Men förutom att månadangivelsen på framsidan är annorlunda så är det inte mycket som skiljer sig.
Den verkar fortfarande vara sammansatt av ett gäng analfabetiska apor, höga på tryckfärg.

Jag vet att det är en gratistidning, men finns det ingen som korrläser skiten innan den trycks?!

Längst bak i varje nummer finns något som kallas stjärnduellen, och eftersom den ligger sist i tidningen så har antagligen all lust att rätta fel försvunnit från redaktionen vid det laget – så den brukar alltid drabbas extra hårt.
Det är en frågelek, med åtta olika ämnen, med fem nivåer på varje ämne…

“Designern Richard är från staten The bronx.”
 -ok, så New York-stadsdelen The Bronx är en egen stat nu?!

“En av dem mest framgångsrika märken för manliga underkläder.”
 -för det första avskyr jag den där tonårsanalfabetgrejen med felaktig användning av de/dem, och så ska det vara ett “a” i slutet av “märken”.
(“En av de mest framgångsrika märkena för manliga underkläder.”)

“Kallas också för Calvin Clean tack vore stilrena designen.”
 -Att man missat tangenterna i ordet “vare” är väl en sak, men att utelämna ett helt ord (“den”)…
(“Kallas också för Calvin Clean tack vare den stilrena designen.”)

“Låtar som ‘Monkey wrench’, ‘Best of you’ och ‘The pretender’ är några av bandets mest kända låtar.”
 -Jag tycker det där låter som onödig upprepning tycker jag… Bort med de två första orden för f..!
(“Monkey wrench’, ‘Best of you’ och ‘The pretender’ är några av bandets mest kända låtar.”)

“Bandnamnet är också namnet på det fenomen som amerikanska piloter myntat. Tros komma från frasen ‘Where there’s foo, there’s fire’.”
 -Men…sådär kan man ju inte skriva! Vad för fenomen? Är uttrycket i mening #2 själva fenomenet? Hela den här tvådelade ledtråden är i grund och botten värdelös! Vad är “foo”? Varifrån kommer det uttrycket? Och vad är det för fenomen vi pratar om? Förresten så tror jag inte man kan “mynta ett fenomen”. F**king morons!!!
(Ska jag dra till med en gissning på hur det borde sett ut, så blir det såhär: “Bandnamnet är taget från en fras myntad av amerikanska piloter; ‘Where there’s foo, there’s fire’.”)

“Elektroderna omges av en blandning av neon-och xenongaser som ligger bakom den nya tekniken.”
 -Så neon- och xenongaserna har antagit fast form och genom samarbete sinsemellan utvecklat en ny teknik? Eller?

“Tekniken för denna skärm ger bra betrakningsvinklar.”
 -Så det är inte den bakomliggande tekniken som ger själva skärmen bra betrakningsvinklar?
(“Tekniken ger denna skärm bra betraktningsvinklar.”)

“Jämfört de gamla CRT-skärmarna, vanlig tv, kan man göra skärmarna betydligt större och vikten relativt låg jämfört med CRT-skärmar.”
-Ordet “med” saknas i början, och ännu en gång upprepas det i onödan ännu en gång. Skulle även gärna se orden “men hålla” istället för “och” innan ordet “vikten” längre bak i meningen.
(“Jämfört med de gamla CRT-skärmarna, vanlig tv, kan man göra skärmarna betydligt större men hålla vikten relativt låg.”)

“De största producenterna av denna dryck finns bland annat i Sydfrankrike, Loire, Anjou, Spanien och Italien.”
 -Skulle vilja ändra meningen så att det framgår att Loire och Anjou ÄR i Franrike. För som den ser ut nu så finns producenterna i södra Frankrike samt i länderna Loire, Anjou, Spanien och Italien… You figure it out!

“Begick självmord samma dag som han fru. Den 30 april 1945.”
 -“Samma dag som hans fru” ska det väl vara…eller nej, eftersom “han” är den vars fru tog livet av sig så ska det vara “samma dag som sin fru”.

“”Play it again, Sam. For old time’s sake” är ett världskänt citat från filmen.”
 -Ska man vara helt ärlig så är ovanstående citat kanske i allra högsta grad förknippat med filmen i fråga (Casablanca), men det förkommer faktiskt aldrig i filmen, där de bara säger “Play it, Sam.” Lite faktakoll innan man knåpar ihop en frågetävling vore inte helt fel…

Jag blir så jävla trött på folk som välsignats med kreativa, skrivar-yrken, men som inte verkar kunna skriva rent om så deras förbannade löneutbetalning hängde på det!
Sparka den analfabetiska apan omgående, ge honom en banan i avgångsvederlag och ge mig jobbet! Jag inte bara KAN skriva, jag är bra på det också! Så det så!!!

2 thoughts on “Analfabetmagasinet City!

  1. Jag håller VERKLIGEN med dig!
    Skulle inte vilja kalla mig själv för “språkpolis” (för även jag skriver fel och konstigt ibland), men jag kan verkligen IRRITERA mig på folk som exempelvis STÄNDIGT använder de/dem fel eller folk som särkriver (“cykel sadel”, “bil garage”, “bio film”)…….

    Det kanske bor en lite, lite språkpolis i mig ändå……

    Vi hörs senare idag!
    /Sis

  2. Har du funderat på och meddela tidningen ifråga om hur kassa de är på stavning och faktakontroll?

Leave a Reply

