Välkommen till adventskalendern! LUCKA 1

Jag har länge – mycket mycket länge – varit näst intill lite besatt av Viktor Rydbergs dikt Tomten.
Inte så att jag kan den utantill eller nåt sånt…
Eller, nja…jag kan den där versen som nästan alla andra kan:

Midvinternattens köld är hård
Stjärnorna gnistra och glimma
Alla sova i enslig gård
Djupt in i midnattstimma

Månen vandra sin tysta ban
Snön lyser vit på fur och gran
Snön lyser vit på taken
Endast tomten är vaken

Men inget mer än det.
Och jag använder mig praktiskt taget aldrig av originalet heller, men författar gärna egna varianter – oftast (men inte alltid) uppbyggda på samma sätt. Börjandes med Midvinternatten, innefattande Stjärnorna och Månens ban… Försöker dock alltid att hålla mig till samma versmått.

Nåja, nog om det, välkomna till min Rydbergsadventskalender år 2009!
En ny Rydbergare varje dag fram till jul.

De (verserna) är inte tänkta att vara så pretentiösa som hela den här introduktionen ger sken av, de innehåller mängder av nödrim och de är oftast inte särskilt snuttegulliga. Kort sagt: Ni behöver inte gilla dem! (i vilket fall jag föreslår att ni undviker de kommande 23 luckorna).

Men i ärlighetens namn så spelar allt detta ingen roll, för här kommer i alla fall…

RYDBERGS ADVENTSKALENDER
2009
LUCKA 1
*

Midvinterfaror kräver gott om mod
Stjärnorna knastra och flamma
Tjugo små tomtar på gatan stod
Traditionsenligt klädda detsamma

En liten tomte under helgen blev…
…såld som slav under skyltsöndagens drev
Står fängslad i latex på en gayklubb i Flen
Nitton står kvar på skakiga ben

(Ja, den ska börja med 20 tomtar, då fyra luckor kommer innehålla tomtefria verser)

4 thoughts on “Välkommen till adventskalendern! LUCKA 1

  1. “Står fängslad i latex på en gayklubb i Flen
    Nitton står kvar på skakiga ben”

    HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
    Gulletomtarna!!

  2. Jag förstår inte ditt senaste twitter.
    Vem är “hon” och vart är det du inte vill åka själv och varför?

    (vinner jag pris som nyfiknast nu?)

  3. HAHAHAHAHA!!!! Den här adventskalendern kommer jag at följa med glädje. Vem kan motstå en “Rydbergare”!!!!?🙂

    Kramis!

Leave a Reply

