Telefonförsäljare – begone!

Igår, tisdag 1/12, ca 14.30...

*ring ring i mobiltelefonen*

Jag: “Micke.”
PH: “Hej Micke, jag heter Whatever och ringer från The Phone House.”
Jag: “Mhm, hej.”
PH: “Jag tänkte fråga dig lite om ditt nuvarande mobilabonnemang, om du är nöjd med det och så.”
Jag: “Mhm.”
PH: “Idag har du ett Halebop kontantkort, är det så?”
Jag: “Mhm.” (Som ni märker var jag väldigt talför)
PH: “Hur ofta fyller du på det?”
Jag: (Drar till med mitt standardsvar) “Så ofta att jag inte kommer ihåg. Alla jag känner har Halebop…så jag pratar gratis.”

DÄR! Det brukar vara dödsstöten. Men inte för idioten i andra änden av luren.

PH: “Vi har just nu ett Haleboperbjudande där du…” (Bla bla bla bla. Jag minns inte ens hälften av allt han sa, men poängen var att det skulle kosta mig ca 50-60 kronor i månaden, och tecknade jag det avtalet nu så skulle det vara ÄNNU billigare).
Jag: “Nu är det såhär att jag inte tecknar avtal via telefon (gummans favoritargument) så har du nåt du kan skicka hem till mig så kan jag läsa igenom det?”
PH: “Alltså, det blir ju ingen skillnad om jag skickar hem det till dig. Det kostar…”
Jag: “Men jag tecknar inga avtal per telefon utan jag vill ha det på papper, så jag kan läsa igenom det.”
PH: “Du får ju höra allt här, så vad ska du läsa…”
Jag: “Men jag vill inte ta det via telefon.”
PH: (Förvandlas till en total idiot) “Jag kan inte skicka nåt… Men hur handlar du annars?”
Jag: (Försökte nu låta så mycket “men lilla gubben!” som det var fysiskt möjligt) “Via internet kanske?! Eller så går jag in i en affär och tittar och pratar med en expedit. Det finns en värld utanför telefonen, det vet du va?”
PH: “Ja, jag vet. Men det är ju onödigt jobb att gå in i affärer…”
Jag: “Och jag vill inte göra det här per telefon.”
PH: “Det finns ju konsumentköplagen så att du kan ju säga upp avtalet om du…”
Jag: “Men det brukar inte vara så lätt att göra det, sörru. Så räcker det inte med att jag bara säger “Nej”?!”
PH: “Jo, men du har ju konsumentköplagen som…”
Jag: “Men det spelar ingen roll, för jag vill inte teckna avtal via telefon.”
PH: (Låter som en trasig skiva) “Konsumentköplagen gör ju att du kan…”
Jag: “Okej, nu gör jag såhär. Jag säger “Nej”, sen räknar jag till två och efter det lägger jag på luren. Okej?”
PH: “Ja…okej…”
Jag: “Tack så mycket. Hej då.”
PH: “Hej då.”

*klick*

 -Men tro inte att det är slut där!

Idag, onsdag 2/12, ca 12.45...

*ring ring i mobiltelefonen*

Jag: “Micke.”
PH2: “Hej Micke, jag heter Whatever och ringer från The Phone House.”
Jag: “Jaså du!”
PH2: “Vi gör just nu abonnemangsutvärderingar för att hitta de bästa priserna åt våra kunder.”
Jag: “Verkligen?”
PH2: “Jag ser att idag ringer du med Halbop kontantkort och tänkte höra hur…”
Jag: (Ger upp) “Okej, såhär är det. Igår hade jag en lång och plågsam konversation med en annan kille från The Phone House om precis just det här, och den konversationen slutade med att jag sa att jag skulle räkna till två och sedan lägga på luren.”
PH2: “Ah, okej.”
Jag: “Mhm.”
Ph2: “Ja då får jag tacka så mycket.”
Jag: “Tack å hej.”

*klick*

Det är så jävla skönt då man verkligen får till det – för det händer inte så ofta! Man ska bara orka ta sig tid att säga “Nej!” om och om igen tills personen i andra änden förstår INTE BARA att man faktiskt Tackar Nej, utan att man faktiskt gjort det oavbrutet i fem minuter, men att de är så tjocka i huvudet att de inte fattat det förrän nu!

 -Lycka till!🙂

4 thoughts on “Telefonförsäljare – begone!

  1. You go!!!!!

    Sååå bra! Jag log under hela tiden jag läste din blogg och tänkte “YES, YES!!” när jag kom till samtalens slut.

    Måste som sagt kännas såå skönt att ha “fått till” de PERFEKTA formuleringarna vid RÄTT tillfälle – medan du hade Whatever kvar i luren (man brukar ju som bekant annars komma på precis de perfekta sakerna att säga när det är försent…..).

    2-0 till dig!!!

    Kramis!

  2. Haha klockrent!
    Jag ska också börja säga att jag räknar till två och sen lägger på.
    Passar utmärkt i jultider då det rimmar!

  3. Kna bar halla med. KLOCKRENT! Man blir oftast lite tjatig sjalv i sina entragna forsok att overtyga om NEJ. Perfekt femetta!

  4. Haha så bra! Jag brukar också krossa dom trots att hag själv jobbat på Radiotjänst fast då handlar det ju om en lag, inte ett köperbjudande iofs. Kommer aldrig glömma när en kille ringde till F från ngt företag & försökte sälja på han ngt. Han är så jävla snäll så han orkar lyssna på allt deras babbel & sen säga “nej tack” för att bli plågad med resten. Det roliga var att typ 5 min efter dom lagt på så ringer det i MIN mobil. Samma kille från samma företag… HUR ÄR DET MÖJLIGT? VAD ÄR ODDSEN LIKSOM?!😉 “Hej det här var HMM från HM. Jag: “jo tack jag vet, du ringde till min pojkvän nyss & VI VILL FORTFARANDE INTE KÖPA NÅGOT. tack & hej!” ;P

Leave a Reply

