Adventskalendern, 5/12 (och två andra kalendrar)

RYDBERGS ADVENTSKALENDER
2009

LUCKA 5
*


Dagens lucka är inspirerad av SysYs som nyligen byggt detta spöklika pepparkakshus.

Sexton små tomtar i midvinterrusk
I köket på löpande band…
…bygger ett kakhus, utan formar och fusk
Och med glasyr i rand efter rand

Men en liten tomte utan karaktär…
…åt åtta kilo kakdeg! Jo, jag lovar och svär!
Det dröjer inte länge innan magen hans slår larm
Femton tomtar skrattar då han kräkes upp en tarm

 Förutom Rydbergskalendern (som inte är helt lätt att finulera fram varje dag) så har vi faktiskt ytterligare två kalendrar här hemma!
En är Ingers och en är min…typ i alla fall.

 Jag återupplivade en gammal tradition från när jag var barn, och dammade av den handbroderade paketadventskalender som mamma tillverkat någon gång 1975 (har jag rätt på årtalet mamma?). Det är som en tjock pappskiva, täckt med brodyrväv, där tomtar och sånt är broderat och där det även finns 24 stycken plastringar fastsydda. I dessa ringar ska man hänga paket – såklart!
 Jag bestämde mig för att min älskling minsann skulle få sin alldeles egna pakedadventskalender! Och började för snart två månader sedan planera de 24 paketen, vilket inte var alldeles enkelt. Det är lätt hänt att godis blir allt som fyller den – men jag ville att åtminstone hälften av sakerna INTE skulle vara ätbara, och de fick gärna vara lite genomtänkta, användbara och helst inte alltför dyra (det skulle ju trots allt vara 24 stycken!).
 Jag har inte gått den enkla vägen och handlat allt på samma ställe heller, utan har handlat här i Umeå, i andra städer, beställt från internet, tillverkat egna saker och i grund och botten gjort mitt allra bästa för att varje dag ska vara en redig överaskning!🙂

 Givetvis kommer inte den handbroderade bilden till sin rätt då kalendern är översållad med de 24 paketen, men det ser faktiskt ganska kul ut. Vad som hittills har varit – samt vad det kommer att vara – i paketen lämnar jag åt Inger att berätta – men såhär såg den i alla fall ut då jag i mitten av november hängde upp den:

 Inger har även köpt en kalender åt mig – som jag tar itu med varje dag.
Den är kanske inte lika mångsidig som paketadventskalendern här ovan, men chansen för återbetalning är däremot betydligt större!🙂

4 thoughts on “Adventskalendern, 5/12 (och två andra kalendrar)

  1. Ha-ha-ha!!! FINNS det överhuvudtaget en kalender bakom alla paketen??!! Visserligen tycker jag mig ana små numrerade plastringar bakom drivan av röda paket, men det kan ju vara en synvilla…

  2. Mitt pepparkakshus SER verkligen ut som ett spökhus, hahahaha.

    Imponerande paketadventskalender!!!

    Du är så kreativ och duktig:)

    Kramis!

  3. 1975 stammer. Och 1975 var det bara quality street praliner inslagna med papper och tom knorrade snoren. Men det var bar den gangen. Di kalender som du fick, kul. Jag haller tummarna for rejal utdelning

Leave a Reply

