IDOLFINAL!

  • Fredag
  • Kebabpizza
  • En flaska Sunrise Merlot
  • Idolfinal i Globen

Den enda haken är att jag är ensam hemma…men fuck it, nu kör vi:

IDOLFINALEN MINUT FÖR MINUT

(uppdateras under sändningens gång)

20.00
 -Mäktigt öppningsmedley med alla utslagna Idolfinalister!
Tjejerna skriker sig såklart hesa när Eddie och Rabih gör entré, men mest jubel (välförtjänt sådant) fick tredjeplatstagaren Tove – som enligt mig borde ha delat finalen med Erik… Men men, cést la vie!

[reklampaus]

20.20
 -Lite “nostalgi” kring säsongen som varit.

20.27
 -Calle inleder med Led Zeppelins Rock and Roll.
FY FAN VILKET ÖS!!!!!
Calle öser på med sin lite raspiga bluesstämma och avslutar med att slå sönder en elgitarr i takt till musiken. Det kändes som att han verkligen HELT släppte lös. Totalskönt!

20.35
 -Erik följer upp med Sveriges tredje nationalsång (efter Du Gamla Du Fria och Öppna Landskap), Europes The Final Countdown.
Måste säga att jag är milt besviken. Han svajar lite grann då och då – som att han går ut lite för hårt. Men han är givetvis en fullfjädrad artist, och har hela Globen i sin hand när han joggar ut i publiken och kommenderar taktfast handklapp.
Riktigt bra – men rond ett går (till min stora förvåning) till Calle!

[reklampaus igen]

20.50
 -Tittarnas val till Calle: Beatles With A Little Help From My Friends.
Calles röst gör att det mer är Joe Cockers version av låten än Beatles original.
Mycket bra!

20.55
 -Tittarnas val till Erik: Queens The Show Must Go On.
En av mina absoluta favoritlåtar (jag börjar nästan alltid lipa när jag hör den), och Erik gör den om möjligt ÄNNU bättre än förra gången han framförde den!
Jag vill bara ställa mig upp och skrika!
Fantastiskt – rond två går utan tvekan till Erik!

21.06
 -Calle framför vinnarlåten, Higher.
Har personligen aldrig varit särskilt förtjust i de formelskrivna vinnarlåtarna, och 2009 års klonade kopia är inget undantag. Men här får man i alla fall en rättvis chans att bedöma de två finalisterna, eftersom de sjunger exakt samma låt – på sina egna distinkta sätt.
Calle passar inte så bra i kostym och fluga, men han gjorde ett helt okej jobb med vinnarlåten. Lagom vråligt och lagom återhållsamt.

[reklampaus ännu en gång]

21.11
En trailer för James Camerons Avatar rullar på tv’n och jag längtar till nästa fredag.🙂

21.21
 -Erik framför vinnarlåten, Higher.
Jag måste ärligen säga att efter den här låten märker man att Erik på något vis tävlar i en egen dimension. Han har en helt fantastiskt röst! (Det är dock fortfarande ingen fantastisk låt, men det är ju knappast hans fel)

21.26
Ungefär en timme kvar till resultatdax.
Personligen hoppas jag på Erik, hans röst är mycket starkare…
 -Kanhända blir hans skiva (vare sig han kommer 2:a eller 1:a) den första Idolskiva jag köper.🙂

Nu ska jag kolla på Red Dwarf till 22.25.

22.25
Idol 2009 fortsätter, men jag vet att tv4 drar igång 20 minuter innan röstningen är slut och vinnaren avslöjas – för att de ska kunna bryta för reklam ytterligare en gång. Lite irriterande, men jag överlever. Kanske bjuds det på nåt kul medan man väntar…

22.30
Idolvinnaren 2005(?), Agnes, står på scenen och sjunger.
 -Jag missade hela den säsongen, så jag säger mest… Eh.

[reklampaus…som väntat]

22.38
Trailern för Sherlock Holmes rullar på tv’n, och jag längtar återigen till biografen.🙂

¤

22.48

Och vinnaren är…


Erik!

8 thoughts on “IDOLFINAL!

  1. Det känns som att det hänger på vem som gör vinnarlåten bäst…….

    Har rödvinet “kickat in” än?😉

    (vi är inne på vår ANDRA flaska…hehehe)

  2. I mitt tycke är båda fullfjädrade artister. Dock skulle dem göra sig bättre som frontman i ett band. Inga soloartister med andra ord.

  3. Han gör som sagt vinnarlåten mycket bättre och har en enorm röst!

    Det kommer att gå bra för båda finalisterna – no doubt!

    Sov gott!

  4. Ett utmärkt sätt att ta sig igenom Idolfinalen. Nu ska jag bara leta upp vinnarlåten på youtube. TACK!

Leave a Reply

