Adventskalendern, 22/12

Jag fann mig plötsligen omedvetet ha bäddat för att efter många år,
i den sista strofen, äntligen ha funnit användning för den
Rydbergare som, bortanför originalet, var den första jag hörde...
...nån gång i början av 80-talet.
Jag är väl medveten om att den sista strofen fräckt kopierar
originalet - men den där slutklämmen gör det trots allt okej!
Jag har alltid roats av den bisarra twisten, och har skrattat högt
åt den även som en fristående vers helt avsaknad av poäng, men jag
tänker vara osvensk och hävda att jag verkligen lyckades med denna
extralånga avslutning!
Den är inte särskilt upplyftande.
Den lämnar inte heller läsaren med särskilt varma julkänslor.
Men det är å andra sidan inte meningen heller!
* * *

RYDBERGS ADVENTSKALENDER
2009

LUCKA 22
*

Midvinternattens sinande tid
Ensamma fotspår i snön
Den sista tomtens sista strid
Envis som en seg gammal rönn

Han är inte förtjust i hur läget ter sig
Men är inte den som lättvint ger sig
Han har köpt en revolver att ha som försvar
Men det finns trots allt bara en lösning kvar

*

För midvinternattens köld är hård
Stjärnorna gnistra och glimma
Alla sova i enslig gård
Djupt in i midnattstimma

Månen vandra sin tysta ban
Och snön lyser vit på fur och gran
Men snön lyser röd runt knuten
Där ligger tomten…död samt skjuten!

2 thoughts on “Adventskalendern, 22/12

  1. HAHAHA!!!!

    Jag GISSADE faktiskt igår att du skulle använda dig av “klassikern” (men vågade givetvis inte skriva ngt om detta i kommentaren).

    Din Rydbergare nr.22 kommer att bli en JULKLASSIKER!!!

    Krampårej!

  2. Jag gissade att Tomten skull fixa det själv man hade glömt din klassiker. Vilket tryck på dig till nästa jul😉

Leave a Reply

