Bära ved…

 27e december 2009
 Klockan 14.51
 Huset Med Vita Knutar
 Neistenkangas

 -Här jobbas det för maten minsann!

Har idag varit ute och burit ved…typ.🙂
Med hjälp av en pulka och en handjagad plog har jag flyttat vedklabbar från bakom huset till ladan (där bastun ligger).
 -För det är klart att man ska hjälpa till, dra sitt strå till stacken så att säga…eller sin vedklabbe till ladan.

Bastun går ju varm nästan varje kväll, och för att hålla igång en rymlig vedbastu i 20-25 minusgrader så krävs det en ofantligt massa ved. Gör utan problem slut på en 40-50 klabbar på en redig bastukväll…och dessa måste ju ersättas på något vis! Sommaren 2008 stod jag bakom huset och högg ved en hel dag, och det är av denna ved jag nu i omgångar lastat i pulka och kört till “bastulagret” i ladan.

Som skarp kontrast mot det svettiga naturjobbet här mitt ute bisterkylan i “ingenstans” har jag kopplat upp mig, med trådlöst internet, på min laptop och bokat såväl flygbiljetter som hotell inför våran Thairesa – som går av stapeln om MINDRE ÄN TVÅ MÅNADER!!!

Från 20 minus till 30 plus.
Can’t wait!!!

2 thoughts on “Bära ved…

  1. Såg idag att stockholm ska få 14 minusgrader till nyår (!!!!)…..

    ….vi lääääääängtar oxååååå!!!!

  2. Jag längtar också. Jag har värmen men ser fram emot sällskapet😉

    Självklart att veden ska bäras in av dom som använder den.

Leave a Reply

