2009-Listan!

Den blev lång, så ni kommer vara tvungna att klicka på "mer"-länken,
men för bövelen - jag vet att ni väntat på den!

Frukten dock icke, ty här kommer den!

¤

¤

2009-års…

…Biofilmer:
 1) Svensk film tog några kliv upp på stegen i och med Stieg Larsson-filmatiseringen Män Som Hatar Kvinnor. Spännande, våldsamt och skoningslöst!
 2) Actionmockumentären District 9 måste dock räknas till årets största överraskning i filmsammanhang. Såväl regissören, Neil Blomkamp, som huvudrollsinnehavaren, Sharlto Copley, lär vara namn att hålla utkik efter längre fram (den senare spelar bland annat en av huvudrollerna i kommande A-Teamfilmen).
 3) J.J. Abrams Star Trek-film kanske inte strök alla Trekkies medhårs, men den omvände i alla fall mig till en dyrkare (av hans film – inte den gamla mossiga serien)
 4) Pixar, som inte tycks vara kapabla att någonsin göra en total flopp, släpper den emotionellt laddade pluttegullfilmen Up – och fastställer, för femtioelfte gången på raken, sin ställning som The Shit när det gäller animerade filmer. För hur ofta är man egentligen nära att börja lipa i en ”tecknad film”?!
 5) James Camerons Avatar avslutar året med att kanske inte direkt blåsa skallen av oss allihopa – men helt klart med att visa var fan skåpet ska stå!
 6) Men Avatar i all ära, den film som faktiskt förtjänar årets stående ovation är den fantastiskt underhållande 10-poängaren Zombieland!

…Bok:
 1) Den übersöta biografin Marley och jag (av John Grogan) läste jag av en ren tillfällighet, men det var länge sedan jag blev så emotionellt investerad i en bok. Handlar om journalisten John (Grogan själv) och hans liv med den bisarra hunden Marley. Jag lipade mig igenom slutet av den…
 2) Har ännu inte hunnit börja på boken jag fick av älsklingen i julklapp, Pride and Prejudice and Zombies, vilket är 70% Jane Austens klassiker ihopblandat med 30% nytt (zombie)material författat av Seth Grahame-Smith. Lär bli underhållande!

…Dvd’er:
 1) Pixarfilmen Wall-E var givetvis bara den värd ett dvd-köp, men den medföljande 90-minuter långa dokumentären The Pixar Story var mer än bara grädde på moset – oerhört intressant!
 2) Tidigare nämnda Magnus&Brasse-dvd som jag fick i julklapp innehåller en demonstrerande ’Hinken Berggren’, ’Brasses Enmansband’, de två förvirrade ‘Piloterna’ och en fabulös utskällning i form av ’Svordomsvisan’ och ska därför helt klart vara med här, tamejfan.
 3) Äntligen. Äntligen! ÄNTLIGEN släpptes den pastellfärgade tv-serieklassikern Parker Lewis Can’t Lose på dvd – och jag slog till direkt! Säsong två (av tre) släpps den 26e januari 2010, och jag har såklart redan förbeställt den!

…Frequent Driver Milage:
 Under 2009 har vi hyrt 4 bilar från Hertz, som sammanlagt körts över 600 mil!

…Frequent Flyer Milage:
 Jag har flugit som fan detta år!
-Stockholm tur & retur i mars (inställd Metallica-konsert)
-Stockholm tur&retur igen i april (hjälpa mamma fixa nytt i lägenheten)
-Stockholm tur & retur en tredje gång i maj (ersättningskonsert för den i mars)
-Irland tur & retur (via Stockholm och Köpenhamn) i maj/juni (jobbresa)
-Stockholm tur & retur under sommaren, samt – insprängt i sommarresan
-Tunisien tur & retur (sista minuten infall!).

…Försening:
 Vintern, som aldrig tycktes dyka upp – tills den plötsligt, sent omsider,  gjorde det.
Med besked!

  

…Globetrotter:
 Min lilla mamma, som den 1a november i år, tog sitt pick och pack och flyttade till Thailand i sex månader – och har sedan dess redan hunnit med att besöka Kambodja, Laos och Vietnam…med siktet inställt på Hong Kong i Januari 2010.
You go, mamsingen!

…God Damn It All To HELL!!!
 Metallicakonserten som ställdes in då James Hetfield blev sjuk!
Satans bannade skit också! …men ersättningskonserten drygt två och en halv månad senare gick inte av för hackor!


The Metallica Family, Stockholm-style!

…Golvliggare:
 Jag! På grund av (den onödigt jobbiga) sovsituationen på jobbet har jag spenderat över 20% av 2009 års nätter liggande på en 15cm tunn skumgummimadrass placerad direkt på golvet.

…Hemlighetsavslöjande:
 Redan nu kan jag avslöja för alla mina horder av fans därute (lyssna noga nu, alla fem!) att nästa års bloggjulkalender har det ganska välrepresenterade arbetsnamnet ”De 24 bästa klippen från YouTube!”

…Hyckleri:
 Michael Jackson knarkar ihjäl sig (ja, jag är övertygad om att diverse droger i mängd och kombination orsakade hans frånfälle) och världen skriker plötsligt unisont att KUNGEN AV POP ÄR DÖD! Att världen har förlorat den störste samt att ingen någonsin kommer kunna mäta sig med honom. Men ytterst få artiklar belyser faktumet att Jackson inte släppt en riktigt bra skiva på över 20 år (Bad, 1987), att hans artisteri de senaste tio åren överskuggats av hans allt mer bisarra cirkusliv bortanför skivomslagen samt att hans oefterhärmliga danssteg, som var så extremt nyskapande i mitten av 80-talet, inte förnyats nämnvärt sedan dess.
 Så, Michael Jackson gick bort – tragiskt, men han peak’ade för 20 år sedan, och har sedan dess inte varit intressant mer än som ett side-show freak.
 -Njuter dock fortfarande av hans 80-talsarv!

…Inköp:
 1) Thairesan! Som med alla flygresor (6 stycken, varav en i 1a klass!!!) och alla hotell (4) kommer gå på cirka 40.000 svenska kronor, shoppingpengar icke inkluderade!
 2) MASKEN!!!

…Insikt:
Att popkulturvetarnörden Fredrik Strage ser ut som Zach ’JD’ Braff i Scrubs!

 
Strage… Eller Braff… Eller Strage… Eller Braff… Eller Brage?

…Jag Mötte Lassie:
 Min photo-op med Pablo Francisco i Folkets Hus foajé!

…Låtar:
Två låtar sticker ut extra mycket i år (men då bör nämnas att jag ännu inte lyssnat på Melody Gardot-cd’n jag fick i julklapp). Den ena är en cover, den andra är en mashup – vad detta betyder vet jag inte, men säkert säger det nåt betydande om min musiksmak.
Nåja, here we go:

…Mest förvirrade:
 Stefan sitter på toaletten, jag står i köket och diskar;

Stefan: Micke!
 (Jag torkar av händerna och går in på toaletten)
Stefan: Hörde du inte när jag ropade.
Jag: Eh…jag hörde att du ropade nu nyss. Har du ropat två gånger?
Stefan: Jag vet inte.
 -RIDÅ!

…Stöld:
 Nån fräck jävel tyckte att min väl inkörda, mycket sköna cykel inte borde vara min längre, och STAL fanskapet då jag parkerat den utanför jobbet under ett nattpass. Det är alltid härligt att komma ut på morgonen efter ett nattpass – och upptäcka att nåt punglöst svin snott ens cykel.
Och det blir ju knappast bättre av att jag i ilska ersatte den med en cykel jag inte ens är halvnöjd med (och som jag fått punka på tre gånger bara i sommar).

…Tattoo:
 Tigerrevorna på min högra vad, signerade Mikael Munkholm!

…Trekant:


 -Ja, vad fan trodde ni egentligen?! (Men dom är ganska coola, eller hur!)

…TV:
 1) 42tummaren som pryder vardagsrummet!
 2) SVT gjorde en satsning på skräcktemat och körde en serie i 8 delar kallad Skräckministeriet. HURRA! (Tyvärr kändes den ganska ytlig och tråkig. Den skrapade på ytan i korta inslag och gav egentligen skräckfilmen ganska lite tid, till ”förmån” för myter, historieskildringar och urbana fenomen…

…Uppgradering:
 Två laptops ersatte den 7 år gamla stationära datorn, ett betydligt friare och snabbare alternativ ersatte Kommuniceras begränsade och fascistiska internet och musiklyssnartjänsten Spoitfy ersatte…ingenting egentligen, men den finns nu i alla fall installerad på våra datorer!

…Återförbrytare:
 Jag! Som under året fastnade på en fartkamera för andra gången i mitt liv.

* * * * * * * * * * * * *

Man skulle ju gärna vilja att 2009 fastnar i minnet som ett år med massor av bra filmer, roliga händelser och spänd förväntan (inför Thai-resan nästa år), och visst stämmer det till viss del, mycket roligt har hänt under året – som synes av listan här ovan…

…men när vi längre fram i tiden tänker tillbaka på 2009 så kommer vi med största sannolikhet bara minnas det som året då våra liv plötsligt blev lite tommare.

3 thoughts on “2009-Listan!

  1. Jag valde rätt vinter att bli en Globetrotter! Fy tusan vad snö!
    Snygg trekant!😉
    Tjusig Tatuering.

  2. WOW, har ALDRIG reflekterat över hur LIK Fredrik Strage är Zach Braff!!!

    Enter Sandman/Scream-låten har jag aldrig hört – KANON!!!

    …å vad är det jag HÖR??!!!! Har du fastat en ANDRA gång i en fartkamera!!!???!;)😉
    Du BORDE ju få behålla bilden!!!

    Åsså slutligen håller jag med mamsingen: SNYGG trekant!;)

Leave a Reply

