Kurtwood Smith…

Sitter och fördriver tid framför tv’n (med datorn i knä’t – ingen ska komma och påstå att killar inte kan multitaska).
Stod en bra stund framför dvd-skåpen och valde omsorgsfullt ut en film som jag för tillfället kände var intressant nog att rulla på tv’n medan jag knattrade på tangentbordet – men inte för intressant, så att jag bara skulle sitta där med laptopen som en svindyr elektrisk benvärmare.

TV-serien Spaced valdes bort, likaså diverse skräckisar (Texas Chainsaw Massacre anno 1974, A Nightmare On Elm Street mfl). Scrubs, säsong 8, stod jag och höll i ett bra tag – men lade till sist undan den.

Slutligen plockade jag Paul Verhoevens våldsamma framtidsvision RoboCop.
 -Gott så, jag skulle ändå bara sitta här och pyssla med arbetsschemat, skriva packlista inför Thailand och lite annat smått och gott.

Filmen rullade på tv’n och jag hade inga större problem att läsa/svara på mail under tiden – med undantag för den där makabert lysande scenen i styrelserummet (som jag ägnat ett helt blogginlägg åt tidigare!):

Men ungefär 15 minuter in i filmen var jag tvungen att sluta knattra, eftersom jag fascineras av karaktären Clarence Boddicker, ledaren för filmens trashiga skurkgäng. Inte så mycket själva karaktären, utan för att han spelas av Kurtwood Smith

De flesta känner nog igen honom mer från tv-serien That 70’s Show än från något annat, men filmnördiga jag minns att han gjorde stort intryck på mig redan 1987, som just Clarence Boddicker…i RoboCop – och jag hade därför ganska roligt åt honom som Eric Foremans strikta pappa när That 70’s Show började visas på tv.


Är det här verkligen samma kille som är Red Foreman?!


-Jodå, det är det!

 Han är så vidrigt elak, men samtidigt så fantastiskt rolig!
 -Han skiftar mellan kontrollerat lugn till besinningslöst förbannad.


Lugn som en filbunke…


…och arg som ett bi!
(ett stycke filmad tv-ruta…men det är skit samma det är en så pass kort sekvens)

Det är alltid lika kul att titta på RoboCop och tänka att det är “Clarence Boddicker” som spelar den moralpredikerande Red i That 70’s Show

Men det är i och för sig minst lika roligt att se Paul McCrane i rollen som Emile (han som kör bilen i ovanstående klipp), eftersom han nog är mer känd som den bitske läkaren Romano (ni vet han som först förlorade en arm i närkontakt med ett helikopterrotorblad, och sedermera dog då han fick en helikopter i huvudet) i dramaserien E.R (Cityakuten).

Efter att ha hört Romanos intelligenta, snabba och giftiga repliker i Cityakuten – så kan man i RoboCop avnjuta dräpande hotelser i stil med:

I bet you think you’re pretty smart. Think you can outsmart a bullet?

Hursomhelst, jag har nu varit tvungen att pausa filmen trots allt – för att inte missa för mycket – och tänker nu avsluta detta och fortsätta titta!
 -Kanske inte kan multitaska så jävla bra trots allt…😉

2 thoughts on “Kurtwood Smith…

  1. Man har svårt att tro att det är Red som är “robot-man” i Fortress också.

    Å Romano är i sin ungdom med i sång och dansfilmen Fame. Man kan knappt fatta det.

  2. Det var LÄNGE sedan jag såg den filmen. Kanske en film att lägga till “att-köpa-listan” inför Thailand?🙂

    Frågan är dock om det räcker med att köpa den eller om man ska köpa ALLA delar (alltså både första filmen och resterande efterföljare….hur många det nmu är???). Är efterföljarna bra enligt dig? Alltså lika bra som första filmen??

Leave a Reply

