Zombiewalk!

 Ok, idag var det alltså dags för en vintrig Zombiewalk här i Umeå.
Det är, dagen till ära, lite blåsigt, milt snöfall samt 18 minusgrader!!!

 -Får hoppas att Umeås zombies inte bangar för “lite” kyla.😉

 Var uppe vid 08.30 imorse, för att kunna duscha och äta frukost i lugn och ro, innan det var dags att börja fixa makeup-grejerna i ansiktet, och vid ca 09.30 satte jag igång.

 Det är mer en tidskrävande process än en särskilt svår sådan.
Det är flytande latex som man i MYCKET tunna lager applicerar på huden (mer eller mindre mot tillverkarens rekommendationer, men jag har i alla fall isolerat med en fet hudcreme först). Ett lager gör inte mycket mer än ger huden ett glansigt yttre, det är först när man kommer upp i tre-fyra lager som det börjar kännas stelt på de ställen man arbetar kring.
 Varje lager måste torka innan man applicerar nästa, och efter ca 10-15 lager brukar det vara klart.
Jag har beräknad tiden för att applicera alla dessa lager till ca 90-120 minuter. Jag har just nu hållit på i lite mer än en timme – och har i ärlighetens namn tappat räkningen! Men det spelar ingen större roll, jag går lite på känsla.
 -När det känns rätt så är det klart!

 “Klart” innebär att jag kan börja klippa i latexen (ytterst varsamt, den sitter ju trots allt klistrad direkt på huden).
Skåror och bitmärken klipps försiktigt till, och man drar och formar lite tills man är någorlunda nöjd.
Sista momentet, innan det är dags för bloooood, går ut på att i de större såröppningarna kleta dit en blandning av toalettpapper och flytande latex. Toalettpappret blir nästan omedelbart till smet när det kommer i kontakt med latexen, så jag försöker placera detta så “artistiskt” som möjligt. Det fungerar delvis som klister för att hålla eventuella “skinnflärpar” på plats, men bonuseffekten är att när det torkar och sedan täcks med fuskblod så ser det även ganska grisigt ut… Och “grisigt” innebär – i det här sammanhanget – att man gjort ett bra jobb!🙂

Det extremt kletiga fuskblodet kan jag inte börja applicera förrän ca 20 minuter innan det är dags att lämna lägenheten. Kommer även ha med mig en massa sådant, för att applicera på plats (min avslitna vänsterarm kräver betydligt mer fuskblod än vad jag vill kleta dit här hemma).

Danne dyker förhoppningsvis upp vid 12-tiden, så först då kan (resultatet av) hela ovanstående process dokumenteras…

-Återkommer med bilder och annat skoj!

Har ni inget annat för er idag, så varför inte förena eder med de odöda!

3 thoughts on “Zombiewalk!

  1. Ahhhhh!!!! Ser redan bilden i bloggen ovanför denna (som jag ska läsa NU) och kan säga at jag SER FRAM EMOT RESTERNADE BILDER!!!

    COOOOL!!!!!!!!!!

    Kramis!

Leave a Reply

