Bangkok #2

Halla igen!

Nu sitter vi har pa internetcafeet igen.
Denna gang med lite mer tid till varat forfogande.

Maste inleda med att beratta om sondagens utflykt till Jatujak Weekend Market.
Vi promenerade bort till SkyTrain och tog den till den norra slutstationen, Mo Chit (ja, jag vet – “mo chit”, HAHAHA!!! – och det finns aven en station som heter…wait for it… “on nut” *Micke, 10 ar, vralgarvar*).
Vid Mo Chit klev vi, och alla andra, av och rorde oss sedan ett par hundra meter…och sa plotsligt, PANG sa stod man mitt i en av de storsta, mest myllrande marknaderna jag nagonsin varit pa!
Det var inte bara det att det fanns mycket saker att kopa/titta pa – utan allt ar (sa vitt jag fattat det) uppbyggt pa en enda stor yta, som sedan sakta men sakert tackts av plattak, och da mangden marknadsstand okat sa har allt liksom smalt ihop.
Pa det sattet har ett GYTTER av gangar bildats under taken.
Man kan darfor latt tro att man gar och tittar pa varor i stand som ar placerade langs en solid vagg, tills man plotsligt ser att folket man hade framfor sig forsvunnit in bland alla sakerna. Och kikar man in dar de forsvann sa – hoppsan, dar fanns en evighetslang, supertrang gang in bland varor, folk, reaskyltar och fargglada lampor.
-Och de dar gangarna ar MANGA, och langa!
Kort sagt, pa Jatujak finns ALLT.
ALLT, lite till och sedan annu ett par saker som man aldrig nagonsin tankt pa ens existerade!

Gjorde processen kort med bahten jag hade i planboken, kopte shorts, tshirts, solglasogon, lite prylar till orhangestillverkning och lite andra saker.
Vi stannade aven och at mat (Phad Thai) pa en av de MANGA stallen som fanns lite var stans pa marknadsomradet, och som spred ljuvliga dofter omkring sig!

Allt som allt gjorde jag over med strax under 2.000 baht – vilket for den som inte vet bara uppgar till ca 400 svenska kronor. 😀

Pa kvallen samma dag var vi pa IMAX-biografen jag skrev om sist, for att kolla in James Cameron’s Avatar i IMAX 3D.
-Maste saga att jag ar milt besviken…
Delvis for att personalen pa biografen sa maniskt samlade in de superfula jatte IMAX-glasogonen efterat, sa jag fick inte behalla dem! 😦
Men aven for att jag nog tror att jag hade forvantat mig nat mer… Visst var ljudet oronbedovande (med precis den dar brostkorgsskakande basen man verkligen VILL ha nar man gar pa bio) och bilden var knivskarp samt ENORM (det var utan att overdriva den storsta bioduk jag nagonsin sett!). Men jag hade liksom hoppats pa nat mer…jag vet inte riktigt vad.
Men jag ska verkligen inte klaga!
Det ar likforbannat en fantastisk film. Har sett den 4 ganger pa bio nu, och den ar fortfarande vard vartenda ore… Och apropa oren – det var nat sorts “special sunday price” sa vara tva biljetter kostade tillsammans bara 400 baht (snabb, ganska val ovarensstammande huvudrakning = ta bort sista siffran och multiplicera resten med tva).

Fick ni det till 80?
BRA! Sa mycket kostade vara tva IMAX biobiljetter.
-En (1) svensk biobiljett till en 3D film kostar 150 kronor.

Sent omsider tog vi oss hem i den 25-gradiga nattluften, och slockande!

Igar var vi pa det overkligt stora kopcentrumet MBK (som ligger vagg i vagg med varat hotell). Vi hade bestamt oss for att lugnt och metodiskt beta av hela byggnaden – genom att borja langst upp (vaning 7) och sedan arbeta oss ner till bottenvaningen.
Sagt och gjort, vi hamtade en karta i informationsdisken pa plan 2 och akte sedan hogst upp!
Dar fanns en biograf och en bowlinghall och lite av varje at samma hall, sa vi lamnade den vaningen efter ganska kort tid.
Pa vaning 6 fanns det klader (vilket det i och for sig fanns pa nastan alla vaningsplan) och vi var dar en bra stund!
Sedan fortsatte vi nedat, fem, fyra, tre, tva och Groundfloor…
Hoppade over ett par vaningar, en dar det fanns mobler (kanns ju lite onodigt) samt en med mobiltelefoner (kanns osakert). Men resten tittade vi pa, medan vi i sakta mak rorde oss fram och tillbaka over vaningsplanen. Aven har finns ett gytter av gangar, och det ar omojligt att hinna (eller ens KUNNA) se allt!
-Men vi gjorde vart basta! 😉
Gick darifran med tre tshirts modell skitsnygga, ett par badshorts, 400 sma foil-origamipapper (svara att hitta i sverige), en bandana samt en stor flaska CK IN2U after shave (ska jag vara arlig sa ar det en Eau de toilette och ar en “for her” doft, men jag tycker att den luktar jakligt frascht, sa jag kopte den till mig…eller snarare till hemmet, Inger lar ta av den ocksa – sa det blir var alldeles egna unisexdoft! …men jag tanker fortsatta kalla det for After Shave).
At aven lunch nagonstans darinne, samt at varsin lojevackande stor glasskreation fran Swensens…

Nar all was said and done, och kvittona raknades ihop, var jag lite nervos for jag tyckte att jag hade brant sa forbannat mycket pengar. Men totalen hamnade bara pa en dryg femhundring! Jag raknade tva ganger, bara for att jag tyckte att det var lojligt…men nej da, en femhunka. Den stora aftershave-flaskan, som hemma skulle kostat 5-600 kronor, gick pa hela 90:-! Visst, det kanske ar en ytterst valgjord kopia, sa det kanske inte ar “akta” CK, eller sa ar den ohederligt anforskaffad…. Men den luktar “ratt” och den var billig som skit, sa WHO THE F*CK CARES!!!

Gardagkvallen spenderades pa en koreansk restaurang som ligger pa hotellets andra vaning. Vi at buffet, med den lilla twisten att det stod kokande buljong och en sund stekhall pa varje bord, sa man plockade de tunnskurna, fardigmarinerade och raa (ostektka) kottbitarna fran buffetvordet, och steker/kokar dem sedan sjalv vid bordet. 🙂
Det fanns aven fardiglagad mat att valja bland, och vi at…at…och at lite till.
Hade aven kopt varsitt glas med “fylles pa narhelst det ar tomt” vin (for horribla 250 baht/st) och det utnyttjades minsann!
-Hallde val i mig en fem glas eller sa. 😉

Avrundade kvallen med en drink pa Loop, en takbar pa attonde vaningen.

Behover jag ens namna att vi sov som sma bebisar sa fort vi kom tillbaka till rummet, nan gang efter 23 pa kvallen?

-Livet ar…yep, you guessed it, fabulost!

Ett litet PS. Varfor insisterar alla hotell pa att ha supertunnt, jattemjukt toalettpapper? Det gar sa daligt ihop med faktumet att man tycks skita tjara varje gang man aker utomlands! (Har inte “turistmage” eller sa, men magen reagerar pa taskig somn, massor av sol och ett evighetslangt vandrande dagarna i anda).

Vadda?
-Magproblem av den starka maten?
Tillat mig skratta!

HAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!

Storstadslivet blir dock tradigt i langden, och jag langtar till havet och de lugna stranderna pa Samui och Koh Tao.

2 thoughts on “Bangkok #2

  1. Vilket äventyr! Och jag är glad att jag har en tur och retur till BKK så att jag kan vila mig en månad efter besöket. Vila på stranden alltså 😉

  2. Ahhhhh!!!! “SHOPPING” – detta ord fyllt av lust och glädje;)

    Försöker genast tänka ihop allt jag lyckades shoppa i Samui/på Koh Tao och kommer fram till att jag ändå gjorde en del fynd.

    Hade vi dock haft ett par dagar i Bkk i början av semestern kan jag bara säga: OJOJOJ!!!!

    Då hade shoppingtarmen fått sitt lystmäte! 😉

    Kramis!

Leave a Reply

