Koh NangYuan FFS!

Paradiset pa jorden ar hittat!

Igarkvall bokade vi battaxi till NangYuan, en o som nastan ligger pa simningsavstand fran Koh Tao.
NangYuan ar egentligen tre yttepyttesma oar som for det mesta (beroende pa tidvattnet) ar sammanbundna av kritvita strandremsor.

Sa imorse, vid 09.45 kom var LongTail-batforare och hamtade oss vid hotellet, och sa promenerade vi i samlad trupp ner till stranden, hoppade (eller knolade) upp oss pa baten, och ivag bar det.

10 minuter senare klattrade vi upp pa bryggan vid NangYuan.
Vi betalade de 100 bahten (20SEK) i intradesavgift (NangYuan ar lite som en sorts skyddad nationalpark, sa man betalar en intradesavgift, far inte ta med sig nagra plastflaskor in pa on och far absolut inte ta med sig nagra snackor eller korallbitar bort fran on).

Tanker lata resten av denna blogg besta av ren avskrivning fran mitt anteckningsblock, som foljer med ovarallt pa denna resa.

Kl. 14.05
Sitter i en solstol pa NangYuan.
Det ar inte kostigt att detta ar ett populart stalle for dykare. Koraller overallt! Till och med stranden bestar av storre och mindre korallbitar, anda ner till de riktigt sma kornen…som ar korallkross!
Tog en LongTail bat hit (saaa mysigt!) och hyrde snorkel-set har pa on. Lag sedan pa mage och flot runt ovanfor det som kallas Japanese Garden…

At lunch pa ons enda restaurang och Inger & jag promenerade/klattrade sedan upp till en “viewpoint”. Backig stigning, ca 300 trappsteg + regelratt bergsklattring de sista meterna.
Det mesta av vagen gick genom/under tat djungel (cikadornas ljud drankte sa gott som allt annat ljud runt omkring en) och temperaturen/luftfuktigheten var skyhog. Var svettig som ett djur da jag kom upp till toppen…men efter att man vande sig om och blickade ut over on sa insag man snabbt att det var vart det – flera ganger om!

-Utsikten ar fantastisk!!!

Hemfarden sker klockan 15.00, med samma LongTail bat.
Sa nu ska jag passa pa att bada igen – for fjarde gangen idag! 🙂
[Min anteckningsbok, 27 feb 2010]

Sitter just nu pa ett kvalmigt internetstalle, som kanske inte tar hutlost betalt, men det kostar dock ett par baht for varje minut jag sitter har – sa nu ska jag lagga ner och borja sikta in mig pa middag – vilken troligtvis kommer intagas pa den narbelagna Mexicanska restaurangen El Gringo.

-Tjenahej!

Stort fett PS. Jag hoppas ni inser att fotografier givetvis tagits pa mer eller mindre ALLT som vi ar med om har i Thailand…men att de ar mer eller mindre krangliga att komma at nar man sitter pa ett dammigt internetstalle, utan tillgang till en minneskortslasare eller an mindre ett bildredigeringsprogram. Sa fotografier/bildspel KOMMER laggas ut har sa smaningom – bara inte riktigt annu. Hall utkik dock, sa att ni inte missar dem! 😉

One thought on “Koh NangYuan FFS!

  1. Låter HELT KLART som att resan ut till Koh N. ären resa som jag & Fredrik “missade” på Koh Tao. Vi har redan bestämt att det är något vi kommer att göra nästa gång vi kommer dit (för det BLIR en “nästa gång”;))

    Kramis!

    Ps. glömde ju skriva i min förra kommentar: att Koh Tao heter just Koh Tao – Sköldpaddsön – beror på att ön ser ut som en sköldpadda. JJag har dock aldrig riktigt fått ihop det – vet inte riktigt hur jag ska se på den för att se en sköldpadda???! Ds.

Leave a Reply

