Strandpromenad (Chaweng)

Idag har vi promenerat langs Chaweng Beach.

Vi strosade langs vattenkanten i nastan en timme, och sedan tog vi oss upp till huvudgatan – rejdade en supermarket pa varsin ChokoKaffe-tetra, ett par navar cashewnotter samt en flaska vatten.
Delade sedan pa en liten meny pa McThai (McDonalds i Thailand heter enligt kassakvittona lustigt nog McThai) och arbetade oss sedan tillbaka ner till stranden och borjade strosa tillbaka.

Ytterligare en timme senare var vi tillbaka pa hotellet igen (jag var da svettig som FAN). Duschade, smorde in oss med solskydd och gick over gatan till Corto Resorts pool, bredvid vilken Inger intog en solsang medan jag lade mig i den grunda delen av poolen med min bok (Nicholas Evan’s The Horse Whisperer *).
Dar lag vi sedan i over en timme…sakert narmare en och en halv!

Jag skiftade regelbundet sida i lill-poolen, for att solen brande, och da och da reste jag mig helt sonika, lade ifran mig boken och hoppade i stor-poolen. Halva den lag i skugga och den var behagligt sval.

Nar det borjade knorra ganska ljudligt i vara magar plockade vi ihop vara saker, bar tillbaka dem till hotellrummet och gick sedan over till den lilla “hal-i-vaggen” restaurangen har bredvid. Bestallde varsin ratt och en tredje att dela pa – det ar namligen sa att ris sallan ingar, sa men bestaller alltsomoftast “steamed rice” som tillbehor…men “fried rice” ar inte bara lite godare, det raknas som en hel ratt i sig. Sa Inger bestallde “sweet&sour chicken”, jag bestallde “beef with chili” och till det delade vi pa en portion “fried rice with prawns”.
Och eftersom Lainen gillade att jag jamforde priser (nagot jag sjalv tycker ar jattekul)…sa tanker jag fortsatta med det. All denna mat, lugnt mattande for tva utsvultna magar, gick pa 220 baht = ca 45 SEK.

Om en timme ska vi fa varan tvatimmars SPA-behandling, som ingick i varan rumsbokning har pa Pandora Resort & Spa. Det blir bubbelpool, oljemassage och diverse andra saker… Ska bli intressant, och sakert kanonskont!

L8R G8R’s!

*
It was in America that horses first roamed. A million years before the birth of man, they grazed the vast plains of wiry grass and crossed to other continents over bridges of rock soon severed by retreating ice. They first knew man as the hunted knows the hunter, for long before he saw them as a means to killing other beasts, man killed them for their meat.
Paintings on the walls of caves showed how. Lions and bears would turn and fight and that was the moment men speared them. But the horse was a creature of flight not fight and, with a simple deadly logic, the hunter used flight to destroy it. Whole herds were driven hurtling headlong to their deaths from the tops of cliffs. Deposits of their broken bones bore testimony. And though later he came pretending friendship, the alliance with man would ever be but fragile, for the fear he’d struck into their hearts was too deep to be dislodged.
[from The Horse Whisperer, by Nicholas Evans]

2 thoughts on “Strandpromenad (Chaweng)

  1. “hål-i-väggen” restaurang lät onekligen lite suspekt…och hade det varit en korvmoj hade jag sprungit

Leave a Reply

