Nachos in Lamai!

 Gårdagen spenderades i en solsäng pa Lamai Beach.

 -Fyra och en halv timma på stranden, då vi badade och solade och badade lite till.

 Det är fet högsäsong här nu, vilket innebär delvis att det är en hel del folk – men även att det börjar bli hett som i helvetet! Under dagen igår hörde jag någon säga att termometern visade 40 grader! Och lägg till det en luftfuktighet på minst 95% så vipselivå har vi fått oss en konstant, daglig bastukur!

 Nåväl, dagen gick med långsamma steg. Drabbades av PMS ett par gånger till under dagen, den sista orsakades av alla jävla nasare i kostymbutikerna (och överallt annars också för den delen!).

 “Hello, where you from?”

 “Sweden”

 “Tjena tjena!”

 “A tjena du”

 “You buy suit, mucket billig”

 “No thanks”

 “You look in store. Titta, billig pris.”

Sista gången, då jag för femtioelfte gången fick frågan “where you from?” så stirrade jag bara på honom och sade “Kazakstan”.

 Kanske säljer kostymförsäljarna (och alla andra påstridiga förbannade as till butiksbiträden) mer hos VISSA personer om de kastar sig över dem och vägrar ge upp – som en hundvalp med OCD.
Men hos mig funkar inte denna strategi, och jag skulle antagligen vara en mer köpvillig kund och de bara kunde LEAVE ME THE FUCK ALONE!!!
Men som det är nu så kan jag utan att tveka vända på klacken och gå iväg från en grej jag VERKLIGEN vill ha, och som dessutom är till fyndpris…bara för att jag inte står ut med att ha nån säljkåt skithög dreglandes över hela min axel!

Till BiL: Du har helt rätt! Fynden göres på Tesco!

Till BiL igen: Du hade även rätt angående myggnätsdörren. Den satt åt fel håll och gummiflärpen ska vara vänd utåt!
 -Jag fixade den!🙂

 Igårkväll var jag inne hos en trevlig försäljare av pirat-dvd’er (jag har inga skrupler överhuvudtaget) och plockade åt mig tio skivor, bad honom lägga undan dem åt mig till ikväll så skulle jag komma tillbaka och plocka mer!🙂

Nu är det beachen som gäller igen.
 -Åtminstone några timmar (jag blir så förbannat rastlös!).

En sista grej bara:
I fredagskväll fixade vi Tacomiddag, något som är lättare sagt än gjort i ett land som inte har hela hyllor med Old El Paso-produkter. För det första gick tortillabröden om intet, eftersom dessa inte fanns att få tag på. Så det blev Nachomiddag istället (det fanns nachochips bland snacksen).
Sedan blidde det fläskfärs istället, eftersom nötfärsen är svår att få tag på.
En påse färdig tacokrydda hittade vi tack och lov, eftersom spiskummin verkar vara sällsynt…
Jamen ni hör ju!

Det största problemet uppstod då det inte verkade finnas salsasåser någonstans!
Så jag sade modigt att “jag kan göra egen!”
Och eftersom den blev så pass jävla bra så kommer här ett recept, baserat på faktumet att många saker är svåra att tillgå här – medan andra är extremt lätta och billiga att få tag på!

MICKES SALSA (4 portioner)

Ingredienser:
300g tomater
1st limefrukt
1st stark röd chili
3st vitlöksklyftor
1-2 msk ketchup
0,5tsk salt
svartpeppar

Finhacka (som i verkligen FINHACKA!!!) tomat, chili och vitlök.
Blanda detta i en skål tillsammans med saften från limefrukten, ketchupen och salt/peppar.

Låt stå ca en timme, eller mer – KLART!

 -Det var allt, tjenahej!

PS. Nu när jag (via mammas dator) har tillgång till de tre svenska bokstäverna, så har jag fallit till föga och finns nu för första gången i mitt liv på Facebook! Vill ni leta upp mig där…så vassego. Vill ni inte det så är det helt okej det också.

3 thoughts on “Nachos in Lamai!

  1. WOOOHAHAHAHA!!! I told you so!!!

    För eller senare kommer ALLA att fångas upp av Facebook……moooowwhaahahahahaaaa!!!😉

    Kul att du oxå finns där!

    Kramis!
    /Sys (som ska komponera ihop en THAIMIDDAG här hemma – lite enklare eftersom ingredienser faktiskt FINNS att tillgå här i Svedala……men känslan att sitta vi ett köksbord och äta når inte riktigt upp till känslan at sitta vid en uteservering….snyft!)

  2. Jag kan inte annat än hålla med om irritationen över kostymnissarna som aldrig ger sig. Till slut började jag sick-sacka över gatan för att undvika dem.

    Tesco rules!

    Nätdörren misstänker jag redan från början var felmonterad (eller så satte jag dit den i panik = reptilhjärnan kopplades in;)

    Jag skulle när som helst byta plats med er, trots att det är 40 grader varmt där. Tyvärr har man redan vant sig vid snö och minusgrader här hemma.

    Take care!
    BiL

Leave a Reply

