MY #1 FAN!

 Mrs Noi, den thailändska kvinnan som sköter städning och sånt här där mamma bor, är lite lustig. Hon verkar ha en okuvlig, illa dold dragning till stora håriga killar (läs: MIG!), och varje gång hon ser mig så brister hon ut i tjoanden och breda leenden. Hon brukar springa fram och klämma på mina armar eller på min mage och, då hon till synes inte längre kan kontrollera sig, daska mig på rumpan…🙂

 Ska väl försöka ta ett foto tillsammans med henne, så ni får se hur mitt #1 fan ser ut!

 -Vad mer…

 Jo!
Idag har jag kört moppe – och det var sketakul! (att köra moppe är kanske inget som de flesta andra, som körde moppe redan som 15-åring, tycker är så mycket att hojta om…men jag har aldrig kört moppe tidigare så…). Jag satt bakom mamma på hennes hyrmoppe på väg till Tesco (vi behövde bröd, mjölk, ägg å såna saker) och fick sedan köra tillbaka, med henne sittandes bakpå.

 -Gaseligasgaaas!
Hysteriskt kul!

“Kör inte så fort!” hojtade mamsen bakom min rygg, varpå jag svarade att jag ju bara följde trafikrytmen!
 Att den rytmen sedan går i 65-70 km/h är ju en annan sak…🙂

 Gick ner till stranden när vi kom tillbaka, badade en sväng och gick sedan längs vattnet i jakt på “Papayasalladstanten”; en liten tunn thailändsk kvinna som släpar runt på ett ok (bokstavligt talat) ifrån vilket det hänger två enorma korgar. I den ena finns en grill, massor av kycklingspett, samt en stor mortel. I den andra finns alla ingredienserna till papayasalladen, färdiga påsar med Sticky Rice samt frigolitskålar, plastbestick å annat.
 Vi hittade henne, efter tio minuter promenad i den gassande solen, och jag och Inger köpte – att dela på – en påse Sticky Rice, två stora portioner papayasallad samt fem kycklingspett. Hon grillade spetten medan vi väntade och mortlade ihop en portion sallad åt gången (den är syrligt stark och magiskt god – och så är även spetten!).
Efter ca 10 minuter så fick vi våra formar och vår rispåse och betalade de 190 bahten som det kostade (ca 40 kronor).
Det är väldigt nyttigt, väldigt gott och väldigt mycket mat för den lilla summan!

 När vi kom tillbaka stötte vi på en tysk man av den irriterande skolan “om jag bara upprepar det jag vill ha sagt tillräckligt många gånger så förstår nog folk”.
“Die Päbst! Die Päbst!” upprepade han om och om igen medan han pekade på en pocketbok på en solstol bredvid oss. Boken hette… Yepp, you’ve guessed it: Die Päbst. Påven, jahaja, va bra…eller?
 -Nåja, han skrattade ju och var på gott humör i alla fall.

 Har förresten hittat ett ställe där det finns fantstiskt vackra och oerhört skira snäckor (att plocka själv från marken alltså, inte i nån butik eller så) och har plockat med mig ett gäng som ligger i vattenbad just nu, för att bli så rena som möjligt.
Ska frakta hem dem och göra en välljudande mobil av dem!

 Har suttit i solstolen ett bra tag och läst i min nyköpta begagnade bok, The Vanishing Man, en Lincoln Rhyme-deckare av Jeffrey Deaver, men har nu tagit mig tillbaka till huset där jag – efter att ha lagt ut denna blogg – ska sätta mig och gå igenom alla de nyköpta pirat-dvd’erna för att se så att de är okej!

Hejarramsan lyder:

Mycket mycket skral – Är min själs moral!
Billigt! Billigt! Billigt!

2 thoughts on “MY #1 FAN!

  1. Jag har bestämt att en bild och kanske en liten filmsnutt måte föreviga denna beundran från Mrs Noi.

    Det gick kanon med moppekörandet.🙂

  2. Mmmmmm……behöver jag en NÄMNA att jag SAKNAR PAPAYASALLAD, KYCKLINGSPETT & STICKY RICE PÅ STRANDEN!!!!!!!!

    …så in i ¨&&¤###& mycket…

    (kankse måste vi t.o.m. med gemensamma krafter testa på att GÖRA papayasallad då vi kommer upp till Ume…..Jag köper i så fall med div. ingredienser fr. Hong Kong Tr. ;))

    KRAMIS!

Leave a Reply

