Zee Germans…

Dagens aktivitet:
 -Båt-tur runt Koh Samui!

 Vi blev upphämtade klockan 08 imorse, och hade dessförinnan laddat med en ordentlig frukost!

 Väl framme vid piren i Maenam klev vi ombord på den ganska stora båten, där vi snabbt insåg att vi var de enda svensktalande personerna i sällskapet. Där fanns några väldigt brittiska engelsmän (och engelskvinnor), en liten grupp fransktalande personer…

…och Zee Germans*!

Mein gott in f-cking himmel säger jag bara.
Tyskar överallt!
-Bleka tyskar.
-Smala tyskar.
-Tjocka tyskar.
-Tyska kvinnor.
-Tyska män.
-Tyskar som doftade mustig svett.
-Och tyskar som pratade tyska med en i långa svepande diftonger…
…hur mycket man än försökte få dem att förstå att…eh…man inte förstod!

 Nåväl, vi satte oss tillrätta på en bänk på båten, i havet av tyskar – på havet utanför Koh Samui.
Och iväg bar det!

 Måste säga att det gungade ganska så rejält, men jag klarade mig, trots att jag inte tagit nåt sjösjukepiller. Ställde mig dock upp efter ett kort tag för att titta ut mot havet och låta knäna dämpa det mesta av vågorna.

 Vi startade från öns norra sida, och körde medurs, först längs den 7 km långa Chaweng beach, och efter det längs den hälften så långa Lamai beach – där mamma stod och vinkade (som hon sagt att hon skulle göra). Det var inte lätt att se henne, och ännu svårare att fånga henne på bild…med full zoom på vågig sjö. Men efter några försök lyckades jag minsann få henne att fastna!🙂

 Efter ytterligare ett tags båtfärd stannade vi utanför ön Koh Taen, där bordade vi Long Tail-båtar. Ett par båtar fylldes med folk som skulle lägga sig på beachen och relalalaxa. Ett par andra med sådana som skulle snorkla ovanför ett närbeläget korallrev.
Inger åkte med de förstnämnda båtarna – jag med de senare.

 Snorklingen var sådär… Det började ösregna, och solen var dold bakom tjocka mörka moln, så det var varken jättebekvämt att ligga face down i vattnet medan ryggen piskades av regnet – och det var inte heller särskilt bra sikt pga den frånvarande solen…
Min mask läckte lite också…

 Ja, ja, jag vet.
 -Gnäll gnäll gnäll.
Jag är i Thailand och snorklar – så jag ska bara shut the hell up!

 Efter ca 40 minuters snorklande klättrade vi tllbaka ombord på Long Tail-båtarna och åkte till Koh Taen, där den nu återsamlade truppen av engelsmän, fransmän, två svenskar och Zee Germans satte sig till bords för att äta lunch.

 In bars fat med fried rice, omelett, fried chicken drumsticks, wokade grönsaker och vitlökssallad. En Beppe Wollgers-liknande fransktalade sjöbuse bar även runt på ett stort fat med nygrillad fisk som han portionerande ut.
Jag hamnade bredvid en fransk bodybuilder-bulldog, och vi delade (förutom all annan mat) på 8 drumsticks!😀

 Sedan var det en timmes relaxing på stranden – Inger solade, jag strosade runt – och efter det var det dags att åka Long Tail tillbaka till storbåten, för färd hemåt. Vi kryssade mellan The Five Little Islands utanför Koh Samuis sydvästra kust, och anlände slutligen till en stor pir i Nathon – där hotelltransfern väntade.

 Allt som allt en kanonskön tur, med massor av havsluft, sol, bad och skönt svalkande brisar.
Men just nu – måste jag erkänna – gungar det i hela mitt huvud och det känns som att jag sitter och svajar framför datorn… Antingen kommer jag sova jäkligt gott inatt, eller så vaknar jag och vill kräkas!

 -Den som väntar får se…

*)

Turkish: My goodness, Tommy! What’s that?
Tommy: It’s me belt, Turkish.
Turkish: No. The gun, Tommy. What’s a gun doin’ down the front of your trousers?
Tommy: For protection!
Turkish: Protection from what…? Zee Germans?!
[Snatch]

One thought on “Zee Germans…

  1. Åhhh, vad kul att ni fångadfe mamma på bild på stranden!!!🙂

    Ska bli kul att få se era bilder sen🙂

    Kramis!

Leave a Reply

