KLABBET!

 I lördags var det dags för Inger att lösa in sin julklapp (den från mig till henne alltså).

 Detta inleddes med ett besök på restaurang Shanghai, där vi åt (en hel del) av deras supersmarriga kinabuffét – som innehåller en del grejer utöver “standardsortimentet”, som till exempel krispig anka och fläsk i kinesiskt sötSUR sås. Efterrätt (friterade bananer med glass) och kaffe ingick också, till det fashionabla priset 159 kronor per person.
Till detta lyxade vi på med lite vin… Eller snarare Inger lyxade på med LITE vin, medan jag hällde i mig fyra glas! Men det var svårt att låta bli, då det faktiskt var riktigt gott vin! (McPhearson – Shiraz).

 Nåväl, efter att ha spenderat en bra stund på Shanghai promenerade vi i sakta mak upp och bort till Aula Nordica, där vi skulle se Jonas Gardells show Trafikplats Glädjen. Våra platser, egenhändigt utvalda av mig, var längst fram, nära mitten – och på Aula Nordica, som har en scenhöjd på ungefär 40-50cm, så känns det som att man praktiskt taget sitter PÅ scenen!

 Nåväl, vi satte oss ner men behövde inte vänta särskilt länge innan the one and only intog scenen – utan vare sig buller eller bång. Har sett en show med honom tidigare, som han inledde med att backstage vråla “NU KOMMER JAG! NU KOMMER JAG! NU KOMMER JAG!” och sedan rusa ut på scen! …men inte nu, då han bara strosade in lite anonymt från ena sidan.

 Det är svårt att beskriva en Gardellshow, eftersom man egentligen måste uppleva den i sin helhet för att få ett rättvist intryck. Han bygger upp sina shower  -och Trafikplats Glädjen i synnerhet – så att man hålls på en bisarr rand mellan glädje och sorg (eller kanske hopp och förtvivlan är ett bättre uttryck, jag vet inte riktigt). Han är ibland rolig så att man tror att man faktiskt ska kissa på sig av skratt, och han lyckas då och då hitta små nostalgiska uttryck som man mer eller mindre glömt bort under årens gång – tills han minns dem åt en, och ironiserar över dem på scen!
 “Klabbet” till exempel!
Han berättar att i skolgymnastiken så var han långt ifrån en åtråvärd medlem av vad än för lag han hamnade i, och att han under lagindelningen alltid tillhörde “klabbet”.

-Jag tar Erik.
-Då tar jag Olle.
-Då tar jag Krister.
-Då tar jag Filip så får du klabbet!
-Men vad ska jag med dom till?! Dom é ju inget att ha!

 Kanhända är citatet ovan inte ordagrant korrekt, jag antecknar det trots allt ur minnet två dagar efter föreställningen, men jag tycker att andemeningen är kvar… Jag tillhörde också “klabbet” i skolan. Inte jämt, men ofta i alla fall. Åtminstone när det gällde sporter där man skulle vara snabb eller ha bollsinne. I Brännboll var det dock många som gjorde det tacksamma misstaget att sätta kroppsstorlek i direkt proportion till förmågan att klubba iväg en tennisboll riktigt långt, och Utelaget backade för det mesta då det var min tur att slå. Kändes skönt i självförtroendet – tills jag missade alla tre slag och fick lämna slagträet till Tomas Hanusek, som alltid slog frivarv!
Då och då fick jag såklart in en fullträff, bollen for iväg långt åt h-vete och jag lufsade runt banan, så fort de tjocka benen bar mig, i jakten på Den Heliga Graal – frivarvet!

 Men jag driver ifrån ämnet; Gardells show!
Den var hursomhelst bra – till och med mycket, mycket bra!
Jag fascineras över att han kan säga en sak, som i showens början får nästan allihop att skratta, och sedan – i långa vida svängar – i slutet av showen återkomma till (ord för ord) samma mening en gång till, men den andra gången är det knäpptyst i publiken, och den bisarrt roliga meningen är nu nästan bara tragisk.
Jag gick från att nästan gråta av skratt – till att nästan bara gråta.
Allt under en och samma show med en och samma framträdare…
 -Det är skickligt, insiktfullt och, som Dozzie skulle uttryckt det, magiskt!

Tack Jonas, för en riktigt härlig lördagkväll!


Jonas Gardell – Trafikplats Glädjen

Aula Nordica, Umeå 24 april 2010

2 thoughts on “KLABBET!

  1. Men nu blev jag ännu mer avundsjuk. Jag älskar Jonas Gardells shower. Det stämmer presic det du skriver, känslorna man får av hans texter och funderingar.
    Trevlig start på julklappen!

  2. Min kommentar hamnade visst på fel ställe! Så klart var det ju det du skrivit om Gardell som jag menade även om det var bra skrivet ang vårens antågande också!

Leave a Reply

