When you stare into an abyss, the abyss stares back into you. [Nietzsche …typ, i alla fall]

Livet, och hur det kan te sig, är bra lustigt ibland…

Jag vill inleda med att säga:

TACK!

 Tack till alla som skrivit, sms’at och i största allmänhet agerat stöttepelare för mitt vacklande psyke.
Mycket (men inte allt) av min ångest har berott på mitt jobb, för det är ingen direkt hemlighet att jag inte är överförtjust i det jobb jag har nu. Det har varit ett försörjningsarbete… Snart fyra år med 50% dag- och 50% nattjänstgöring. Mentalt tröttande. Slitsamt på såväl mig själv och alla runtomkring mig.

 Bloggen jag skrev för två dagar sedan var mer eller mindre resultatet av att jag på allvar börjat fundera över ifall det verkligen går att bara försörjningsarbeta – utan någon som helst känsla för om arbetet är stimulerande, roligt eller ens det allra minsta intressant. “Jag behöver bara arbeta för att  bekosta min fritid”…är tankar som alltid figurerat i mitt huvud. Under de fem åren i Stockholms Tunnelbana, de två åren i Umeå Universitets telefonväxel och nu, under de fyra åren som personlig assistent.
Det har inte varit alltigenom skit, men det har inte heller varit nåt jag kunnat se mig själv arbeta med resten av livet. Så, långsamt började jag komma fram till att NEJ, det här räcker inte!
Jag kan inte gå på autopilot resten av mitt yrkeverksamma liv!
Jag vill inte arbeta i 30 år till med inget annat än pensionen att se fram emot!

 Bland alla meddelanden som dök upp i min inkorg efter Bloggen fanns ett långt mail från min lillasyster, och i slutet av det mailet hade hon bifogat länkar till diverse utbildningar som hon trodde kanske kunde vara nåt för sin filmintresserade bror. Jag klickade på alla länkarna… Där fanns en manusutbildning, en filmskaparskola, till och med en länk till The New York Film Academy!🙂
 Jag surfade runt, läste, roades men kände egentligen inget särskilt för någon av dem…

 …tills jag klickade på en länk till Maskörskolan på Folkuniversitetet i Stockholm!
 -Hjärnan stängde plötsligt av allt annat!
Redan i slutet av gymnasiet, för snart 20 år sedan, började jag titta på olika makeup-effekt utbildningar, men de skyhöga kostnaderna var alltid en stor fet stoppskylt. “Aaaah, det där HADE varit kul, men…!”

 Men det var då, inte nu!
Jag läste och läste och läste…och det var inte så jättemycket text, så jag läste den flera gånger om (jag kan praktiskt taget allting utantill vid det här laget!). Jag diskuterade med Inger.
 -Ska jag verkligen söka?
 -Det är i Stockholm, det vet du väl?
 -Är det okej?
 -Tänk om jag kommer in, vad gör vi då?

Massor av likartade frågor, som alla ledde till samma svar;
 -JA! Sjävklart ska du söka!

 Så idag, ca 11.30, skickade jag in min ansökan till den ettåriga Maskörutbildningen. Enligt hemsidan så skulle antagningen ske löpande, och svar skulle komma “inom kort”…
 -De skämtade inte, för klockan 15.55 kom ett svar – JAG VAR ANTAGEN!!!
I vad som närmast kan beskrivas som ett chocktillstånd ringde jag kundtjänsten på Folkuniversitetet för att bekräfta att det var sant, för inte kunde det väl ha gått så fort?! Jag hade ju inte ens räknat med att komma in på skolan!
Men jodå, det kunde det! Och det hade jag!!!

 Jag skulle inte ha tagit det här steget utan det enorma stöd jag fått från alla. Mams, sys, Lindalainen, Per K, Anna-Lena, Kalmeborg, Jenny och, allraste allra mest, min älskade, oerhört förstående sambo – som alltså kommer få klara sig själv här i Umeå i närmare ett års tid!

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥
Jag älskar dig Inger! Du är fantastisk!
♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥

.

.

Så, den 23:e augusti i år påbörjar jag alltså en ettårig
utbildning till makeupeffektmakare…. -Maskör!

Kan ni fatta att det är sant?
För jag kan det fan inte!!!

🙂

.

För att läsa om Maskörskolan och allt som ingår i den
ettåriga utbildningen, klicka på bilden här under:

9 thoughts on “When you stare into an abyss, the abyss stares back into you. [Nietzsche …typ, i alla fall]

  1. Grattis Micke!🙂
    Jag önskar att jag också hade möjlighet att göra nånting åt mitt liv.
    Du har i alla fall sporrat mig till att vidga mina vyer i alla fall.🙂

  2. Helt fantastiskt! Vilken störtskön syrra du har. Grattis tusen miljoner gånger från mig och Lindha! Och vad glad jag blir att du kommer vara i Stockholm mycket mer i ett år framöver.🙂 Vi ses i höst!

  3. Kalas ju! Grattis! Grattis till att ha funnit en väg vidare! Inte alla förunnat att kunna ta chanser som denna.🙂 Hoppas det går bra med att säga upp dig, eller ska du begära tjänstledigt?🙂

  4. Jag är såå glad för din skull och såå glad att mitt mail med alla länkar var till hjälp och kunde leda till sådan (omedelbar) förändring!🙂

    GRATTIS!!!!!!!
    🙂🙂🙂🙂

  5. Du vet bäst själv hur underbar hon är, Inger. Man klarar nästan vad som helst med rätt stöd närmast själen.

    Jag håller tummarna för att det går bra och att det löser sig med det geografiska.

    Har du riktig otur kanske jag alägger visit vid illa valt tillfälle😉

    Nu återstår väl bara, GRATTIS!!😀

Leave a Reply

