www.google.whatever

 Jag har Google som startsida.
Det kändes mest logiskt, eftersom jag använder den sökmotorn mest.

 Googles logga ändrar alltsomoftast utseende för att uppmärksamma nån aktuell händelse eller helgdag… Som idag till exempel, då den är i rosa och de två sista bokstäverna består av tulpaner… Man kan hålla markören ovanför loggan så poppar en förklarande text upp.
Då jag höll markören ovanför tulpanloggan så såg det ut såhär:

 Hade jag druckit morgonkaffe så hade jag satt det i halsen!
För inte kan jag väl ha glömt mamma på Mors dag?! (det är dödsstraff på sånt) Men efter att den omedelbara chocken lagt sig så talar hjärnan om följande:
 1) den svenska Mors Dag inträffar sista söndagen i maj (i år blir det den 30:e)
och
 2) då jag och Inger var i New York kring den här tiden för några år sedan så märkte vi att de firade Mors Dag på annat datum än här (första gången jag insåg att alla inte firar detta på samma dag).

 En snabb sökning (på GoogTULPANER.se) visade att det är en MÄNGD länder som firar Mors Dag andra söndagen i maj, istället för sista. Gott så, alla får väl fira när de vill! Men eftersom det nu finns en Google.se…och observera PUNKT-SE…så undrar man ju varför den inte kan vara anpassade för just SE på annat sätt än att den är på svenska…
 -Varför ge folk ångest liksom…?
 Eller om vi säger såhär: Handen upp därute hur många av er som, innan ni läste detta, inte var 100% säker på när vi firar Mors Dag i Sverige! Och fortsätt hålla upp handen de av er som antagligen skulle varit inne på Blombud.se illa kvickt om ni fått berättat för er från en någorlunda tillförlitlig källa (för det måste man väl ändå kalla sökmotoreländet) att det är Mors Dag.
 -Många händer i luften ser jag…
 Man tycker ju att Google kunde välja sina loggor efter vilken domän resten av sajten är anpassad för. Allt på startsidan står på svenska, sökresultaten är på svenska med övervägande (oftast i alla fall) svenska länkar – så varför inte löpa hela linan ut och faktiskt anpassa loggan?
Nåväl, visst kan mamma få blommor och/eller ett telefonsamtal idag – det kan hon ju kanske vara värd – men få inte panik och tro att ni glömt…för det har ni inte!

För att klargöra:

Mors Dag i Sverige firas
den sista söndagen i maj.

3 thoughts on “www.google.whatever

  1. Håller med. Jag höll inte upp handen, men hade nog blivit osäker på om dagen blivit flyttad. Dessutom visste jag inte att man kunde hålla markören över loggan för att få förklaring till alla dessa olika utseenden, men den verkar vara opålitlig.

  2. Google har minnsann fått sig en känga för denna miss i dagens tidning😉

    (jag blev nämligen också aningen förvirrad och orolig att jag missat Mors dag).

    Thailand firar för övrigt “mors dag” (eller nåt liknande – vet inte vad dom kallar det??) den 5 december. varför 5 december? Jo, därför att det är DROTTNINGENS födelsedag🙂

    Kramis!

  3. Hej! Läste ett tidigare inlägg om Alien Abduction Lamp. I slutet av Juli kommer den att finnas att köpa i Sverige, finishen är fantastisk. Ett pressmeddelande kommer att gå ut under nästa vecka, som du gärna får ta del av om du hör av dig. Under tiden kan du/ni besöka http://www.alienabductionlamp.se. Lampan kan förhandsbokas redan nu, den kommer att kosta 990 kr inkl. frakt då endast ett begränsat antal kommer i första sändingen. Ha en bra dag🙂

Leave a Reply

