STOCKHOLM ZOMBIEWALK!

Sådärja, då var årets största event över…
-Stockholm Zombiewalk 2010!

 Jag spenderade sammanlagt nästan 2½ timme på lördagmorgonen med att sminka upp mig till zombie. Startade vid halv nio på morgonen och gjorde de sista momenten på plats i Fatbursparken vid 12-tiden.

 Det kanske inte var alla 1.500 anmälda som dök upp denna gråa, blåsiga lördag, men jag kan inte tänka mig annat än att rekordet från förra året, 800 personer, klåddes med hästlängder. Vid 13-tiden var det tjockt med zombies i parken, och de trängdes med massor av zombiejägare, fascinerade åskådare och så många fotografer att jag seriöst aldrig sett så många på samma ställe…

 Vid 13.20 klättrade Ulf Hazelcreek, en av arrangörerna, upp på ett stenparti (för att synas lite bättre) och drog snabbt reglerna (för visst finns det regler!) och avslutade med “Vad vill vi ha?!” [alla svarar: “BRAAAAIIINS!”] “Och när vill vi ha det?!” [NUUUUUUU!]…
 -Åsså drog vi iväg!

 Stentrappan upp från Fatbursparken till Medborgarplatsen, som var inledningen på vår färd, är ca 20 meter bred – men när vi startade fanns MAXIMALT 2 meter för oss att hasa oss fram på…resten av trappan var SMOCKFULL med folk, beväpnade med allt från små mobilkameror till proffsiga jättetingestar – till och med en redig tv-kamera, komplett med mikrofonförsedd intervjuare och allt, stod där. Killen med mikrofonen grabbade tag i mig då jag hasade förbi…

 “Här har vi en zombie, med BLOMMOR!”
Sedan ställde han en fråga, som jag inte minns – men som jag i alla fall totalt ignorerade…zombies kan ju för fasen inte svara på intervjufrågor! Så jag sade “UUUUUURRRGH!” i hans mikrofon och drog vidare.

 I toppen av stentrappan, blott en minut in i walken, hade jag spärrat upp mina läskiga-linser-försedda ögon så mycket (för att bjuda alla hundratals fotograferande åskådare på lite schyssta bilder) att då jag blinkade till så VEK SIG ENA LINSEN och ramlade ur ögat!!!
Jag lyckade fånga den i handen, och gjorde sedan något jag inte trodde att jag kunde – och som säkert inte är rekommenderat av Svenska Optikerförbundet; jag vecklade ut linsen i min fuskblodskladdiga hand, och petade tillbaka den inte särskilt sanitära linsen – med bara en hand!!!
Märkligt nog så LYCKADES jag, och ännu mera märkligt var att linsen varken skavde eller orsakade mer problem efter det… Trots att jag tydligt kunde se att den var rödfläckig då jag förde upp den mot ögat.

 Nåväl, ett par timmar och lite till förflöt – medan vi hasade oss genom hela city (Medborgarplatsen, Slussen, Gamla Stan, Sergels Torg, Hötorget åsså Drottninggatan hela vägen upp till Observatorielunden).
Mamma, som jag kanske lite orättvist gjort ansvarig för filmandet av alltihop, gjorde sitt bästa för att hänga med och försöka få bra bilder. Men tåget rörde sig fortare än hon räknat med och det var nog inte särskilt lätt. Proffsfotograferna som hängde med tåget hade löpardojjorna på sig, och sprang som galningar mellan fototillfällena.
 I “Gula Gången”, vid Slussen, lyckades Victor Kilander knäppa en riktig guldbild på mig!


Blombuketten, försedd med en lapp där det stod “Till en underbar mamma”,
är en referens till EdgarWright/Simon Pegg-filmen Shaun of the Dead (2004).

 Men stackars frysande mammas ansträngningar var inte helt förgäves (hör du det mamma!), och jag lyckades faktiskt pillra ihop nåt som inte är helt fy skam med det hon fångade på kamerans minneskort. Jag tog lite hjälp av några stillbilder lånade av tre fotografer…men resten är mammas filmande – kombinerat med mitt kändes-som-evighetslånga redigeringsarbete…

ENJOY!

4 thoughts on “STOCKHOLM ZOMBIEWALK!

  1. Väldigt bra film. Önskar jag hade varit där, hade dock huvudvärk hela helgen. Antagligen separations ångest från min Iphone. Jag ser fram emot att ses senare i år.

    Ha det

    /Dennis

  2. Vore kul att hitta och se det där filmklippet när du “svarar” på intervjufrågor ;D

    Kramis!

Leave a Reply

