YouTube FTW!

 Som stadiga läsare av min blygsamma blogg redan vet så köpte jag en videokamera för ett tag sedan. Det är en underbar liten nätt tingest, med hög inspelningskvalité – på SD minneskort.
 -Gott så!

 Strax efter köpet, då jag satt i soffan och testade kameran, så insåg jag dock att den spelar in formatet .MOD. “Fine”, tänkte jag, “Who cares!” …ända tills jag upptäckte att Windows Movie Maker (ett underskattat program, om man bara vet hur man ska använda det) inte kunde öppna de eländiga MOD-filerna! Katastrof!!!
 Så jag började leta sätt att konvertera dem.
Hittade ett gratisprogram kallat AnyVideoConverter, vilket visade sig i största allmänhet vara ett extremt användbart program. Så jag laddade ner det och konverterade mina MOD-filer till Windows Media Video-filer – vilka såklart är direktkompatibla med WMM.

 Efter ett tag, av en ren slump egentligen, märkte jag dock att vid konverteringen tappade filmklippen i kvalité något alldeles enormt! Den kristallklara bilden som kameran spelar in i var som bortblåst – ersatt av en grynig bild som påminner om den som brukar uppstå på gamla välanvända videoband då man spelar in på dem för femhundrade gången.
 Jag suckade och tänkte att jag får väl lov att KÖPA ett program som gör att jag kan redigera MOD-filerna direkt, utan att konvertera dem… För det är ju synd att behöva tappa den kristallklara bilden bara för att kunna göra nåt kul med klippen…
 -Men samtidigt så sörjde jag lite att inte kunna använda WMM.

 Hittade ett program, som jag laddade ner en utvärderingsversion av…men trots att det hade en massa roliga funktioner så var det fortfarande en massa saker den INTE kunde, som jag vet att jag kan göra med WMM. Hå-hå ja-ja!

 Nåväl, jag använde AnyVideoConverter för att konvertera klippen från Stockholm Zombie Walk 2010, och redigerade dem i WMM, och var trots allt ganska nöjd med resultatet – även om det då jag kollade på 42-tummaren inte gick att undgå att kvalitén var ganska kass.

 Så imorse började jag leta efter redigeringsprogram kompatibla med min nyköpta kamera… Jag använde såklart allas favoritsökprogram – och i sökresultaten såg jag länkar till YouTube. Jag klickade på en av länkarna och fann mig själv tittande på ett klipp gjort av en kille från Nya Zealand. Han visade hur man gör för att konvertera MOD-filer till redigeringsbara filformat, utan att tappa i kvalité!
 Just den videon hjälpte mig inte, men en av de relaterade videorna, gjort av en annan kille (från San Diego har jag för mig), var till MYCKET stor hjälp! Han visade hur man enkelt får MOD-filerna att bli MPG-filer, och sedan hur man får WMM att behålla widescreenformatet. För att använda mig av hans tips behövde jag dock lära mig hur man får Windows att visa filändelserna (jpg, mpg, mod, txt osv). Tillbaka till Nya Zealandkillen igen, som hade en hel drös hjälpsamma videoklipp…

 HUX FLUX hade jag gjort om alla MOD-filer till MPG-filer (ett format som Windows Movie Maker förstår), utan att tappa vare sig kvalité eller det underbara Widescreenformatet som jag valt att låta kameran spela in i!

 Allt som återstår nu är 4-6 timmars arbete för att redigera om hela zombiewalk-filmen!
 -Men det är värt det!

Och ja, jag vet att det här är baby-stuff, och att jag inte har gjort något arbete själv utan bara följt instruktioner från personer som vet vad de pysslar med…men jag känner mig som värsta hackern i alla fall!😀

2 thoughts on “YouTube FTW!

  1. Sökfunktionen (och “favoritprogramet” i sökkategorin) på Internet är ovärderlig!🙂

    Man kan hitta ALLT!

  2. Har precis fått dvd’n med posten och naturligtvis tittat på den med en gång.
    Vad kul!!!
    Roligast var förstås att se dig.
    Mest imponerande var din mamma. 🙂
    Jättebra jobb med redigeringen och ihop-klippningen.

    Gulle dig!

    =)

Leave a Reply

