Teknisk rådgivning, tack!

***UPPDATERAD 21/6, kl.18.48***

Efter semestern har jag tänkt köpa ett videoredigeringsprogram till datorn, och jag behöver nu teknisk rådgivning!

Programmet jag söker BÖR kunna följande:
 -Redigera filmklipp (som i klippa och sammanfoga)
 -Lägga till och/eller ta bort ljud
 -Spara de färdiga filmerna i kända, användbara format

Programmet bör även innehålla följande:
 -Ett någorlunda generöst bibliotek med sk transitions (typ olika sorters fades och andra sätt att gå från ett klipp till ett annat)
 -Ett lika generöst bibliotek med effekter (hastighetsändring, färgändring, zoom, tilt, spin och andra roliga saker)

Jag vill gärna kunna importera klipp i .MOD format, men kan nöja mig med att det funkar att ladda upp MPG och andra format.

 Som grundinfo funkar att tänka Windows Movie Maker, eftersom det är precis det sketna, ickefungerande asprogrammet jag önskar ersätta. Så prestanda-wise, tänk; Windows Movie Maker – fast fungerande!
 -Jag har till exempel nyligen tittat lite extra på Pinnacle Studio 14 HD.
UPPDATERING: Det verkar som att Pinnacle är total skit! Så istället har jag kollat närmare på Sony Vegas Movie Studio 9 – som verkar betydligt bättre.

Givetvis måste programmet foga sig efter min laptops prestanda:
 -Intel Pentium dual-core (T4200)
 -2GB internminne
 -250GB hårddisk
 -Dvd-brännare (8x)

Vet tyvärr inte vad jag har för grafikkort eller ljudkort, men tror inte att de är SÅ piss att de inte skulle stödja de flesta normala programmen… Och apropå det; Jag har ingen lust att lägga mer än en tusenlapp, helst mindre, på programmet

Så, är det någon som känner att de kan/vill komma med goda råd, intressanta tips och andra användbara kommentarer, tveka inte! Hjälp otekniska jag att införskaffa ett videoredigeringsprogram som INTE leder till hjärnblödning och OS-kvalificering i grenen “Kast Med Liten Laptop”!

One thought on “Teknisk rådgivning, tack!

  1. Ett sätt att ta reda på vad du har för grafik- resp. ljudkort är att:

    – Klicka på Startmenyn nere till vänster
    – Högerklicka på “Den här datorn”
    – Klicka på “Egenskaper”

    Nu får du upp “Device manager” och under “Display adapters” bör du hitta grafikkortet och under “Sound, video and game controllers” bör du hitta ljudkortet.

    Hjälper visserligen inte dig i din jakt på rätt program, men ändå.

    TREVLIG SEMESTER!!!

Leave a Reply

