insomnia 2010

 -Vet inte riktigt vad det är med mig just nu…
Kanske är det en reaktion på alla horribla myggbett – och innan ni suckar, himlar med ögonen och tycker att jag sjåpar mig så vill jag meddela följande: Betten jag får blir inga vanliga små röda blemmor som man har svårt att låta bli att klia på, utan det stora flertalet blir mörkt lila – nästan svarta, svullnar upp och kliar så jävulskt att amputering av affekterad kroppsdel faktiskt känns som ett valbart alternativ!

 Nåväl, jag tycker hursomhelst att jag känner mig trött nästan hela tiden, men har trots det svårt att sova på nätterna.
Då klockan närmar sig 23 känns det ju faktiskt rent tidsmässigt ganska okej att gå och lägga sig – jag menar klockan är ju då trots allt bara en timme från midnatt… Men så tittar man ut:

 Missförstå mig rätt, jag älskar sommaren och de långa ljusa nätterna. Sol och värme är betydligt mer jag än vad snö och vinter någonsin kommer bli – men jag känner mig just nu som Al Pacinos rollfigur, mordutredarpolisen Will Dormer, i Christopher Nolans Insomnia – där han skickats till norra breddgrader för att klara upp ett fall, och under natt efter natt i den eviga sommaren drivs till vansinnets brant.

 Kanske är det inte riktigt illa – men jag somnar sällar före tolv, och är upp igen vid 06. Och visst kan jag utan problem överleva på de sex timmarnas sömn, det gör jag ofta annars! Men här blir jag så förbannat seg och trött frampå eftermiddagen…
Sova middag, säger ni? (som de flesta andra faktiskt tycks göra här) Nej, helst inte. Det känns inte ens som att det hjälper tillfälligt utan jag blir bara tröttare och segare. Mitt huvud känns svullet och ömt, och jag vill bara gå och dö någonstans….men vill samtidigt inte sitta inne och häcka!
 -Och om ett par dagar börjar dessutom Kirunafestivalen – som jag SKA vara på.

 Får väl hoppas att min svågers (Fredrik d.y.) halvrisiga tillstånd inte smittat av sig alltför mycket på mig. Måste ju orka med en hel helg med långa dagar, sena nätter, en hel del dricka och en massa annat smått och gott som brukar medfölja såväl fest som festivalbesök.
Det verkar dessutom som att det blir riktigt bra väder idag (tisdag), himlen är klarblå och solen strålar, och det kan man ju inte bara ignorera! Nej, tryck undan vad det än är som känns pissigt och trasigt, på med svettkläderna och träningsskorna och ut å gå!

 Men eftersom klockan passerat 08.00, jag har varit vaken sedan 06.15 och fortfarande är den enda insomniadrabbade, ickesovande personen i hela huset…så kanske jag ska äta frukost först? Ja, det ska jag. En stor jävla frukost ska jag äta!


=Någon annans bild, som får lov att representera min frukost, som kommer bestå av
äggröra, fullkornsmackor med ost & paprika samt te och yoghurt med smaskig müsli!

2 thoughts on “insomnia 2010

  1. Tröttheten KAN bero på en allergisk reaktion av myggbetten. Du kanske kan prova lite antihistamintabletter, bara en tanke och en idé. Ljuset har ni ju nästan lika mycket av hemma i Ume, nästan ialla fall.

Leave a Reply

