Festivalblogg…

 Inger har redan skrivit en ganska så utförlig blogg om Kirunafestivalen.
 -Men jag ska väl dra mitt strå till stacken jag också, och petar härmed ut vad som kanske mer rättmätigt bör klassas som “det jag minns från Kirunafestivalen”, snarare än en regelrätt, prosaformad blogg.

 01) Vi lämnade Neistenkangas på torsdagmorgonen/förmiddagen. Stämningen i bilen var hög, musiken brassade på och vi var allmänt tända på idén med fest i dagarna tre!

 02) Stopp efter blott fem mil, i Pajala, för att tanka – på systembolaget.🙂

 03) Stopp var-det-nu-var för att köpa en hamburgare i en “grillkiosk” – eller vad man nu ska kalla en bensinmackskiosk på 10 kvadratmeter där man kan köpa allt från sänglampor, myggmedel och barnsängar till halloweensmink, båtmodellbyggsatser och lösviktsgodis (en enda sort)… Vid kassaapparaten fanns en 20x40cm stekhäll, på vilken hamburgarna stektes.
 -Wow, eller hur!?

 04) Framme hos Lena & Välli efter stopp på Coop och Ö&B.

 05) Middag, inkl. vin följt av cider åsså ner på festivalområdet.

 06) Kollade in Skaburbian Collective (eller som vi döpte om dem till i bilen på väg upp: Skabb-Urbans Kollektiv!). Mycket mysig sommarmusik – jag filmade en låt, och skulle ladda upp den på YouTube…men med en liten skitdongel är det inte kul att trycka runt över 250mb data, så det får vänta tills vi kommit hem till det fasta bredbandet!

 07) Fortsatt festande i öltälten. Minns inte ens om vi kollade nåt mer band – men kommer ihåg att jag åt tre små rätter från Ghanikis (hette det så, tro?). Gott som fan var det i alla fall, och jag var ganska på kanelen när vi kom tillbaka till lägenheten.

 08) Fredag: Knallade runt på stan, loppis, butiker osv…

 09) Fixade middag (alldeles för satans mycket Sataykyckling) och sedan var det på’n igen!

 10) Fixade en stor skål Bucket-bål, drack av den och av lite annat och gick iväg.

 11) Minns inte vad vi kollade på för band, allt är lite blurrigt…trots att jag faktiskt inte var så jäkla onykter. Nanne Grönwall, Amanda Jensen, kanske nåt mer…Det var så förbannat mycket folk att köernan till ALLA öltält ringlade långa (enligt Välli tog det en halvtimme att komma in…jag provade aldrig ens).

 12) Har för mig att kvällens matintag även denna gång var tre små rätter.

 13) Lördag: Festande kändes helt otänkbart. Men efter att ha  spenderat delar av dagen med att motionspromenera runt i Kiruna, anförd av min fantastiska guide; Inger (“Här tror jag att man kanske skulle svänga in om man ska hem till Marie, eller så var det på andra sidan. Jag vet att Micke har bott här i alla fall…kanske…eller var det där borta…?”) så kändes det lättare och lättare att tänka: Fest!

 14) Kollade in en besvikelse till Michael Jackson Tribute på Kebnescenen, innan vi gick hem för att fixa middag.

 15) Åt FANTASTISKT god grillmiddag, med massor av kött, klyftpotatis, grönsaker ochLenas out-of-this-world vitlökssås! Med en massa vin till…såklart!

 16) Ännu en stor skål med Bucket-bål rördes ihop…och sögs ner så fort att jag trodde det var hål i botten på skålsatan!

 17) Fyllde på med lite cider.

 18) Inger & Lena drog iväg för att se Erik Grönwall, jag, Fredrik och Välli satt kvar och festade vidare.

 19) Vid vad-nu-klockan-var sade jag (och jag menade det) att om vi inte reser oss och går nu så kommer jag inte bli insläppt! Så vi reste oss och gick/vinglade ner mot området.

 20) Öltält och cider varvades med diverse artistuppträdanden. Har ett svagt minne av att jag ställde mig bakom Inger och Lena i slutet av The Ark’s spelning och sjöng… Nej, VRÅLADE med i refrängen till underbara “Calleth You Cometh I”.

 21) Åt tre små rätter…igen!

 22) Kollade Dead By April, Barra McKenna och början på sugiga Kent. Gick sedan och köpte en redig Oxfilérulle med brnässås och lämnade området för att njuta av den i hemmets lugna.

 23) Söndag: BAAAKFULL!!! Såsade på mestadels av dagen, utan att göra särskilt mycket vettigt. Var hemma hos Marie och kollade in hennes superläckra lägenhet, åt pizza till middag och packade sedan in oss i bilen och körde tillbaka till byn.

En suverän helg, men… Jag är helt enkelt för jävla gammal för att hålla på och festa flera dagar på raken. Huvud och kropp protesterade redan på fredagförmiddagen, så de efterföljande 36 timmarna gick på ren envishet.

3 thoughts on “Festivalblogg…

  1. Ha-ha-ha! Låter som att vi inte gjort annat än ätit och druckit, och ätit och druckit… Fast, det var ju det vi gjorde!!! Bålen var supergod, sällskapet kanon och – tre dagars festande sker ju inte alltför ofta, så det kan vi väl stå ut med?! Kom gärna fler gånger!

  2. Tips: ta med den lilla videokameran nästa festival. Då behöver du inte komma ihåg NÅGONTING!😉

    Mer festande och en garanterat rolig film att se efteråt ;D

    Skämt åsido, låter som att nihar haft det jäkligt skoj i Kiruna.

    Hoppas marknadshelgen i Pajala blir lyckad den oxå – med MASSOR av fynd!🙂

    Kramis från LillaSys (som OXÅ skulle vilja ha ett glas vin…..mmmm…rosé i solen……men snart så….;))

Leave a Reply

