Makalös!

 19:e juli, 2010.

 Svårt att ta in att jag om 30 dagar kommer flyga ner till Stockholm, bosätta mig hemma hos mamma och starta en 10 månader lång utbildning på Folkuniversitetet…
Kan ni fatta! JAG! På universitetet!
 -Jag kommer bli universitetsutbildad!

 Och till råga på allt universitetsutbildad i något jag tycker är fantastiskt kul!
Förutom kunskap i teaterhistoria kommer jag även få grundläggande teckningskunskaper och lära mig ansiktets uppbyggnad. Efter de 10 månaderna är tanken att jag ska behärska 20-, 30-, 40-, 50- och 60talssminkningar och friseringar, skuggningar och höjningar, tillverkning av mustascher och flinthättor, algenat- och gipsavgjutningar, filmsminkning, skade- och sårsmink och MYCKET mer!
 Avslutningen kommer bestå av en utställning av det man gjort under utbildningens gång, samt ett omfattande pjäs-, planerings-, skiss- och idéarbete (man kommer arbeta med maskering inför och under en faktiskt pjäs!) .

 -Är jag nervös…?
JA, givetvis! Nervös som FAN!!!
Mest på grund av att jag faktiskt inte pluggat på 18 år…och gissar att det kommer ta ett tag för min hjärna att ställa om från det avstängda förslappade tillståndet den nu befinner sig i! Men även – fånigt nog – för att jag med största sannolikhet kommer höja medelåldern med en sisådär 15 år. Gissar dock att det inte kommer vara mycket till röjigt stundentliv – av den enkla anledningen att det är en ganska intensiv utbildning, som till skillnad från de flesta andra utbildningar INTE är gratis!
 Men visst, man kan ju låna från CSN och sedan bara supa bort hjärncellerna – som de flesta andra studenter verkar göra… Men jag vill påstå att det är skillnad på att sitta bakfull och halvsova medan en lärare i filosofi försöker förklara existensialismens djupare innebörder…och att med fylleskakiga händer försöka sminka ett ansikte, göra en avgjutning av ett öra, eller varför inte tillverka en peruk – ett arbete som tydligen även i nyktert tillstånd kan orsaka brännskador.

 Jag, som närmar mig 36, kommer dock vara en torr och tråkig student. Min totala energi kommer ligga på att försöka trycka in kunskaper i min svampiga hjärna…samt att konservera pengar. Jag har såklart ansökt om (och fått beviljat) studiebidrag för de 10 månaderna – och även sökt lån på en viss summa. Lånet kommer uteslutande gå till att betala min del av utgifterna (hyra och sånt) uppe i Umeå medan jag pluggar – för jag kan ju såklart inte lämna Inger med alla räkningar!
 Men själva utbildningskostnaden, de +75.000 kronorna, betalar jag ur egen ficka – och det är mycket därför det känns viktigt att ha stenkoll på vad jag lägger pengar på. Det är mycket kringkostnader som tillkommer (bara SL-kortet går på flera tusen) och jag vill inte komma halvvägs bara för att upptäcka att pengarna börjar ta slut!

 Nåväl, nu har jag nojat färdigt för idag.

Eller nej, vänta – en sak till, angående denna bloggs rubrik – ordet “makalös”.
Slår man upp det i en ordbok så står det bland annat “ojämförlig, enastående” och i största allmänhet positiva saker… Lite grann som “fantastisk” eller kanske snarare “positivt förvånande”. Men den direkta betydelsen blir ju egentligen “utan fru”…vilket ju inte kan tolkas som något annat än att vara utan fru är något enastående, fantastiskt och positivt…eller?

🙂

3 thoughts on “Makalös!

  1. Hmmmmm……jag hoppas verkligen inte att min man håller med om tokningen av ordet “makalös”😉

    Din utbildning låter kanonspännande! Du kommer att få en garanterat intressant studietid – med lite tid för “vuxet” festande med Sys & BiL (å lille BillyBob förstås) emellanåt😉

    Kramis!

Leave a Reply

