Dye Hard

Fick ett mail av SysterYster igår, där det bland mycket annat stod:

Måste fråga dig en sak som jag glömt bort. Det handlar om film och FEL i en film – närmare bestämt ‘Die Hard’. Den gick på TV häromdagen. Jag mindes då att du en gång visade mig ett fel i filmen, nämligen att John M helt plötsligt har GRÖNT linne på sig (och inte vitt som han har i början av filmen). Jag berättade för Fredrik om felet och så höll vi koll båda två. Grejen var att jag mindes det som att han i typ bara ett par scener hade grönt linne. Vi noterade båda två att han helt plötsligt hade grönt linne (så felet är ju uppenbart), men sen råkade jag (som vanligt) somna innan filmen var slut. Fredrik sa på morgonen efteråt att han var ganska säker på att John McClane hade grönt linne under resten av filmen. Min fråga är egentligen (till dig som har ‘filmkoll’): Hur är det egentligen. Har dom missat så totalt och satt på Bruce W ett grönt linne och sen låtit honom ha det resten av filmen???

Givetvis hade jag bara kunnat svara i ett mail direkt till henne…
Men det är roligare såhär!🙂

McClane inleder med vitt linne, gott så!

¤

Vid 00.53 in i filmen kryper han ut ur en lufttrumma, då har linnet blivit mörkgrönt.
(Eller om man ska tro filmens skapare; bara VÄÄÄLDIGT smutsigt…)

¤

Vid 01.31, då Hans och McClane första gången träffar på varandra, är linnet om inte
vitt så i alla fall betydligt ljusare än tidigare. -Jag skulle kalla det för smutsvitt.

¤

Bara 8 minuter senare, vid 01.39, då McClane med sargad fot kryper in på
närmaste toalett, ser linnet återigen ut att ha antagit en mer grön nyans.

¤

Slutligen, vid 01.45, då han tagit av sig linnet och lindat det runt foten,
är det tillbaka till vitt…eller åtminstone MER vitt än grönt.

¤

Men allt detta är egentligen skit samma, eftersom Die Hard är den bästa actionfilmen
som någonsin gjorts! -Och därom tvista fanimej INGEN, för då får de kompanistryk!🙂

3 thoughts on “Dye Hard

  1. Jag har faktiskt aaaaaldrig tänkt på det där, trots att jag har sett die hard ungefär 1 miljard gånger.
    Jag har nog bara tänkt att han blir lite skitigare och skitigare. Haha

  2. Jag visste att jag skulle få ett utförligt och exakt svar av dig😉

    TACK!🙂

    “Dödshård” är absolut en bra actionrulle, jag håller med!

    Kramis!

Leave a Reply

