Filmer som får n att…

Är jag på rätt humör så skulle jag kunna göra en stor fet “spellista” av (bland annat) följande filmscener och sedan böla tills jag kollapsar av uttorkning:

PS. SPOILERVARNING!!! DS.

The Abyss
 -Då Virgil Brigman sjunkit till botten av avgrunden och lyckats deaktivera kärnvapenspetsen, men vet att han inte kommer ha tillräckligt med syre för att kunna ta sig tillbaka upp igen…och i lugn och ro bestämmer sig för att stanna kvar.
(snytdags!)

Close Encounters of the Third Kind
 -Då Roy Neary beslutar att han vill följa med de utomjordiska besökarna, och lämnar sin fru och sina barn.
(komplicerad blandning av förståelse, sorg och ilska)

Finding Nemo
 -Då Dory i desperation försöker få Marlin att stanna – eftersom han är hennes enda länk till att minnas….någonting överhuvudtaget.
(svårt att låta bli att bli glansig i ögonen)

Please don’t go away. Please? No one’s ever stuck with me for so long before. And if you leave… if you leave… I just, I remember things better with you. I do, look. P. Sherman, forty-two… forty-two… I remember it, I do. It’s there, I know it is, because when I look at you, I can feel it. And-and I look at you, and I… and I’m home. Please… I don’t want that to go away. I don’t want to forget.

Forrest Gump
 -Då Forrest begravt Jenny.
(boohoo-city)

Gladiator
 -Då Maximus dör, och äntligen får återförenas med sin familj – någonstans i det där stora vetefältet i himlen.
(extra tårfyllt då man inser att det var det man fick se i början av filmen)

Lion King
 -Då Scar kastar ner sin bror Mufasa för stupet, och sedan skyller hans död på sonen, Simba, som i panik flyr bort från allt. Riktigt stenhårt, inte bara för att vara Disney!
(glansiga ögon, på direkten)

Love Actually
 -Då Mark förklarar sin eviga kärlek till Juliet, trots att han vet att hon redan har en pojkvän som hon älskar och aldrig kommer lämna.
(fruktansvärt hjärtslitande)

The Mighty
 -Då Maxwell, barfota, genom snön, jagar ambulansen som Kevin just transporterats iväg i – bara för att inse att det inte bara är försent, utan att han nu är ensam kvar…
(fabulös skådespelarinsats av Elden Henson lockar fram känslorna)

Monsters Inc.
 -Då Sully tvingas föra tillbaka Boo till sitt sovrum.
(sorgligt²)

Up
 -Hela den där jämra öppningsscenen…
(solklar risk för att lipa ihjäl sig)

Och bara så att alla som nu plötsligt oroar sig över min sexuella läggning – eller på något annat sätt tror att ovanstående innebär att jag blivit soft – ska kunna slappna av:
 Ja, jag har kanske nära till tårar då Riggs blir skjuten i Lethal Weapon 2 och Knockin’ On Heavens Door spelas i bakgrunden, men 8 gånger av 10 väljer jag filmer i stil med Evil Dead II, Zombieland, Die Hard och The Texas Chainsaw Massacre hellre än nåt annat…

…typ…nästan.🙂

5 thoughts on “Filmer som får n att…

  1. Moulin Rogue, Up, Gladiator och (måste jag erkänna även om jag i övrigt avskyr skiten) klimax i Armageddon. Ännu mer hjärtslitande när man själv fått en dotter och vet att… ja, jag skulle göra likadant för hennes lycka.

  2. …”Höstlegender”, “Love Story” (räcker att höra musiken i början), “Dangerous minds” (såg filmen häromdagen och blevipfärdig i en scen då en av eleverna dör under olyckliga omständigheter), Titanic (ja, ja, jag vet….men slutscenerna gör i alla fall mina ögon blanka), Skönheten och odjuret (man känner liksom, med gråten i halsen, för det där stora lurviga….odjuret)…….finns säkerligen MASSOR av fler tårdrypare, men jag kan inte komma på dem just nu.

    Ibland är det “befriande” på nåt sätt med sådana filmer🙂

    /Sis

  3. Personligen tycker jag stundtals att det är tur att det finns “gråtfilmer” för att ha en påtaglig anledning att låta tårarna rinna lika mycket som man kan behöva en riktigt rolig film för att få perspektiv på livet och kunna skratta och bli glad.

  4. Håller med, håller med, håller med. Utom de tre filmer jag inte kan minnas att jag sett ( 7,8 och 10:an) Istället bölar jag i slutet av Le Grand bleu, och såklart Romeo et Juliet (-68). Ja och Dansar med vargar när hästkraken inte får leva vidare.

Leave a Reply

