ALLT FÖR KONSTEN…!

 Första dagen på Maskörskolan är nu avklarad!
Det var inget praktiskt arbete denna dag, men väl en massa information!

 Fick veta en hel del om skolan, om utbildningen, vad det innebär att arbeta som Maskör och, framför allt, lite mer detaljerat vad jag kommer att lära mig under de kommande tio månaderna, och det är inte lite…ordet korvstoppning är inte en helt felaktig beskrivning om man säger så.

 Det var som sagt mestadels prat, lite “kläm och känn” på tambureringar (tillverkade fejkmustascher) och gelatinnäsor (MYCKET fascinerande), lite filmtittande (om yrket, ingen avslappnande film för nöjes skull direkt). Jag fick tips på filmer och böcker som kan vara bra att se/läsa, men det var inte mer än just tips – vi har ingen specifik kurslitteratur så det är inget jag MÅSTE köpa. Kommer dock utan tvekan satsa på att försöka få tag i det extremt informativa, ringbundna “Gjutning av lösa delar” utgiven av Dramatiska Institutet.

 Var på Sandys och åt lunch (skaldjurssallad) med fem av mina klasskamrater. Alla verkar så himla trevliga! Och även om jag kanske är äldst (är inte 100 på det dock) så är det ändå ganska schysst spridning på åldrarna. Bara bland de fem jag lunchade med varierade det mellan 19 och 27.

 Nåväl, ska gå och lägga mig nu – är fantastiskt trött i huvudet efter all information och all spänning, som till viss del faktiskt släppt efter denna första dag. Imorgon ska vi få börja lära oss blanda smink och – redan då – sminka. I övermorgon ska vi göra en kraniesminkning (kortfattat innebär det att man sminkar ett ansikte så att det ser ut som en dödskalle – fast BARA med smink, inte gelatindelar, latex eller något annat liknande).

 Måste dock avsluta med att bekräfta mitt engagemang och mitt 100%-iga satsande på denna utbildning. Allt för konsten heter det ju, och jävlaranamma om jag inte lever upp till det! Vi är som sagt tolv elever, där jag är den enda killen, och vi kommer inte ha modeller att sminka på, utan kommer delas upp i par – och sminka varandra… Efter en liten stunds intagande av information kring hur våra sminkningar kommer gå till, så fick jag onda aningar och räckte försiktigt upp en hand för att ställa följande fråga:

Eftersom vi ska sminka varandra, är det i sådana fall kanske bäst om jag är renrakad?
[pekar tafatt på mitt eget skägg]

 Och ja, det var ju lärarinnan Anette tvungen att medge, det var helt klart mest praktiskt om så var fallet… Eller praktiskt och praktiskt, det skulle helt enkelt vara mer eller mindre omöjligt för vem som än ska sminka mig att göra ett riktigt bra jobb om jag hade kvar skägget!

 -Det var en bra bit över tio år sedan jag lät en rakhyvel nudda min haka, men……

A L L T
F Ö R
K O N S T E N

10 thoughts on “ALLT FÖR KONSTEN…!

  1. Ja det var konstigt att se dig utan skägg.

    Tack för att du orkade kämpa med att montera ihop soffan. Jag kan inte skriva “hjälpa mig” för du fick göra jobbet praktiskt taget själv. Tack!

  2. Det känns lite konstigt att se dig utan skägg men så himla farligt var det ju inte.. Du får tillverka dig lite olika skägg sen som du kan använda vid festliga tillfällen!!😉 :-*

  3. Ojsan, det såg lite annorlunda ut, kommer nog inte känna igen dig nu!😉 Hoppas resten av utbildningen blir rolig och lärorik och trevlig!

  4. Tänk! Jag som trodde att jag inte skulle känna igen dig. Men du ser ju PRECIS ut som min bror…fast utan skägg😉

    Det ser bra ut och du kommer att vänja dig🙂

    (dock tror jag att du, av ren vana, kommer att låta handen stryka över skägget mer än en gång – precis som att man automatiskt skjuter upp glasögonen med fingret, trots att man inte har några på sig😉 )

    Kramis!

  5. Sys: Eller kastar bak håret när man kommer upp ur vattnet trots att man inte har nåt!! Eller hur Micke?!😉

  6. OJ!!! Vet inte om du kommer att ta det som en pik eller som en komplimang – men du ser yngre ut utan skägget…
    Ingers idé var bra – olika skägg och mustascher att byta med. Skepparkrans, knävelborrar, snorbroms?!
    Ha det bra!

  7. Hehehe… jag ser redan nu framför mig hur jag fortfarande, ett halvår från nu, kommer att gå omkring och stryka mig över magen😉

  8. var gick du denna utbildning?🙂
    Är nämligen själv väldigt intresserad utav att gå liknande utbildning.

Leave a Reply

