Maskörskolan, vecka 1.

 Redan efter tre (intensiva) dagar på Maskörskolan känner jag att jag valt HELT rätt! Visst, jag har även blivit sjuk (halsont, huvudvärk, trötthet) men det beror nog mycket på att jag inte slappnat av på ungefär en vecka – och nu när jag efter de tre första skoldagarna får fyra lediga dagar och äntligen kan slappna av….så blir det som det blir.

 Hursomhelst, tänkte dela med mig av vad jag gjort de senaste dagarna. Allt kanske inte är superintressant, och det mesta ser kanske inte jätteimponerande ut – men det är, som rubriken antyder, första veckan och jag har bara fått hålla på med sminkning i två dagar!
Jag föreställer mig i alla fall att det bara kan bli bättre…🙂

 Eftersom första dagen bara bestod av information och allmänt prat, så togs smink, penslar, svampar mm fram först dag två. Den första uppgiften bestod i att lära sig blanda färger. Det låter som – och ser ut som – värsta dagisarbetet, jag vet! Men det är en hel vetenskap att lära sig hur man blandar de fyra grundfärgerna (röd, blå, gul och grön) till en hel prideflagga!


-Grundfärgerna!

 Den första sminkningen följde direkt på färgblandningen, och den gick helt enkelt ut på att lära sig hur färgerna ser ut på huden. Vi delades in i par och fick sedan sminka fram en färgpalett i ansiktet på vår partner. I efterhand kände jag att jag såklart hade kunnat göra något tjusigare, tydligare eller….bättre. Men who the f**k cares! Det var ju bara tänkt att vi skulle få känna på hur det kändes att sminka/bli sminkade!


-Ansiktspalett, makeup av mig (modell: Teluvio).


-Ansiktspalett, work in progress.


-Ansiktspalett, makeup av Teluvio.

 Ja, jag vet! Visst ser det ut som att jag ska rusa rakt ut på gatan och delta i Pridefestivalen!🙂
Den flaggliknande målningen Teluvio valde att göra på min kind fick en av de andra masköreleverna att fråga om det hade någon poäng….eller hur hon nu ack så försiktigt uttryckte det. “Nej” sade jag, “det står Inger i min förlovningsring”. *hahaha*

 Det är en brant inlärningskurva, så strax innan lunch fortsatte vi blanda grundfärgerna, samt lite svart och lite vitt, för att skapa en massa olika bruna nyanser…..


-En j*vla massa färger!

 Efter lunchen blandade vi olika hudnyanser för att matcha vår partners hudfärg, sedan satte sminkövning nummer två igång. Den gick ut på att med hjälp av fetsmink först lägga en grund, sedan förhöja vissa partier och skugga andra partier. Med andra ord ett antal pinnhål upp från att måla en palett i ansiktet på någon… Inlärningskurvan är som sagt brant!

 Telluvio gjorde detta på mig, och sedan var det min tur att sminka henne.
Tyvärr missade jag att ta bilder på mitt arbete (inte ett misstag som kommer upprepas), men lyckades igår förmiddag locka med mig mamsingen till skolan och gjorde en liknande sminkning på henne – som jag sedan fotograferade. Hon verkade tycka att själva sminkningen var kul, men resultatet var nog mindre roande. Eftersom övningen i mångt och mycket går ut på att skapa mer kontraster mellan mörka och ljusa- samt höga och låga partier i ansiktet.
Summan av kardemumman: Modellen ser ut att vara betydligt äldre!😉


Vanliga mamma vs. sminkade mamma.
-Höjningar/skuggningar, makeup av mig (modell: mamma Lena)

 I onsdags, dag två med sminkning, fick vi arbeta med vattenlösligt smink.
-Fördelen: Det är betydligt lättare att tvätta bort än fetsmink.
-Nackdelen: Det är svårare att arbeta med, eftersom det torkar fort och täcker sämre.
 Uppgiften för dagen var att med inget annat än svart och vitt vattenlösligt smink skapa en kraniesminkning på vår tilldelade partner (parkonstellationerna kommer skifta från dag till dag, och jag teamades denna dag ihop med Alexandra). Kort och gott att känna efter i ansiktet var käk- och kindben sitter, var skelettets håligheter och kanter börjar/slutar och utifrån det, med smink, skapa en “dödskalle”. Gärna så tredimensionell som möjligt.
 Det låter kanske inte som något superavancerat, men det var EXTREMT svårt! Jag höll på i nästan tre timmar med att förvandla Alexandras ansikte till ett kranie…och jag var egentligen inte jättenöjd med slutresultatet (även om jag ändrade mig senare, då jag kom hem och såg nedanstående stillbilder i större format än bara i mobildisplayen).


-Kraniesminkning, makeup av mig (modell: Alexandra)


-Kraniesminkning (modeller: Alexandra & Heidi)

 Sedan var det Alexandras tur att sminka mig… Det är fantastiskt svårt att sitta helt stilla medan någon täcker hela ens ansikte med färg! Delvis för att det (såklart) alltid börjar klia någonstans i ansiktet – och då måste man behärska sig och TÄNKA bort klådan – men även för att det tidvis kittlas något alldeles inåthelvete!!!


-Kraniesminkning, work in progress.


-Kraniesminkning, makeup av Alexandra (modell: jag)

 Nu ser ju dessa kraniesminkningar kanske inte riktigt ut som “livs levande dödskallar”, men då bör man betänka att bilderna är tagna i en makeupstudio, med andra ord i en ljus miljö med hård lysrörsbelysning. Skulle man flytta de sminkade ansiktena till skummare belysning, eller till en teaterscen med exempelvis rödaktig ljussättning (så att kontrasterna i sminkningen ökar) så blir det genast annorlunda.

 För att illustrera lite vad jag menar så finns här under fyra klickbara bilder på de två olika grupperna, där de vänstra bilden är oredigerade och de högra är med sänkt ljus och ökad kontrast. Men OBSERVERA att inga andra förändringar har gjorts! Jag har bara sänkt ljuset och ökat kontrasten!

Den första gruppbilden är med den sminkning jag gjort (3e från höger).

 

Den andra gruppbilden är med mitt make’ade nylle (2a från höger).

 

För att visa skillnaden mellan ljussättning/kontrast så gjorde jag även denna bild:


-Vänster: Original – – – – – – – – – – – – – Höger: Lägre ljus/högre kontrast.

 Bilden längst upp i denna blogg är även den såklart redigerad på detta sätt… Och när jag gav bilderna på Alexandras ansikte (den makeup jag gjort) samma behandling så insåg jag ju att i rätt belysning skulle min sminkning kanske vara ganska effektiv ändå.🙂

Och drar man sedan ner ljus och mellantoner ytterligare så syns inte
det levande ansiktet längre, och den “simpla, ytliga sminkningen”
förvandlas plötsligt till en tredimensionell, benig dödskalle:


-Kan inte låta bli att på ett totalt osvenskt sätt bli riktigt jävla imponerad av mig själv!🙂

 -Fler bilder kommer, så fort jag fått lära mig nåt nytt!

4 thoughts on “Maskörskolan, vecka 1.

  1. Men alltså… du är ju skitbra!!!!
    Jag hade väntat mig en typ “okej” dödskallebild. Men du är ju asbra.
    Jag är grymt imponerad.

  2. Nu vill jag bli sminkad så att ingen ser vem jag är😉 Att jag var gammal visste jag men jag ser ut som nåt hämtat ur en Norén-pjäs, gammal och deprimerad. Bra gjort men inte smickrande. Kul var de ialla fall.

  3. När får ni lära er att sminka så att man ser 10 år yngre ut? Gissa om du kommer att bli poppis då!!😉

    Nämen, allvarligt – du är verkligen JÄTTEDUKTIG!

    …..å snart är det ju Halloween å allt;)

    Kramis!

Leave a Reply

