Maskörskolan, vecka 2.

 Hey everyhopa! Ytterligare en vecka har passerat, denna gång med mindre smink och mer teori!
Måndagen bestod av penselteknik, eller vad man nu ska kalla det. Lite prat och antecknande, följt av sminkande – denna gång med två adderade moment; grundsminkningen (gjord med fetsmink) skulle denna gång fixeras (med puder), och puderskuggor skulle läggas… Alla (nästan i alla fall) tjejer vet vad jag menar med puderskuggor, för övriga läsare: Det är de där torra färgglada kakorna som man (för det mesta) ska använda stora yviga penslar till…
 Jag ska inte sticka under stol med att jag var mer eller mindre nervös inför dessa nya moment, mycket för att jag känner mig lite i underläge gentemot mina kvinnliga kollegor – men jag försöker tänka att det nog kommer bli bra ändå (samt frukta inför de kommande “hårveckorna”).

 Tisdag och onsdag bestod av fotoutbildning (något jag lugnt hade kunnat spendera flera VECKOR med – det var oerhört intressant) med en mycket rolig man som hette Fredrik. Känns som att man inte mer än skrapat på ytan vad det gäller bländaröppning, slutartider och skärpedjup, men jag kan utan tvekan säga att efter de två dagarna har jag LÄRT MIG en massa saker, och kan nu (lite hjälpligt i alla fall) hantera kamerans Manuella läge!
 -Jag vet, WOW, eller hur?!🙂
 Fredrik tog oss även med upp i datorsalen på onsdageftermiddagen, och på tre timmar skulle då farbror Micke försöka lära sig hantera en Mac för första gången, samt lära sig Photoshop… Ja, ni kan ju själv räkna ut hur bra det gick!😀
Men vi kommer (inom kort hoppas jag) få egen tillgång till datorsalen, så då kan jag sitta där och nöta på egen tid. Det är ju ändå så jag tycks lära mig det mesta (av det lilla jag kan) i teknikväg – läser nästan aldrig instruktioner till apparater och prylar jag köper, utan det är för det mesta “learn by doing” som gäller.

 Nåja, den lilla sminksession vi hade i måndags resulterade i ett par-tre fotografier.
Jag teamade ihop med Lina, och efter grundningen gjorde jag – helt enligt instruktioner från läraren Jenny – en bisarr sminkning kring hennes ögon, vilket resulterade i ett normalt öga, och ett där ögonlocket/ögonbrynet tycktes hänga ner på ena sidan. Hon såg, för att uttrycka det milt, ganska trött ut på ena sidan ansiktet. Ska man vara ännu mera ärligt kan man säga att hon såg ganska ofrisk ut!🙂
 Jag tog bara några bilder med mobilkameran (men efter tisdagens och onsdagens fotolektioner så garanterar jag att ALLA mobilkamerabilder jag tar i klassrummet kommer backas upp av bilder tagna med systemkamera!). Nåväl, den enda bilden där själva sminkningens effekt gick att se tydligt var den jag tog då läraren samlat oss alla framför en av speglarna, för att peka ut saker i Linas sminkade ansikte. Jag stod en bit bak och knäppte en bild på spegeln därifrån:


Makeup (och uruselt foto) av mig.
Modell: Lina

 Lina gjorde sedan en liknande sminkning på mig, vilket inte kan ha varit lätt då jag var ganska krasslig och hostade en hel del. Men hon plöjde på… Halva mitt mejkade nylle syns på bilden längs upp.

 Lina är även ansvarig för den medvetet överexponerade header-bilden längst upp i bloggen, samt för min nya favvobild – som jag helt sonika tillsvidareplacerat uppe till höger (ute i bloggens så kallade sidebar). Tycker aldrig att jag blir bra på kort, men hon tog ett foto på mig – och som genom ett mirakel blev det inte JAG på bilden, utan en kille som inte såg ut som stryk!😀

 Tack, Lina!

 Plockade med mig mamma in till skolan igår, torsdag. För att göra det herr D.Elmå kallade en “klassisk mammasminkning” och som fröken Rova i Luleå avslöjade var “grunden i sminkningen för vilken flicka som helst”.😉

 
Makeup av mig.
Modell: mamma.

 Sist men inte minst, och apropå lilla mamma; då jag rensade bland bilderna på kamerans minneskort hittade jag denna – som såklart TIGGDE om en förklarande textrad:

¤ ¤ ¤

Men eftersom det inte bara är smink, i teori och praktik,
som snurrar runt-runt-runt i min skalle, så har jag även
haft denna bild klistrad innanför ögonlocken ett bra tag…


-Saknar dig, mitt !

4 thoughts on “Maskörskolan, vecka 2.

  1. Hihi, du ser lite drag ut däruppe alltså…🙂 Hoppas det går bättre och bättre med allt, det där fotogrejset lät ju extra kul!😀

  2. Ha ha ha jag måste hålla med Jenny😉 Låter som ni har riktigt roligt på skolan! Kraniesminkningen på mamsen såg väldigt cool ut! :-*

  3. …å glöm inte att Sys MER än gärna ställer upp när det blir dags att lära dig sminka så att modellen ser YNGRE ut😉

    Skämt åsido – kul att se alla sminkbilder. ser fram emot fler🙂

    kramizzzzzz!

  4. Micke, du är INTE underlägsen!! Du är tvärt om – asgrym😀 keep up the great work!

Leave a Reply

