Maskörskolan, vecka 4

 Den bistra hösten har fanimej kommit!
Regn och blåst så gott som varje dag – men då och då får vädret nåt ryck och molnen skingras så att solen kan titta fram – från klarblå himmel.
Det är, med andra ord, ganska svårt att förutsätta exakt hur blöt man kommer vara efter att ha varit ute ett tag.

 -För det mesta klär jag mig efter temperaturen, och låtsas som att det ALDRIG regnar!

 Innan jag skriver något mer så lovade jag ju tidigare en bild på Claudia i “rundsminkning”. På skolans systemkamera hittade ett par bilder jag tagit på henne – och hon ser bedrägligt puttenuttig ut! *hahaha*


Makeup av mig
Modell: Claudia

 Nåväl, den här veckan har varit ganska hektisk – och även lite kluven.
På måndagen gjorde vi asymmetrisk sminkning (man överdriver ansiktets asymmetri).

 Jag sminkade Josefine på måndagförmiddagen, och det var svårare än vad man kan tro! Det gäller att hitta var ansiktets två halvor skiljer sig från varandra – något de praktiskt taget alltid gör! Ena ögat är större/mindre, munnen sned, kindbenet högre/lägre, näsan krokig osv osv. Dessa asymmetriska detaljer skulle jag sedan förstärka med hjälp av höjningar och skuggningar…

 Det gäller även att man inte tar saker som “Hallå allihop, kom hit och titta vilken sned mun Micke har!” på något annat sätt än att det sker i rent studiesyfte.🙂

Josefine au naturelle – till vänster.
Josefine au crooked – till höger.


KLICKA PÅ MIG!

 Tanken var att Josefine skulle sminka mig på måndageftermiddagen, men då skulle vi vara på en föreläsning med fotografen Sara Arnald. Hon pratade om sociala medier – mycket om hur man startar en blogg och vad man kan använda den till. Det var någorlunda intressant, men eftersom min blogg snart fyller fem år(!) så kände jag redan till det mesta.

 Mitt högst asymmetriska ansikte förstärktes istället på tisdagen.
Den sneda näsan och munnen (den som orsakade ovan nämnda utrop) fick rättmätig mängd skuggor och höjningar. Det var nästan skumt vad sned man kände sig efteråt…och vad nojjig jag var resten av den dagen! Jag var konstant medveten om att högra delen av min överläpp drar sig uppåt – ibland utan att jag ens gör något!


Makeup av Josefine

En extra eloge skall dock ges till Malin, som gjorde detta:


Makeup av Malin
Modell: Camilla

 Även tisdagseftermiddagen spenderades med annat än smink – då var det dags för en Field Trip! Färden gick mot Dansmuséet (bredvid Operan, nära Slottet) där vi skulle besöka en maskutställning… Bilder från den finns längre ner.

 På onsdagen (igår) hade vi den första ålderssminkningen, och det låter kanske inte så avancerat – lite rynkor, lite blekare hy… Men nej, det var bannemig SVÅRT! Givetvis för att det inte bara ÄR “lite rynkor och blekare hy”, utan det är ett jäkla jobb med höjningar, skuggor, färger och markeringar…
 -Jag teamade ihop med Heidi, som i normala fall ser ut såhär:

Men efter att jag var klar med henne, såg hon marginellt äldre ut…


Makeup av mig
Modell: Heidi


Med hjälp av innovativt kroppsspråk kan man verkligen se 85-åriga Agda framför sig!
-Tack för schysst modellande, Heidi!🙂

På onsdagseftermiddagen gjorde Heidi samma sak med mig.
Och eftersom ni redan vet hur jag ser ut, så räcker det med resultatet:


Makeup av Heidi

 Är supernöjd med min sminkning – och den sminkning som Heidi gjorde på mig, men kransen går tveklöst till Camilla, som fick Lina att se ut som en skruttig (“Jag är inte alls skruttig!”) gammal gumma!🙂


Makeup av Camilla
Modell: Lina

^O^

NEDANSTÅENDE BILDER FRÅN UTSTÄLLNINGEN
ÄR SÅVÄL MÖJLIGA SOM VÄRDA ATT KLICKA PÅ!

  

  

^O^

 Har under veckan som gått investerat i såväl fetsmink som puder och puderskuggor och kommer imorgon roa mig med att öva på saker jag hållit på med de senaste dagarna. Inte bara för att jag måste (fast visst måste jag!) utan för att det är så fantastiskt kul!!!
Kul, men – bör nämnas – DYRT! Har hittills köpt en liten palett med 6st fetsmink-grundfärger, två små burkar hudfärgad fetsmink, en stor burk transparent puder, en puderapplicerare, en “högtalarsvamp” samt en ask med fyra olika puderskuggor.
Totalt för allt detta; ca 1000 kronor!
Bara de fyra puderskuggorna kostade 300 kronor – och det är MED 40% rabatt!

-Och apropå dessa utgifter:


Som vanligt återkommer Sura Gubben med mer när han lärt sig mer!

3 thoughts on “Maskörskolan, vecka 4

  1. WOW!! Helt otroligt vad man kan göra med smink!!!🙂

    Jag är såå imponerad – av er alla!

    Kramis!!!

  2. Men gud vad häftigt! Är jätteimpad jag med. Grymt duktiga ni är hela bunten, man kan göra så himla mkt med smink alltså… ni ser tokgamla ut ju ;D

Leave a Reply

