Maskörskolan, vecka 5

 -Ny vecka, nya bilder…

 Först ska jag väl inleda med att följa upp den tidigare, mer eller mindre frustrerande, bloggen.
Anette, vår lärare, hade under tisdagseftermiddagen – enligt mig – helt enkelt inte varit tydlig nog med att onsdagens uppgift inte skulle tas på så blodigt jävla allvar. Vilket gjorde att jag nojade som en idiot under hela tisdagkvällen (till långt in på småtimmarna). Hela hjärnan snurrade med funderingar över hur jag skulle hinna med allt! Och då jag på morgonen stod i duschen, efter ca 4-5 timmars sömn, så insåg jag att alla mina funderingar plötsligt var värdelösa eftersom jag inte visste hur materialet skulle reagera…
 Kort sagt: jag ställde lite för höga krav på mig själv, och gjorde uppgiften till något betydligt mer avancerat än vad den egentligen var tänkt att vara…

 Som det till syvende och sist blev så var det en ganska fri uppgift vad gäller form och smink. Fantastiskt kul, inte alls särskilt stressigt och till råga på allt med extremt fascinerande resultat – överlag!

 Nåväl, i måndags fortsatte vi med ålderssminkning, som vi påbörjade på onsdagen förra veckan.
Då, förra veckan, gjorde vi en ganska teatralisk sminkning. Nu i måndags var det något mer filmiskt vi skulle få fram…
En filmisk sminkning är betydligt mer lågmäld, fin (som i små linjer och subtila drag) och “verklighetstrogen”.

 Jag teamade ihop med Fanny, som i vanliga fall ser ut såhär:

 -Fanny är 19 år, vilket egentligen inte har så mycket med saken att göra annat än att det blir så tydligt resultat då man åldrar henne ett par-tre eller 45 år…😀


Makeup av mig
Modell: Fanny

För lite closeups, klicka på bilderna nedan:

 

 På eftermiddagen var det hennes tur att göra mig till en bitter gammal gubbe.

-Ingen direkt ansträngning…typ.😉

 Det är egentligen fascinerande vad små streck, prickar och/eller färgtoner gör skillnad!
Med en “högtalarsvamp” (även kallad skäggstubbssvamp eller stipple sponge) och rött fetsmink fick hon huden under mina ögon, längst upp på kinderna, att se blodsprängd ut.
Ett par streck i pannan så ser man genast äldre ut.
En skugga här och en skugga där så syns dubbelhakan ännu tydligare, kinderna sjunker in och ögonen hamnar djupare in i huvudet.
 Blodådror, rynkor, fläckar. Det är egentligen inte klokt vad man kan lägga till, förändra eller ta bort!

 Ibland, då jag skriver om vad jag gör på dagarna, så känns det som värsta lekstugan. Men så tittar man på bilderna man tagit under dagen och inser att det är så mycket mer!
 -Det är avancerat, svårt och skitkul – samtidigt!


Makeup av Fanny

 På tisdagen skulle vi göra en assymetrisk sminkning igen, men denna gång med vattensmink (typ vattenfärg). Jag ska inte sticka under stol med att jag tycker att det är ett mycket rigidare material än fetsminket. Det torkar, går inte att sudda och tona lika lätt och det täcker inte lika bra/snabbt. Men man ska ju lära sig, eller hur! Så jag gjorde Camillas lite sådär lagom assymetriska ansikte ÄNNU snedare!🙂


Makeup av mig
Modell: Camilla

Efter lunch var det Camillas tur att kroka till mig…och det gjorde hon!


Makeup av Camilla

 Poängen med övningen var att lägga en fetsminksbas, pudra och sedan sminka med vattensmink ovanpå.
 Bisarrt nog fungerar det, trots att det låter som att det ska bli antingen vatten/vaselin-resultat, alternativt en enda vatten/puder-gegga…
Men det gick som sagt alldeles utmärkt. Det enda som egentligen inte fungerade var min egen hanteringen av färgen. Men det är en preferens-grej.

 Jag gillar inte vattensmink – men det innebär ju inte på något sätt att det är dåligt, det betyder bara kort och gott att jag inte gillar det.

🙂

 Åsså kom då onsdagen – Wax Wednesday!
Med vax skulle vi göra något med vår sminkpartners näsa/ögonbryn.
Men stegen innan och efter är många…:

 Man börjar med att grunda stället där man ska applicera vaxet med ett sorts lim. Efter det är det vaxdax. Man modellerar, formar, jämnar ut och skapar…allt i ett material som hellre än gärna fastnar i allt man kommer åt det med…
 Nåväl, då man är nöjd med sin skapelse stryker man på ett lager av…nåt…för att försegla det.
Efter det är det dags att sminka in det hela. Skuggor, höjningar, puder, vax, smink… You name it! Det finns egentligen ingen ände på antalet produkter och metoder man kan använda för att förändra ett ansikte.

 Min tanke – under min nojiga tisdagkväll, var att jag skulle göra Fanny (som jag återigen teamade ihop med – har nu snart jobbat med alla i hela klassen) till en sorts Klingon-hybrid. Komplett med taggig panna och matchande näsa/ögonbryn. Men det var så mycket jobb – på så kort tid – plus att jag insåg på morgonen att allt kommer spricka så fort hon rör på näsan eller ögonbrynen.
Så jag ändrade mig hastigt och lustigt så fort vi skulle börja, och min sminkpartner fick istället bli:

MILLION DOLLAR FANNY!


Makeup/makeupfx av mig
Modell: Fanny


Är barnsligt förtjust i dessa bilder,
och ohälsosamt stolt över mitt arbete!🙂

 När det efter lunch var Fannys tur att gör något med min näsa så kastades allt vad subtila kreationer och lågmält skapande ut genom fönstret. Men, och det här menar jag verkligen, detta är ingen kritik! Far from it!!! Det var OTROLIGT kul att se henne nästan helt instinktivt skapa, sminka och mer eller mindre LEKA fram karaktären som jag här och nu tänker döpa till:

Pingel, från planeten Gay – på besök på jorden inför PRIDE-festivalen!

  

Work in progress!
Klicka på ovanstående för större bilder.
Makeup/makeupfx av Fanny


Är så pass säker på mig själv och min sexuella läggning att jag utan
några som helst problem skulle tänka mig att gå med i PRIDE-tåget.
Men det skulle kännas skumt att göra det som mig själv.
Men som Pingel skulle jag tveklöst kunna knalla runt i det färgglada tåget…🙂
Har kollat på den här bilden i evigheter, och det ser inte ens ut som jag!
-Men jag gissar att det är såhär min inre gay ser ut!

Tack, Fanny!
Det blev kanonsnyggt!


Vi är en brokig skara – men kul har vi!🙂

^O^

Nästa vecka börjar vi med hår, håruppsättningar, frisyrer mm.
Jag skulle ljuga om jag sade att det känns lugnt i magen…

6 thoughts on “Maskörskolan, vecka 5

  1. Men du vad kul! Vilka festliga sminkningar. Din vaxsminkning av henne var ju hur bra som helst, hon ser helt blåslagen ut, kanoners!🙂

  2. Helt otroligt – vilka förändringar!!! Du, som åldrad man, ser riktigt skrämmande och farlig ut… Skulle inte vilja möta dig ute i höstmörkret nu!
    Låter i alla fall som att ni har roligt.
    Frisyrer och håruppsättningar – hm??!! DET ska bli kul att se. Antar att ni har löshår och peruker att jobba med…

  3. Håller med – pingel ÄR söt:)

    Det låter som ett riktigt “House of wax” där på “Folkis”😉

    Du vet att Sys ställer upp som hårmodell om det behövs🙂

    Till sist: TACK för allt fint vi och lillen fick idag! Såå fina & coola kläder + napp & nalle (som blev poppis) OCH såå mycket GOTT som ska avnjutas så snart som möjligt (dvs. redan imorgon – då en ostbricka redan är inplanerad av mig🙂 )

    KJAAAAAM!

  4. Haha shit vad coola bilder, ni är ju grymt duktiga! Kan tänka mig att du redan lärt dig tokmkt kul. Man blir lika fascinerad varje gång man tittar in här vad smink kan göra. Synd att man inte kunde hyra dig till Halloween😉 Ha det bra!

Leave a Reply

