Maskörskolan, vecka 6…och femtielva andra saker!

 -Whassuuup!
Den sjätte veckan har passerat (med råge) och jag tänkte summera lite.

 Den här veckan har varit den första (av denna termins tre) då det är tänkt att jag ska lära mig hur hår fungerar. Vad man kan göra med hår, hur man hanterar det och vilka metoder som krävs för att få ett specifikt resultat…

 Jag skulle så gärna vilja säga att veckan resulterade i en riktig aha-upplevelse.
Att jag plötsligt insåg att allt jag vill göra är att pyssla med “all-things-hair”!

 -Men nej. Tyvärr!
Hår är inte min grej. Jag har inte haft eget hår på snart nio år, och när jag hade hår brydde jag mig inte nämvärt om det på något annat sätt än att jag såg till att det var rentvättat… Och min inställning till hår har uppenbarligen inte förändrats. Detta märkte jag tydligt denna vecka.

 Måndagen bestod i att lära sig lägga upp hår på rullar.
Jag teamade ihop med Josefine, och tycker såhär i efterhand att det är nästan overkligt att jag till sist fick upp hennes långa hår på förtitolv rullar i olika färger…

Då jag plockade ut rullarna såg hennes hår lite mindre rakt ut… Typ.🙂

 

 Givetvis kunde inte Josefine arbeta med MITT hår på eftermiddagen, så då plockades frisördockorna fram. Jag plockade fram en jag också – i ett försök att göra om allt en gång till…i jakt på den där gäckande aha-upplevelsen.
Det dockhuvud jag valde verkade vara det enda som faktiskt hade ett namn tryckt på.


Jag och Elvira!

 Tisdagen bestod i att inse fönens makt, samt i att försöka bemästra locktång och plattång.
Jag tror att jag insåg, men bemästrade ingetdera.

 Och ja, jag vet att jag gnäller och klagar, men såhär är det:
 En del har säkert valt att gå den här utbildningen som en sorts påbyggnad till en redan befintlig fotografutbildning, frisörutbildning eller annan skapande konstform. Kanske ämnar några att vidareutbilda sig i förhoppning om att så småningom kunna bli fullvärdig Maskör. Jag har däremot valt att gå denna utbildning för att jag ville göra något för mig själv! Bara för mig och ingen annan! Jag gillar make-up effekter, och har så alltid gjort, men hyser inga som helst illusioner om att jag någonsin kommer kunna jobba med det här som jag nu lär mig.
 Skulle någon vilja anställa mig för något smink/effektuppdrag, så FINE! Underbart! Ingen blir gladare än jag! Men jag är lika nöjd med att spendera dessa tio månader med att bara göra det här för att jag tycker att det är så förbannat kul, och sedan bara använda mina kunskaper till att roa mig själv och kanske mina vänner på fritiden.
 Jag har heltidsarbetat i nästan 18 år, för det mesta med saker jag haft lite eller inget intresse av överhuvudtaget, så de 75.000 kronorna den här utbildningen kostar är för mig och bara mig!
Gissningsvis är det här varför hårveckorna känns så motsträvigt tråkiga… Jag gör det här för att jag vill göra något kul – och jag tycker inte att hår är kul!

-Med det sagt så är det svårt att inte HA kul under tiden…


Camilla – The Extra-Terrestrial

och


There’s someting about Heidi

 I onsdags var vår hår-lärare, Jenny, sjuk och poängen var nog att vi skulle öva på det vi gjort under måndagen och tisdagen. Men gjorde jag det? NEJ! Det gjorde jag inte… Eller nja, jag pillrade lite med puder-geniet Claudias hår i ungefär en timme (tack Claudia, men my heart wasn’t in it!) och hon gjorde sedan en läcker sminkning runt mina ögon.

Efter det gick jag och hämtade lite vax, en spatel och en pensel, några tops,
en sminksvamp, lite fetsmink, några puderskuggor samt fejkblod och vatten…
…med vilket jag tillverkade ett kulhål i min egen panna.

^O^

 Eftersom denna blogg blev skral, och jag INTE har någon lust att skriva om att allt “reality”TV verkar gå ut på är att supa, knulla och vara ytfixerad, så tänkte jag passa på att peta in lite annat. (Till de som är maniskt dagsaktuella och undrar vart Martin Ljung-hyllningen tog vägen; Ge mig en dag eller två!)

 -Så… Enjoy!

Lelle skickade mig några gamla ljudlösa filmklipp på sina katter,
och undrade om jag kunde foga samman dem och sätta musik till.
 -Och visst kunde jag göra det!

Efter att jag gjort det hon bad om så gick jag bärsärkargång med klippen!
Samplade ljud och musik från så vitt skilda källor som Star Wars, Psycho,
Exorcisten, Strul, Candyman, Batman Returns, The Dark Knight,
Stephen King’s IT! samt nån Japansk Manga-serie…

The Old Mummy

(övningssminkade mamma nån gång för ett par-tre veckor sedan)

The Old Fart

(övningssminkade mig själv också)

Note to City Gross:
Välj en font som klarar ALLA tecken!

Note to Jensens Bøfhus:
Det krävs mer än topping-buffé och gratis kaffe för att få mig att äta glas!

Note to all zombies out there:
Välj Hemköps godisavdelning, när det börjar suga i hjärn-tarmen!

Sist…och minst:

3 thoughts on “Maskörskolan, vecka 6…och femtielva andra saker!

  1. Din systerson (?) är ju så fin så fin.🙂 Han (hon?) har ju mer hår än du!😀 Nästa gång du träffar sambon får du öva på hennes hår.😉

  2. Åhhh, vilken FIN svartvit bild på lilla prins!!!!🙂 (han gnyr ibland i sömnen – misstänker att han fortfarande bearbetar den där traumatiska upplevelsen😉 )
    Han längtar efter sin morbror nu, lillplutten🙂

    Kom ihåg att syster ställer upp som hårmodell när/om du vill. Mitt hår ÄR roligt😉
    Jag tycker att du fick till lockarna riktigt fint på din hårmodell (första bilden)🙂

    Ta dig igenom (genomlid?) de tre hårveckorna – om inte annat så kommer du att lära dig att du helt enkelt inte gillar hår;)

    Kramis!

  3. Alltså shiiit vad snyggt hår tjejen med hårrullar fick, vill haaa! Duktigt gjort Micke, verkar ju gå kanonbra i storstaden. Söt unge också, en stolt morbror ser jag😉
    Ha det bra!

Leave a Reply

