Maskörskolan, vecka 7


Höstregn sänker mig, men höstfärgerna inspirerar!

 Hi ho – let’s go!

 Denna vecka har håruppgifterna fortgått.
Jag vet inte om det var min aversion mot all-things-hair, eller något annat, som gjorde att jag natten till måndag inte kunde sova… Vaknade vid 03, efter maximalt tre timmars sömn, och kunde sedan inte somna om igen. Låg där och stirrade i taket i flera timmar. Vid 06-tiden skickade jag ett sms till läraren, Jenny, där jag skrev att jag inte skulle komma.
Spenderade sedan måndagen med att sitta i soffan, med hjärnan skvalpandes runt i en stor mugg te på bordet bredvid mig.

 Strax efter lunch var jag så trött att jag på fullaste allvar trodde att jag skulle kräkas – men då var det ju ingen idé att lägga sig och sova, eftersom jag då troligtvis inte skulle kunna sova senare på kvällen. Så jag klädde på mig och gick ut och promenerade istället.
Gick i närmare 1½ timme, inledningsvis med kräkkänslan i magen, men den försvann så småningom.

 Sov sedan som en stock natten till tisdag (8 timmar, utan att ens röra mig – och jag är en “tosser & turner”), vilket såklart innebar att jag gick till skolan på tisdagen…

 Nåväl, till lite av vad jag gjort de två återstående skoldagarna:

 På tisdagen skulle vi lära oss Valkar.
Och detta var inte den sortens valkar som blir resultatet av för mycket pizza och choklad – utan en metod som används för att till exempel skapa volym i håruppsättningar. Hur man gör och varför man gör det tänker jag inte gå inte på, eftersom det här inte är nån j*vla lektion!🙂 Och SKULLE det vara det så är jag LÅNGT IFRÅN rätt person att hålla i den!

 Jag var mer än missnöjd, och när Jenny kom förbi mig där jag stod och suckade över…det mesta…och frågade om det kändes kul – så svarade jag kort och gott att “Nej, det är riktigt aptråkigt!”. Men all cred till henne, för att hon då inte gav mig en mental örfil och gick därifrån – utan istället bara log (säkert något ansträngt, men A for effort, typ) och mer eller mindre tvingade mig att ta itu med min frisördocka och den fallerande uppsättningen jag försökte mig på.

 Slutresultatet skulle kanske inte vinna några skönhetstävlingar, men jag är trots allt lite sådär lagom halvstolt över att det åtminstone ser ut som…NÅT! Och inte bara en trasselhög – som är det enda jag för det mesta förväntar mig ska vara resultatet då jag sätter igång och härjar med hår.

På onsdagen, idag, spenderade vi förmiddagen på Kungliga Operan!

 Vi blev guidade runt i perukmakeriet och nere i en av hår-/sminklogerna av Helena, en mycket lugn och behaglig tjej som jobbar på Operan som maskör (sedan umptitolv år tillbaka). Hon visade oss peruker och sceninstruktionspärmar, svarade tålmodigt på alla våra säkert hundratals frågor om yrket, lönen, arbetsuppgifter, lagandan och allt däremellan.


Helena, omgiven av frågvisa maskörskoleelever…

 Som avslutning lånade hon Fanny och visade oss först hur man rullar ett långt hår för att det ska få plats under en peruk, och efter det gjorde hon en Svinrygg (en håruppsättning, för den som – liksom jag för en vecka sedan – inte vet), eftersom hon fått veta att det var det vi skulle syssla med under eftermiddagen.

 
Perukuppsättning samt peruk (från en kommande Opera).

 Vid 11-tiden tackade vi för oss och promenerade till skolan.
Där visade Jenny oss ännu en Svinrygg…denna gång på Alexandra.


Alexandra, inkl. svinrygg.

 Efter det var det dags för oss att göra egna.
Jag var, tro det eller ej, lite “på” när det gällde denna uppgift – faktiskt. Mycket för att det såg mindre krångligt ut än det vi gjort tidigare…. VARFÖR jag tyckte det har jag ingen aning om, särskilt eftersom Jenny sade (och jag citerar) “det här är en av de svårare grejerna man kan göra”.
Men jag tyckte hursomhelst att det inte såg fullt så hemskt ut. Det håret ska hit, det andra håret ska dit, det ska vara slätt, jämt och allt hålls samman med sjuttiofjorton hårnålar! I största allmänhet verkade det vara lite av en arkitektgrej.🙂
Nåväl, jag pillrade med min frisördockas hår i ungefär en timme, då och då med muntliga eller handgripliga instruktioner av Jenny – och huxflux hade jag fått ihop en Svinrygg-uppsättning!🙂

Visst, jag vet att den inte är så slät som den SKA vara, samt att den
är mer än lovligt “frissig” (med hår som sticker ut lite här och där).
Men det är trots allt min allra första! …När jag sett till att Jenny sett
ovanstående, så plockade jag ur alla nålarna, kammade ut håret…..
…..och gjorde alltihop en gång till!

Inte illa för en övervintrande gammal hippie – eller hur!🙂

6 thoughts on “Maskörskolan, vecka 7

  1. Skitsnygg svinrygg ju!😀 Här har man envist gjort platta spretiga svinryggar i alla år, som trillar ned så fort det går (när nålarna flyr håret). Najs!😀

  2. Hahaha….Woodstock nästa! ;D

    Jag är grymt imponerad över dina håruppsättningar. JAg har ALDRIG kunnat göra svinrygg eller någon snygg uppsättning med volym i……

    En tanke har börjat gro om vem som ska få göra min bröllopsuppsättning…….och ÄVEN smikning🙂

    JAg gillar den tanken…..😉

    Kramis!!!

  3. Din svinrygg blev grymt mycket bättre än min ska du veta😛 Jag stannade kvar till sju på kvällen, blev arg och rullade med spolar istället för attt boosta självförtroendet lite…

Leave a Reply

