Hemsjuk…

 Trots att jag fortfarande snorar och har mig så är jag faktiskt bättre än jag var förra veckan – så det blir skola igen imorgon. Men den mer överhängande sjukdomen blir dock bara värre och värre….
 -Hemsjukan!!!

 Kollar kalendern och inser att det faktiskt, på dagen, bara är 2 ynka skitmånader sedan jag kom hit – och det känns som minst ett halvår! Det mesta är (i min skalle) just nu bara hinder på min väg hem. Lektionsdagarna är bara streck i en nedräkningskalender, timmarna framför tv’n likaså. Nätterna i mammas vardagsrum känns längre och längre och under alla satans minuter på pendeltåg, tunnelbanor och bussar kan jag liksom känna hur mina dyrbara minuter rinner undan, nedför sätet, ut genom dörren och skvätter ner på banvallen/asfalten.
Den ständigt återkommande tanken är:
“Jag har bättre saker att göra med mitt liv – jag skulle till exempel kunna åka hem!”

Trist, eller hur!

 Tanken att jag nog skulle ha hållit ut en stund till och funderat ordentligt över vad jag egentligen ville och sedan sökt mig till en mer specialinriktad utbildning pockar på uppmärksamhet hela tiden. Men jag tvingas (ja, faktiskt – eller snarare jag tvingar mig) att slå undan den hela tiden, eftersom jag inte vill ge upp och kasta 75.000 kronor och en massa CSN-lån rätt i sjön.
 Men det är svårt att inte känna att om det nu är åt det här hållet jag skulle gått då jag funderade på att söka in till en skola – så kanske jag skulle valt något som mer specifikt riktar sig till det jag är nördigt passionerad inför (specialeffekt-makeup) – istället för att välja en, inom detta ämne, superbred allmängiltig utbildning…

 Att just denna utbildningen inte direkt leder till något och att jag för mina 75.000 kronor får varken smink, penslar eller ens en usel 100 kronors-tambureringsnål* måste ses som ett mer eller mindre oviktigt PS i sammanhanget.

 Ja ja ja, jag vet hur det låter – och jag vet hur ni tänker;
“Gaska upp dig!”“Tänk positivt!”, “Det är bara att köra ner huvudet och plöja på!”

 -Men vet ni vad; Ni kan dra åt helvete…allihop!

*) För 75.000 kronor får jag skolgång måndag till onsdag i tio månader
(minus 5 veckors lov - höst, jul, vår). I den nätta summan har hittills
ingått en borste, en kam, en flaska hårmousse samt en flaska hårspray.
I de hittills obligatoriska inköpen som gjorts ingår ett penselset för
1.200 kronor samt en tambureringsnål för 100 kronor. Men jag har dock
köpt andra saker, inte obligatoriska - men nästan, för att kunna öva
hemma. Som till exempel fetsmink för ca 400 kronor, puderskuggor för
ungefär lika mycket samt olika svampar, puder, spatlar, förvaringslåda,
skissblock och lite annat.
Jag vet att det låter lite sniket och småsint - men någonstans tycker man
ju att 75.000 kronor borde vara värt mer än ett par flaskor hårprodukter.
 ...Men det kanske bara är jag.

8 thoughts on “Hemsjuk…

  1. Trist att du känner så…kan man inte få pengarna tillbaka om man ångrat sig?, man ska ju inte gå och inte trivas..kolla upp det!!

  2. Håller med Malin, du får kolla upp det och tänka igenom beslutet (vilket det än blir) noga så du inte ångrar dig sen. Tror dock att det kommer kännas bättre när ni börjar med smink igen.. :-*

  3. Den sjukan led jag också av under mina första veckor på gymnasiet. Då bodde jag inackorderad – hela 14 mil hemifrån! Minns att jag mådde riktigt fysiskt dåligt ett tag för att jag längtade hem så mycket.
    Hur ser kursplanen ut framöver – är det mycket hår eller kommer det mera smink och sånt som du tycker om??
    10 månader av ditt liv – egentligen en piss i havet – för jag förutsätter att du kommer att bli lika gammal som du sminkades till, och kanske ännu äldre! Och – det är ju faktiskt bara 8 månader kvar, minus loven… Håll ut!!
    Kram från ett kolsvart, svinkallt Kiruna!

  4. Jobba dig igenom det. På tv hittar man sin dröm och det löser allt, på riktigt kommer sånt här. Hemsjuka går över, inget är gratis. Det kommer vara värt det om tio månader, världsaprommis. Floskelflödet slutar… nu.

  5. Kan du inte se det här mer som en grundutbildning då och sen se om du kan gå en special-effekt-make-up-kurs? Skulle du hoppat direkt på special effekt så hade det kanske gått åt skogen för att du inte hade grundutbildning. Tänk så.
    Så fort hårveckorna är över så kommer du tycka att det är kul igen.

  6. Ska inte skriva någon lång tradig/tjatig kommentar här (risken är att jag “svävar ut” och upptar en massa “kommentar-space”;)). Vi tar det när vi ses istället (förhoppningsvis i veckan:)).

    KJAAAAAAAM
    från Sys (& Oliver förstås;))

  7. Det är mycket pengar, det är det. Jag hoppas ändå att du kommer tycka det är/var värt det, för hur många kan egentligen det du får lära dig där…?

  8. Hallå där! Jag har kollat lite på din blogg och undrar om du vet var man kan köpa en tambureringsnål?
    Jag ska nämligen börja göra dockperuker på fritiden för Ball Jointed Dolls.

    Jätte tacksam för svar!

Leave a Reply

