Maskörskolan, vecka 9

 Hej!

 -Jag är fortfarande här!

 Insåg (ungefär samtidigt som jag fick skäll för det) att jag aldrig uppdaterade bloggen efter min meltdown i måndags – för det var precis vad det var, en total meltdown!

 Hade kuratorliknande samtal med Världens Bästa Lain™ och åkte tillbaka till skolan (som jag ju bara reste mig och lämnade en dryg timme in på dagen) strax inna lunch för att prata allvar med läraren, Jenny. Jag tänker inte gå in på allt vi pratade om – eller allt som rör sig i mitt huvud, av vilket mindre än en bråkdel är för öppna dörrar – utan ska bara nöja mig med att säga att jag åkte hem på måndagen utan att veta ifall jag ville gå kvar i skolan eller inte.

 Men många saker klickade efter att ha pratat med alla mysiga, snälla och i största allmänhet älskvärda människor i min närhet. Blir faktiskt sådär riktigt löjligt varm i kroppen när jag tänker på det…

 Det enda som inte satt som en keps var kommentaren “Sluta gnäll!”, från en man som själv inte tycks spendera sin tid med så mycket annat än just precis det… Gnäll!
Borde kanske bjuda honom på en Liten Sashimi från Bamboo South i Heron City…

 Nåväl, jag tvekade ända fram till tisdagmorgonen, men masade mig i alla fall iväg – med en enda tanke i huvudet; att jag skulle sätta mig med ett frisördockehuvud och bara slita mig igenom måndagens uppgift – som jag ju hade missat.
Jag ska villigt erkänna att jag kallsvettades (ja, alldeles på riktigt) under de första 45 minuterna då, då jag höll på att försöka göra en inbakad fläta på tvärsen och sedan SY (som i nål & tråd) in löshår i mitt dockhuvud… Men det gick till slut!

 Var det snyggt utfört? -Nej, inte särskilt…
 Var det korrekt utför? -You bet your butt!

 Gjorde löshårsgrejen på förmiddagen, och det blidde inga foton – men det var mest för att jag var så upptagen med att snabbt inleda tisdagens uppgift. Vilket gick ut på att kombinera tekniker och göra en sorts uppsättning.
 Jag borstade ut håret, gjorde en hög hästsvans, bakade in två vad-de-nu-hette (ser ut som donut-formade tvättsvampar), flätade och hade mig. Jenny (läraren, för de av er med taskigt minne) hittade bitar av nåt sorts formbart metallnät i ett skåp och gav dem till mig med ett “Du kan kanske göra nåt av de här?”.
 Slutresultatet, efter en massa pillrande, var kanske inte jätteavancerat – men jag kan inte låta bli att tycka att det åtminstone var stilrent och…ja, faktiskt…ganska snyggt!

  

 På onsdagen skulle vi börja tamburera – vilket är den ganska så uråldriga och extremt fascinerande konsten att göra peruker, mustascher mm… Eftersom en peruk, för en nybörjare, säkert skulle ta MINST 1-2 månaders hårt arbete, så var det “bara” en mustasch vi skulle göra.
Vi parade ihop oss, funderade ut vad vi ville göra, mätte på vår tilltänkta partner och började sedan – efter många och långa instruktioner av Anette (ny lärare denna dag, försök hänga med nu) – tamburera!

 VAD jag tänkt göra i mustaschväg och hur jag tänkt att slutresultatet ska bli tänker jag låta vara osagt ännu så länge. Lämnar även själva tekniken åt en senare blogg, men kan bjuda på ett par bilder av mitt Work In Progress…. (Vi kommer hålla på med tambureringen hela nästa vecka också, och jag kommer med största sannolikhet plocka med mig perukstocken, hår och tambureringsnål upp till Umeå under höstlovet och jobba på där uppe).

Teluvio är den stackare som efter höstlovet, med god hjälp av mitt
fabulösa hantverk,
kommer förvandlas till en mustaschprydd man!
Hon å sin sida har valt att förvandla mig till en av de kanske mest
välkända mustaschbärarna
i världshistorien…
Kanske Groucho Marx? Är det Tom Selleck? Eller Hercule Poirot?
Nej… Adolf Hitler!!!
Ska bli spännande – om än ganska obehagligt!

Tamburering på gång!
↓ ↓ ↓ ↓ ↓

 Var för övrigt hamma hos Lain i fredags.
Vi käkade gott, hängde i soffan, snackade skit, tutade och lyssnade på musik.
Kort sagt en mycket trevlig kväll – under vilken jag plåtade en av hennes katter… 🙂

9 thoughts on “Maskörskolan, vecka 9

  1. Spännande med mustaschen! 🙂 Hoppas det bara går upp och framåt nu, både med humör och kompetens. 🙂

  2. Om jag hade varit väääldigt mycket yngre och haft väääldigt mycket längre hår än jag har nu och OM jag då skulle ha gått på studentbal så skulle du banne mig fått göra just precis den frisyren åt mig!!!! Kanonsnyggt herr Karlsson!!

  3. Jag säger det igen: även om du kanske inte tycker att hår är det roligaste att pyssla med (det tycker inte jag heller – trots den längd jag har på huvudet….:S) så är du vansinnigt duktig på just det: PYSSLA MED HÅR 🙂

    Ska bli grymt kul att se mustaschresultaten – både på dig (som Hitler) och på din teampartner 🙂

    Om inte annat så har du ju en lysande framtid som kattfotograf (vad jag vet finns inga tidnignar

    Kramis!!!!

  4. (hrmmmmf……råkade skicka iväg kommentaren innan jag var klar:( )

    ….vad jag vet finns iaf inga tidningar med “utvikningskatter” ;D )

  5. Till Sys: Bosse funderar på att starta PlayCat. Problemet är att Skatteverket inte tar emot kattmynta som insats till ett eget bolag.

  6. Hrmmff…..Skatteverket (djup suck) – dom verkar inte alls förstå värdet i kattmynta….

    Har Bosse mycket av den varan? I så fall ser jag en annan lysande “karriär” för honom nere på Stockholms katthem. Är säker på att det finns mååånga hemlösa katter som skulle ge sin högra baktass för lite kattmynta – men kom ihåg: första sniffen ska ALLTID vara gratis 😉

  7. Bosse dealar rätt hårt. Hon SKULLE kunna göra en rätt nätt förtjänst om det inte vore för att Devvil stjäl ur hennes lager och kilar på rave vareviga natt. Det är sjukt störande när Devvil kommer hem strax innan man själv ska gå upp till jobbet och väcker en genom att vissla i sin jädra visselpipa.

Leave a Reply

