Maskörskolan, vecka 10

 Hela denna vecka har vi sysslat med tamburering.
Såväl måndagen som tisdagen kändes som ett enda långt pillrande med hårstrån, tyllväv och tambureringsnål samt diverse krämpor uppkomna av att ha suttit dubbelvikt över en perukstock flera timmar i sträck…

 Nåväl, eftersom jag fortfarande inte tänker avslöja hur jag tänkt att slutresultatet ska bli, så har jag inte så mycket mer att bjuda på än ett gäng bilder på själva tambureringen in progress.

 

 ¤ Tambureringsnålen; som är som en virknål, fast själva “kroken” är betydligt mindre – och ungefär 100 gånger vassare. Den fastnar i allt! …HELA TIDEN!
 ¤ Till min mustasch använde jag buffelhår, som – precis som skägg/mustaschhår – är mycket stelare än vanligt hår.

 

 ¤ Med hjälp av ovanstående nål knyter jag sedan fast ovanstående hårstrån i en tyllväv. Förfaringssättet känns just för tillfället för komplicerat för att förklara här. Men det är trots det i grund och botten inte jättesvårt – fast ganska pillrigt!
 ¤ Hårstråna är av rent praktiska skäl MYCKET längre än vad man oftast behöver, vilket gör att det under pågående tamburering ibland är enklast att försöka hålla undan det man hittills tamburerat klart.

 Under tisdagseftermiddagen och onsdagförmiddagen friserade jag klart mustaschen – klippte och formade – och den ligger nu sparad i en liten ask, väntandes på måndagen den 8e november, då den tillsammans med Mastix-lim, sealer, makeup-vax, fetsmink och puderskuggor ska agera kronan på verket i mitt försök att förvandla Teluvio till…någon annan!


(Nej, jag ska inte förvandla
henne till Homer Simpson!)

Och apropå Teluvio, här är diktatormuschen hon gjort åt mig:


-Sehr gut, ja?

 Lite annat som hänt är att jag i måndags eftermiddag fick vara med då Josefine skulle testsminka några personer inför en pjäs hon ska hjälpa till med (jag skäms och ber om ursäkt för att jag i skrivande stund inte minns vare sig vad pläsen heter eller var den ska spelas, annat än på en teater någonstans i närheten av Odenplan). Jag var mest där och tittade på. Visst, jag kanske hjälpte till med småsaker lite här och där, men mestadels stod jag nog bara bredvid. Tog dock tillfället i akt och passade på att testa två maskeringsprylar som maskansvarige hade med sig; Collodium (ett flytande ämne som krymper när det torkar, och därför kan användas för att skapa väldigt trovärdiga ärr) samt ögonblod! Önskar DEFINITIVT att jag haft sinnesnärvaro nog att ta en bild på mitt blodiga öga – efter att jag droppat ögonblodet rätt in i det. Det såg helt enkelt fördjävligt* ut!!!

 * – “fördjävligt” är i det här fallet någonting mycket bra! 🙂

 På tisdagen blev jag bjuden på lunch av min syster, som var ute på promenad med Oliver. Vi var på Thang Long Pho, på Upplandsgatan – nära Odenplan, där vi smaskade länge och väl på diverse rätter ur deras Vietnamesiska buffé. Mycket gott – mycket trevligt!

 På onsdagen hälsade jag på Lain på hennes jobb under min lunchrast, där jag fick det stora nöjet att emotta mina alldeles egna LainWarmers™!

 Och på onsdageftermiddagen/kvällen festade vi till det i sminksalen, med fortsättning ut på krogen! Kvällen blev, för min del i alla fall, ganska kort – för jag var så förbannat trött! – men fram tills dess hade vi i alla fall extremt kul!

Teluvio skötte kameran…


…medan Alexandra och Isabell chillade,…


…Lina nattsuddade…


…och jag såg rött!

Men nu är det äntligen höstlov, och imorgon flyger jag hem till
Umeå, och kommer tillbaka till Stockholm igen först om 9 dagar!

Lär ju dock dyka upp här igen innan dess…

2 thoughts on “Maskörskolan, vecka 10

  1. Ha det nu såååå mysigt och skööönt hemma i Ume. Krama lite extra på Inger från mig:)

    Supercoola warmers!! (duktiga Lain:))

    Vi ses igen i november!

    Kramis!
    /Sys

    Förresten: bidde det något skoköp igår? (nyfiken skofetischist;))

Leave a Reply

