Maskörskolan, vecka 11

Vafalls?!
 -Är skolveckan redan slut – mitt på blanka tisdagen?!

 Nej, givetvis inte. Men såväl tisdagen som onsdagen denna vecka kommer gå åt till självstudier i de teoretiska ämnena Teaterhistoria och Dräkthistoria. Vi har tilldelats varsin kategori inom de två ämnena, och dessa skall vi alltså forska lite om och kring – för att sedan redovisa inför klass och lärare på måndag (Teaterhistoria) respektive onsdag (Dräkthistoria).

 -Inför Teaterhistoriaredovisningen blev jag tilldelad (Constantin) Stanislavski och (Bertholt) Brecht…och innan ni säger något; Nej, jag har praktiskt taget ingen aning om vilka dessa herrar är! Var till och med tvungen att forska fram de parentesförsedda förnamnen! Men detta skall det alltså bli ändring på, eftersom jag naturligtvis kommer vara tvungen att lära mig en massa om de bägge, deras betydelse för teatervärlden, skillnader mellan dem samt vad än annat jag kommer åt.

 -Inför Dräkthistoriaredovisningen ska jag fördjupa mig i kläder, smink och frisyrer från 1970- och 80-talet. Har just nu ingen aning om hur jag ska lägga upp detta, men det får väl visa sig så småningom. Ska försöka låta inspirationen komma av sig självt. 🙂

 Ovanstående gör såklart att det inte finns mer än måndagens lektion att visa några bilder från. Men det är inte fy skam, eftersom vi i måndags skulle sminka in den mustasch vi spenderat veckan innan lovet med att tamburera fram!

 Jag plockade med mig videokameran och satte upp den framför spegeln, pekandes rätt in i nyllet på Teluvio. Givetvis skulle allt filmat material (ca 2 timmar) bli helt olidliga att sitta och titta på i vanlig hastighet, men trycker man ihop det till ca 5 minuter så blir det genast mer uthärdligt – och, faktiskt, ganska kul! 🙂

Changing Teluvio (into Danny Trejo)!

Enjoy!

¤

Klicka på minibilderna nedan för lite fler bilder på själva resultatet.

  

 

 

 Jag önskar att jag haft vett nog att låta kameran stå kvar då det var Teluvios tur att förvandla mig till vad som ju måste vara en av de mest hatade människorna i modern tid; Adolf Hitler!

 Innan ni tittar på bilderna nedan, så vill jag gärna påpeka att Hitler var Teluvios val, inte mitt! Jag är såklart inte på något sätt involverad i nazism eller politiska partier med segregering på dagordningen, och när jag i sminksalen tittade mig i spegeln kändes det då och då ganska olustigt.
MEN, jag hade dock, för realismens skull, införskaffat en passande skjorta med matchande slips, och hade till och med tillverkat en liten hakkors-symbol att fästa på skjortfickan… Och i stark kontrast till allt som kan tyckas negativt och besvärande med att förvandlas till Adolf Hitler, så måste jag ju tycka att det är VANSINNIGT SNYGGT gjort!

Kort sagt:
FEM STORA STJÄRNOR TILL TELUVIO!


-Teluvios inspirationsbild inflikad i nedre vänstra hörnet.

 Hade någon oinvigd person kommit ner i sminksalen hade det nog varit en mer än lovligt bisarr syn – eftersom det bland oss, förutom diverse distingerade mustachprydda herrar samt ovanstående Mexikanska gangster-skådis och den Tyska nazistdiktatorn, även fanns allt från en läcker DragspelsBoyToy och August Strindberg till en sliskig porrskådis och en pizzabagare (från Bagarmossen).

Klicka på bilden nedan för en närmare titt på alla kreationerna!


Jag har sagt det förut, men det tål att upprepas:
Vi är en brokig skara – men kul har vi! 🙂

4 thoughts on “Maskörskolan, vecka 11

  1. Läckert! Vissa lite mer lik, andra lite mindre. Vilket jobb. Du som herr Nazist var ju… bäst. Ärligt talat. Så lik! 😀

  2. Ni är så himla duktiga!! Jag anmäler mig som frivillig – då ni ska “förvandlingssminka” till fotomodeller 😉 (behöver nya profilbilder på FB, hahaha;D)

    Skämt åsido, helläckra bilder och superkul med filmen:)

    Du fick helt klart de bästa/roligaste årtiondena enligt mig – 70- och 80-talet har massor av roliga kläder, frisyrer och galna sminkkreationer 🙂

    Kramis!!

  3. Din sminkning är jättebra men jag måste säga att jag är helt blown away av hur bra hon fick till dig. Blown away och lite rädd.

Leave a Reply

